556 Reacties

één jaar geleden

Gaan jullie op voorhand al afkolven? Sommige doen het sommige niet. Ik ben nu 35weken + 1dag en wou misschien beginnen met kolven (heel rustig en heel kort) vanaf 37weken. Wat denken jullie?

één jaar geleden

Reactie op Rune Tits

Gaan jullie op voorhand al afkolven? Sommige doen het sommige niet. Ik ben ...
Ik zou even overleggen met je verloskundige. Er zijn bepaalde situaties waarin ze het wel of juist niet adviseren. Ik verwacht een erg groot kindje, dan is de kans dat je moet bijvoeden groter. Als je dan een paar spuitjes melk hebt liggen is wel fijn. Daarnaast is er een grotere kans op inleiden ivm niet voorbij 40 weken gaan (gynaecoloog zegt zelfs 39, maar dat wil ik nog niet). Kolven kan dan ook het begin van de bevalling stimuleren (ivm hormonen).

één jaar geleden

Hier is ook het advies gegeven om vanaf 37 weken(als we dat halen) met hand te kolven. De reden: ik krijg keizersnede onder volledige verdoving dus eerste voeding is waarschijnlijk uit vriezer. Vroeger dan 37 beginnen was niet aan te raden wegen stofjes die vrijkomen en contractie zouden kunnen bevorderen.

één jaar geleden

Reactie op Rune Tits

Gaan jullie op voorhand al afkolven? Sommige doen het sommige niet. Ik ben ...
Ik zou even overleggen met je verloskundige. Heb het bij mijn vorige niet gedaan ga het nu ook weer niet doen. Ik had bij de vorige eigenlijk al overproductie vanaf dag 1. Dus ga er vanuit dat ik nu niet ineens te weinig heb.

één jaar geleden

Ik heb het wel overwogen om eerder te beginnen met kolven, omdat ik een geplande keizersnede krijg. Maar heb toch besloten om het niet te doen. Bij de eerste spoed keizersnede kwam de borstvoeding redelijk goed op gang. We moesten wel bijvoeden, omdat m’n dochter op P2 zat. Het lijkt me een gedoe om die paar druppels in te vriezen en mee te nemen en ik ga er nu vanuit dat het straks ook weer lukt om haar aan te leggen.

één jaar geleden

Mijn tegels jeukten al de hele dag, heb nu ook af en toe een doorzichtig druppeltje. 36w6d Dragen jullie s nachts een borstvoedings bh?

één jaar geleden

Reactie op LQ88

Mijn tegels jeukten al de hele dag, heb nu ook af en toe een doorzichtig dr ...
Zelfs overdag eigenlijk alleen als ik de deur uit ga. Maar zeker in de nacht vind ik het echt verschrikkelijk

één jaar geleden

Reactie op Jeannette_11

Zelfs overdag eigenlijk alleen als ik de deur uit ga. Maar zeker in de nach ...
Hier was ik ook niet echt op voorbereid. Normaal doe ik m’n bh uit zodra het kan, na de bevalling had ik 24/7 eentje aan en sliep ik de eerste 6 maanden met een bh aan. Vreselijk vond ik het. Heb t ook wel eens niet gedaan snachts, en op een handdoek geslapen maar dat is echt super kut want alles is zeiknat als je wakker word.

één jaar geleden

Reactie op e242

Hier was ik ook niet echt op voorbereid. Normaal doe ik m’n bh uit zodra he ...
Heb mijn overleden zoontje 3 weken borstvoeding mogen geven, en gelukkig nooit last gehad van lekkende borsten en m’n bh dus ook niet nodig gehad. Alleen toen hij plots overleed en ik uren niet had gevoed/gekolfd (had ook enorme pijn toen). Maar met pillen heel snel kunnen afbouwen, heb toen 2 nachten met bh+zoogcompressen geslapen, maar daarna ook niet meer nodig gehad. Voeding was na een week helemaal gestopt

één jaar geleden

Reactie op e242

Hier was ik ook niet echt op voorbereid. Normaal doe ik m’n bh uit zodra he ...
Er zijn voedings hemdjes van H&M die ik altijd aan had. Daarbij zitten je borsten in een soort van stuk extra stof met een niet vervelend stiek er onder. (Niet te klein nemen) ik deed daar de zoogcompressen en. En zo voelde het die eerste weken zowel overdag als in de nacht alsof ik gewoon een hemdje aan had. Alleen dan wel 1 waar je borsten iets ondersteund worden.

één jaar geleden

Eergisteren doorzichtige druppeltjes aan mijn borsten ontdekt. Gisteren zat er ook roomkleurige vloeistof tussen, dus het zal nu wel colostrum zijn. Vandaag stelde de gynaecoloog voor om voedingsspuitjes aan te schaffen om het colostrum alvast in te vriezen. Zijn er mensen die dit ook doen en tips hebben? In de apotheek wisten ze niet wat ik bedoelde maar ze gingen het opzoeken en me iets laten weten. Heb online wel al wat gevonden maar geen ervaringen. Het is ook nog geen hoeveelheid die eruit komt, maar ik vang het voorlopig wel al op in een borstcompress tot ik het kan stimuleren en bewaren.

één jaar geleden

Reactie op LQ88

Eergisteren doorzichtige druppeltjes aan mijn borsten ontdekt. Gisteren zat ...
Iets verder hier staat een link naar deze topic https://community.24baby.nl/forum/geboorteclub-december-2022/prenataal-kolven-vanaf-36-weken-6V10YV?utm_source=24Baby&utm_medium=app (heb m opnieuw gekopieerd) deze gaat over het kolven tijdens de zwangerschap 😉. Misschien staat daar je antwoord in en anders denk ik dat er wel dames zijn die dit topic volgen en je antwoord kunnen geven 😉

één jaar geleden

Er zijn voedings hemdjes van H&M die ik altijd aan had. Daarbij zitten ...
Ik heb helaas maar een kleine cupmaat, en die compressen zaten te losjes in dat dubbele stuk om het goed op te vangen. Maar dit is wel een goede tip voor de dames bij wie het hemdje wel goed aansluit!

één jaar geleden

Hi! Ik ben inmiddels bevallen met 37+1 week. Meteen begonnen met borstvoeding maar mijn meisje had/heeft niet genoeg kracht om zelf alles uit de borst te krijgen. Dus een paar dagen achter elkaar na de borst nog bijvoeding middels flesje gegeven. Alles bij elkaar kreeg ik best wat stress van en werd ik onzeker. Inmiddels kolf ik 7/8 x per dag en gaat ze niet meer aan de borst en krijgt ze moedermelk via het flesje. Gaat nu super goed! Ik heb wel besloten om dit tijdelijk te doen en rustig af te bouwen met kolven om uiteindelijk toch kunstvoeding te gaan geven.. best een moeilijke keuze geweest met veel emoties. Maar ik zie het niet zitten om na mijn verlof op werk te kolven. Zo moet iedereen een eigen keuze maken waar hij/zij zich prettig bij voelt.. 🍀

één jaar geleden

Reactie op LQ88

Eergisteren doorzichtige druppeltjes aan mijn borsten ontdekt. Gisteren zat ...
Ik doe dit ook! Heb de colostrumspuitjes via bol.com besteld en kolf nu 1 keer per dag makkelijk 5 ml wat ik in de vriezer bewaar. (Kan ook vaker als je wil) Fijn om vast op voorraad te hebben 🙂

één jaar geleden

Reactie op esmee-bd

Hi! Ik ben inmiddels bevallen met 37+1 week. Meteen begonnen met borstvoedi ...
Ik begrijp wat je bedoeld! Afgelopen woensdag bevallen. Het lukt niet om haar goed aan te leggen. Tepels doen pijn. Ik heb vandaag besloten om kunstvoeding te geven en daarnaast te kolven. Zodra ik genoeg heb dan pas moedermelk via fles geven. Ik heb aangegeven dat ik meer bezig ben met het aanleggen dan een ‘band’ met haar te krijgen. Ik ervaar voorlopig het niet prettig. Mocht ik geen productie krijgen dan ga ik ook over na kunstvoeding. Ik voelde mij ook al gestrest en na overleg met verloskundige ben ik al opgelucht. Het moet nog wel leuk blijven.

één jaar geleden

Door flinke productie en forse stuwing waarbij het aanhappen daardoor niet goed lukte ben ik in overleg met de verloskundige gestart met een tepelhoedje waarna het voeden heel soepel gaat. Nu de stuwing weer wat minder is wil ik het tepelhoedje weer afbouwen zodat ik uiteindelijk weer zonder kan voeden. Iemand hier ervaring mee?

één jaar geleden

Reactie op zeyke

Ik begrijp wat je bedoeld! Afgelopen woensdag bevallen. Het lukt niet om ha ...
Gefeliciteerd! Inderdaad, herkenbaar verhaal. Je moet lekker kunnen genieten zonder te stressen over aanleggen etc. Welke keuze je ook maakt, alles is goed ❤️

één jaar geleden

Reactie op Loak

Door flinke productie en forse stuwing waarbij het aanhappen daardoor niet ...
Ik had bij mijn eerste het tepelhoedje 2 maanden echt nodig het lukte anders gewoon niet en toen ineens toen een keer zonder probeerde hapte ze meteen aan 🤷‍♀️ vanaf toen zonder hoedje nooit geen problemen meer gehad alsof ze het ineens door had?!