11 Reacties

één jaar geleden

Ik zit in precies dezelfde situatie dus lees graag mee!

één jaar geleden

Ik geef al kunstvoeding bij vanaf het begin. Onze zoon was heel klein toen hij geboren werd en had niet direct de kracht om aan de borst te drinken. Kolven moest ook echt op gang komen. Uiteindelijk lukte het om volledig live BV te geven. Maar toen ik weer ging werken lukte het ook niet om voldoende te kolven. Op de opvang en bij oppas krijgt hij dus ook kunstvoeding extra. Dit is nooit een probleem geweest bij ons. BV blijft hij altijd drinken.

één jaar geleden

Ik ben begonnen met borstvoeding geven, maar had hier weinig geduld voor en ben na 4 weken overgestapt op fulltime kolven. Mijn dochter is nu 8,5 mnd en krijgt sinds een maandje gecombineerd kunstvoeding omdat ik heel graag wil afbouwen (ivm school, werk etc.) Ik gaf het eerst samen in een flesje om haar aan de kunstvoeding te laten wennen en nu drinkt zij de kunstvoeding alleen. Ik kolf nu nog 2 keer per dag en in de nacht geef ik haar daarom nog wel borstmelk in een fles welke zij allemaal goed drinkt. Ik denk niet dat hij de borstmelk ineens niet meer gaat willen aangezien hij dit voor een hele lange tijd heeft gekregen/en nog krijgt. Ik kijk er aan de ene kant ook tegenop te stoppen omdat het voelt alsof ze dan niet meer zo afhankelijk van me is maar ik weet dat zij nu toch meer vast voedsel gaat eten en minder zal omkijken naar de fles:)

één jaar geleden

Ik herken je verhaal van mijn eerste dochter. Man wat heb ik me schuldig gevoeld toen ik niet meer genoeg kon kolven voor haar en wat voelde ik me falen als ik weer minder had gekolfd dan dat ze had gedronken (was toen als bij 6,5 maand overigens, dus je hebt het super lang volgehouden!). Uiteindelijk ging de combinatie borst- en kunstvoeding prima en gaf het me ook veel rust dat ik mijn kolfopbrengst niet meer hoefde te vergelijken met hoeveel ze had gedronken. Nu bij m’n tweede kindje merk ik dat ik er gelukkig veel ontspannener in sta. Ik had meer voorraad maar inmiddels ben ik daar ook doorheen en geef ik sinds twee weken kunstvoeding bij op de opvang dagen. Gaat prima, hij merkt volgens mij geen verschil en drinkt nog steeds ook heel graag bij mij. En het maakt dat ik een stuk ontspannener kolf!

één jaar geleden

Reactie op lvdee

Ik herken je verhaal van mijn eerste dochter. Man wat heb ik me schuldig ge ...
Fijn om te horen! Ik voel me inderdaad ook zo schuldig erom! Maar hij is nu sowieso ook heerlijk vast voedsel aan het eten waar hij ontzetten van kan genieten dus niet meer volledig bb afhankelijk ook.. dat scheelt wel gelukkig! Bedankt voor je verhaal te delen 🩵

één jaar geleden

Ohh nee joh mama! Je doet het goed :) het ís ook lastig om te kolven op den duur want je borsten laten zich gewoon minder makkelijk foppen. Ik heb zowel de oudste als de jongste nu een combi van kv en bv gegeven precies om deze reden. Ik ben bij de oudste met 9 maanden gestopt met kolven en heb haar nog tot 14 maanden live gevoed. Verwacht dat het met de jongste ook zo zal gaan!

één jaar geleden

Ik geef al een tijdje een fles kunstvoeding mee naar de opvang omdat ik niet genoeg kolf. Dat heeft mij juist heel veel rust gegeven. Onbewust werd ik echt gestresst van telkens net niet genoeg kolven en een vriezervoorraad die steeds kleiner werd. Ze krijgt denk ik vanaf 5 maanden oid 1x kunstvoeding en 2x borstvoeding mee en ze drinkt allebei even goed. Inmiddels is ze bijna 9.5 maanden, als ik er ben drinkt ze 100% borst en anders 1x kunstvoeding.

één jaar geleden

Ik kolf ook verschrikkelijk moeizaam. Daarom met de opvang afgesproken dat ze aanvullen met kv wanneer nodig. Ook bieden ze bv in kleine hoeveelheid aan, als hij dan niet zoveel zin heeft, hoeven ze het niet weg te gooien en geven ze later pas de rest. Sinds ik aanvul met kv heb ik zoveel meer rust. En m’n zoontje drinkt nog steeds het liefst aan de borst

één jaar geleden

Fijn om al jullie reacties te lezen! Geeft veel rust 💖

één jaar geleden

Denk dat dat prima kan omdat je al 8 maand voed! Respect trouwens! Ik ben rond 6.5 maand af gaan bouwen. Inmiddels kleine meid alweer 8 maand, ik geef nog steeds in de ochtenden ( ook wel eens overgeslagen en uit gemak kv hedaan) en heb nog steeds melk en ook t idee dat ze er genoeg aan heeft😅

één jaar geleden

Bij mijn oudste kolfde ik ook met moeite wat hij dronk op de opvang. Vanaf ongeveer 7maanden kreeg hij kunstvoeding op de opvang als ik onvoldoende kolfde en hij heeft tot 3,5jaar gedronken. Bij mijn dochter (9maanden) zitten we nu weer op hetzelfde punt. Door koemelkallergie is het nog wat gecompliceerder en van het werk gelukkig alle vrijheid om te blijven kolven wanneer het mij uitkomt. Maar mijn borsten laten zich gewoon niet meer zo goed foppen door de kolf. Dus we zijn aan het zoeken naar de juiste kunstvoeding voor haar. Hoop dat mijn ervaring je een klein beetje rust geeft. Die momentjes aan de borst winnen het in de meeste gevallen echt niet van de fles. En het geeft zoveel rust als er minder druk staat op het kolven. Misschien dat je daardoor zelfs wel weer wat meer opbrengst hebt. Succes lieve mama! Het komt goed en is zeker geen falen ❤️