10 Reacties
3 jaar geleden
Denk dat het ook niet echt eerlijk is voor de werkgever als je pas na je ouderschapverlof je contract naar beneden brengt.
Niet dat mij wat uitmaakt haha want idd je snijd je zelf in de vingers als je voor die tijd al doet馃
Doe het ervoor of wacht even een maand dan kun je altijd zeggen wil toch minder werken 馃馃か馃槀馃槀
3 jaar geleden
Bij ons (maar misschien valt dit onder het CAO van het primair onderwijs) moet je na afloop van je ouderschapsverlof nog minimaal een half jaar je oorspronkelijke uren werken, daarna zou je deelontslag kunnen nemen. Neem je eerder deelontslag dan zul je het verschil terug moeten betalen.
3 jaar geleden
Ik zou het even overleggen met jullie HRmedewerker. Elke CAO is anders. Ik heb nog niet maar de mijne gekeken, maar in die van mijn man (cao gemeente) staat dat hij na verloop van recht ouderschapsverlof 3 maand zijn oude uren moet werken voordat hij het eventueel laat aanpassen. Je HRmedewerker zou dit echt moeten weten en anders voor je moeten uitzoeken. Dan weet je in ieder geval het zeker en kom je niet voor verrassingen te staan.
3 jaar geleden
Reactie op Sabrina0109
Denk dat het ook niet echt eerlijk is voor de werkgever als je pas na je ou ...
Uwv betaald, dus je werkgever heeft er geen last van.
Wat betreft aantal uren moeten werken na verlof: bij onder andere overheidsinstanties (hier valt openbaar onderwijs ook onder) geldt een minimum periode dat je nog het aantal uren van je contract moet werken. Anders moet je dat deel terug betalen. Dit staat altijd in de cao. Als er in jouw cao niks staat, kun je direct na je verlof je contracturen aanpassen. Enige waar je even voorzichtig mee moet zijn is of je niet een verouderde cao hebt (van voor de 70% regeling). Ik zou het sowieso even bij hr melden, om na te vragen wat voor jou opgaat
3 jaar geleden
Ik heb eigenlijk nog nooit van terug betalen gehoord. Veel ouders op mijn werk gebruiken ouderschapsverlof voor de eerste jaren na de geboorte van hun kind en gaan pas op contract minder werken als de uren op zijn.
De nieuwe 70% regeling maakt opzich niet eens het verschil. Voor je werkgever is dit hetzelfde als het onbetaalde ouderschapsverlof, alleen voor jou maakt het een groot verschil omdat je via het uwv die 70% terug krijgt.
Zelf werk ik op contact 40 uur. Na de geboorte van mijn zoontje (jan 2021) heb ik eerst een overschot aan vrije uren opgemaakt door een dag in de week vrij te nemen. Toen dat op was ben ik een dag in de week onbetaald ouderschapsverlof op gaan nemen. Als mijn zwangerschapsverlof straks ingaat stopt mijn ouderschapsverlof automatisch, waardoor ik gek genoeg weer 40 uur betaald krijg. En als ik weer ga werken na de geboorte van nr.2 neem ik natuurlijk eerste dat verlof met de 70% regel op. En daarna weer 'gewoon ouderschapsverlof'. Ik heb dit gecheckt bij onze HR afdeling, en dat kan op deze manier. Ouderschapsverlof opnemen ipv uren op contact inleveren heeft ook wat voordelen voor als je ziek wordt, zonder werk komt te zitten etc.
Gezien de andere reactie hier zou ik het vooral even bij je eigen organisatie navragen.
3 jaar geleden
Reactie op Mar-loes
Bij ons (maar misschien valt dit onder het CAO van het primair onderwijs) m ...
Ja inderdaad, zo is het bij ons ook geregeld.
3 jaar geleden
Reactie op yenna 馃崁
Ik werk in de kinderopvang weet iemand hoe het daarmee zit ?
Even in je cao kijken of HR raadplegen, dan weet je het zeker