23 Reacties
3 jaar geleden
Een leestip voor jouw vriend;
https://liefdevaneenmoeder.nl/mama-word-eens-wakker/
3 jaar geleden
Tjah , het is gewoon een hele ouderwetse manier van denken die heel veel mensen hebben helaas . En idd ze zijn allemaal groot geworden en nee ze gaan er niet dood van , maar er er zijn echt onderzoeken gedaan die uitwijzen dat het beter is voor de hechting , vertrouwensbasis en algemene welzijn van de baby als ze getroost worden wanneer ze moeten huilen, dit doen ze immers om een reden en een baby kan niet manipuleren !! Soms kan je niet anders als ze even laten huilen ( tjah mama of papa moet soms ook gewoon even naar het toilet of iets anders doen …) maar buiten die momenten is troost geen overbodige luxe
Ik heb trouwens nadrukkelijk de opdracht gekregen vanuit de pedagoog in het ziekenhuis ( m’n zoontje was drie maanden te vroeg geboren en dan krijg je een heel team om je heen) dat ik hem niet moet laten onnodig moet laten huilen ( favoriete zinnetje van de oudere generatie hier “ omdat ze dat ook gewoon moeten leren “ ) gewoon lekker blijven buidelen en troosten waar je kan …. Dus doen waar jij je goed bij voelt !!
3 jaar geleden
Babies zijn niet in staat zichzelf te sussen.. ze zijn wel in staat om op te geven te geloven in dat jij hen zal komen ´redden´
Dat komt misschien hard binnen, maar mss helpt het je vriend om het zo te begrijpen.. ik kan mij niet voorstellen dat je de baby laat huilen zonder zelf schuldgevoel te ervaren en dat induceert die zin wel een beetje
3 jaar geleden
Reactie op YanaBr
Babies zijn niet in staat zichzelf te sussen.. ze zijn wel in staat om op t ...
Klopt, helemaal mee eens. Hij gaat er wel naar toe als ze huilt maar wacht naar mijn idee te lang. Laat haar denk ik zo"n 5 min huilen en gaat er dan heen ipv wat ik doe door er gelijk heen te gaan... In mijn beleving is ze dan ook veel.sneller weer rustiger 😅
3 jaar geleden
Hier thuis merk ik (niet persee opzettelijk) dat mijn man niet zo snel rent als ik dat zou doen.
Hij is het wel eens dat we haar niet moeten laten huilen maar nu huilt onze baby niet maar jammert zachtjes. Dus hij heeft niet in de gate en krijgt er ook geen stress van.
Dat is op zich positief maar dat betekend dat ik dus voornamelijk de zorg op me neem. Of naar me toe trek.. En eigenlijk vind ik dat ook wel prima. Ik neem hem niks kwalijk en af en toe leg ik haar gewoon in zijn handen.
Als ik vind dat ze eerder opgepakt moet worden, tjah dan die ik dat dus zelf. Dan kan hij de vaatwasser uitruimen 😂
3 jaar geleden
Reactie op Demner
https://liefdevaneenmoeder.nl/mama-word-eens ...
Nu zit ik keihard te janken😭❤️ ze is al 15 weken maar dit was zooo herkenbaar de eerste x aantal weken. Stiekem mis ik het al
On-topic: ik laat mijn kleintje alleen huilen als ik op dat moment even niet kan komen. Onder de douche sta, op de wc zit, mijn handen vol heb, tijdens het eten koken als dan de boel aan brand. Enz en dan heb ik het alleen over zeurig huilen. Een beetje huilen mag best maar ontroostbaar huilen zo min mogelijk
3 jaar geleden
Reactie op Demner
Wat mooi geschreven❤️ ga het hem laten lezen!
3 jaar geleden
Ik snap hoe je je voelt. Echt laten huilen doe ik ook niet. Wel laat ik m’n zoontje soms even jammeren. Dit doet hij soms 2-5 minuten voor hij in slaap valt. Als ik hem dan oppak en bij me in slaap laat vallen, wordt hij alsnog weer wakker met terugleggen en gaat dan alsnog jammeren. Maar dat is dus wel echt wat anders dan huilen
3 jaar geleden
Wie er mooie posts over hebben op instagram zijn the gentlekid en liefdevaneenmoeder.nl. Zij geven aan dat een kind pas vanaf de leeftijd van 4(!!!!) jaar zichzelf echt kan reguleren. Daarvoor hebben ze echt nog veel co regulatie nodig van een ouder/andere volwassene. Hier huilt ze echt wel eens. Maar alleen als het niet anders kan. Bijvoorbeeld als ik de fles maak en het duurt haar te lang 🫣. En dat gaat bij haar al vrij snel. Maar als het even kan troost ik haar direct.
3 jaar geleden
Reactie op Demner
Wat een mooi stukje, niet droog kunnen houden🥺❤️
3 jaar geleden
Persoonlijk Laten wij onze zoon wel soms wat langer huilen. Hij huilt zich bijvoorbeeld ook inslaap. We hebben samen afgesproken dat als hij huilt we hem max 30 minuutjes laten huilen.
Persoonlijk vind ik dat een baby best wel eens mag huilen. Als hij echt pijn heeft of last heeft van iets dan is dit natuurlijk iets anders en troosten wij hem.
3 jaar geleden
Reactie op Qkct
Persoonlijk Laten wij onze zoon wel soms wat langer huilen. Hij huilt zich ...
Wij zijn allemaal anders en doen het zoals wij denken dat goed is en het goed voelt…dat realiseer ik mij.
Ik ben wel oprecht benieuwd of je je hebt ingelezen over de gevolgen van een baby laten huilen zonder hierop te reageren (bijv hechting, vertrouwensband).. maar ook dat een baby dus het gevoel kan krijgen dat hij/zij niet de moeite waard is.
30 min klinkt misschien niet lang als je naar een leuke serie kijkt, op het strand ligt of het op een andere manier naar je zin hebt. Maar hoe voelen die 30 minuten als je verdrietig bent, iets duidelijk wilt maken maar niemand die je hoort/ziet of als je om hulp roept en je kan zelf niets. Enige communicatiemiddel van een baby is huilen..
Een baby heeft ook nog niet door dat je er bent als ze je niet zien. Verlatingsangst, het gevoel dat ze in de steek gelaten zijn…
Ik kan nog wel even doorgaan, maar ga dat niet doen. Ik schrijf dit niet omdat ik de les wil lezen. Maar misschien wil je het heroverwegen, erover lezen.. deze tijd krijg je namelijk niet meer terug en vormt wel de basis voor heel zijn/haar leven.
Ps. Wil je echt geen rotgevoel geven. Als dat het geval is: bij voorbaat mijn excuses.
3 jaar geleden
Reactie op Mama van K
Wij zijn allemaal anders en doen het zoals wij denken dat goed is en het go ...
Ik heb zeker geen rotgevoel. Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen manieren.
Ik heb nagedacht over mijn reactie terwijl mijn kleine wondertje ondertussen nog mijn laatste borst leeg drinkt voordat hij gaat slapen.
Ik had een heel verhaal getypt met eerlijk gezegd meer een verdediging. Toen bedacht ik me. Waarom?
Iedereen heeft zijn eigen manieren en eigen opvoedstijl. Er is niet 1 persoon die het allemaal precies hetzelfde doet.
Wel wil ik nog even zeggen dat ik je bericht in eerste instantie wel heb opgevat als een soort aanval op ouders die hun kindjes wel laten huilen. Ik ben zeker niet de enige.
Je weet namelijk niet hoe het hier thuis aan toe gaat of waar ik ben terwijl mijn kleintje huilt of wat ik zeg als hij huilt.
Graag zou ik er wel nog verder op willen ingaan mischien privé bericht ? Zodat we onze verhalen kunnen delen aan elkaar ?
3 jaar geleden
Reactie op Qkct
Persoonlijk Laten wij onze zoon wel soms wat langer huilen. Hij huilt zich ...
Ik zou het zelf écht niet kunnen om mijn kleine 30 minuten lang te laten huilen. Iedereen heeft zijn eigen manieren. Maar wat is de reden dat je je baby 30 minuten laat huilen?
De eerste 6 maanden kan je je baby nog niet verwennen. En bij deze leeftijd weten ze ook nog niet dat ze een individueel persoon zijn. Tussen de 6 en 9 maanden krijgt hij/zij door dat zijn ouders aparte mensen zijn.
Het enige wat baby’s kunnen doen is huilen en daarmee aangeven dat er iets is. Door een baby zo lang te laten huilen zal hij zich niet veiliger gaan voelen. Mijn inziens voelt een baby zich dan onveilig en alleen.
3 jaar geleden
Reactie op Qkct
Ik heb zeker geen rotgevoel. Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen manieren. ...
Ik weet niet precies hoe deze app werkt (pb enzo), maar weet wel dat ik je een vriendschapsverzoek kan sturen en dat zal ik doen, zodat wij het erover kunnen hebben. Altijd goed om daar open en eerlijk over te kunnen communiceren.
3 jaar geleden
hmm, mijn baby huilt eigenlijk nooit. soms als hij wakker word uit een slaapje. Dan ga ik er wel meteen naar toe. Ik verplaats me dan in hem en denk, wat zou hij nu denken?: Ik lig hier en ik weet niet precies waar ik ben, mama? papa? waar zijn jullie? ik voel me alleen, maar ik heb ook honger en een schone luier nodig. Dan kan ik hem echt niet laten huilen.. Als ik hem pak is het ook meteen over... Ja dit zal een eeuwige discussie zijn met heel veel meningen. Ik voel me er goed bij om t zo te doen.