3 Reacties

9 maanden geleden

Vervelend hè, hier ook een meisje met het zelfde, gekregen van dr nichtje vorige week. Ik las dat ze tot weken na de klachten nog besmettelijk zijn. Hier hebben we morgen feestje voor dr 1e verjaardag. Hebben de gasten het verteld, mogen zelf de keuze maken of ze wel/niet komen.

9 maanden geleden

Hier krentenbaard vlak voor de verjaardag 😭

9 maanden geleden

Ach...wat sneu dat ze het net nu moet krijgen. Hand, voet, mond ziekte is opzich een onschuldige kinderziekte. Maar ze kunnen er wel een aantal dagen flink ziek van zijn. Vooral de blaasjes in de mond zijn erg vervelend en pijnlijk. Geef haar vooral zacht voedsel, niet te warm en let op met fruit, kan prikken door de sappen van het fruit. Paar dagen minder eten is niet erg zolang ze maar blijft drinken om uitdroging te voorkomen. Pcm geven voor koorts en ongemak. En verder veel knuffelen en liefde geven. Vaak na een paar dagen/kleine week voelt ze ze echt wel weer beter. Wat betreft haar verjaardag. Als ze zich goed voelt zou ik het gewoon door laten gaan. Waarschijnlijk is ze over 8 dagen al heel wat opgeknapt. Besmettelijkheid van het virus is het grootst aan het eind van de incubatietijd en het begin van de ziekte. De ziekte komt het meest voor bij kinderen tussen de 1-5 jaar oud. Oudere kinderen en volwassenen worden er vaak niet ziek van of hebben al immuniteit opgebouwd tegen het virus omdat ze het zelf al eens hebben doorgemaakt. Voor zwangere vrouwen is het virus niet gevaarlijk. Het is dat je het nu al weet, maar als je vorige week haar verjaardag had gevierd had ze midden in haar incubatietijd gezeten en ook mogelijk andere kindjes kunnen besmetten. Ik zou het gewoon netjes melden aan de visite en ze zelf de afweging laten maken of ze willen komen of niet. Misschien hebben de meeste kindjes die komen het al eens gehad en maak je je druk om niks. Zorg op de dag zelf voor goede algemene hygiene en ventilatie. (Besmetting gaat via vocht uit de blaasjes/hoesten/ontlasting). Mijn dochtertje had hand voet mondziekte toen ze 18mnd was (opgelopen op de opvang) en was er helemaal niet zo ziek van. Gelukkig geen blaasjes in haar mond. Wel iets verhoging en een paar dagen niet fit. Ik werk zelf op de opvang, als kindjes zich fit voelen mogen ze ook gewoon komen met hand, voet, mondziekte. Besmetting is al geweest en hou je niet tegen....wil niet zeggen dat ook iedereen ziek wordt natuurlijk. Hopelijk is je dochtertje snel opgeknapt! Fijne eerste verjaardag!