3 Reacties

茅茅n maand geleden

Ik merk dat mijn dochtertje het vooral heel fijn vindt om dingen vooral (eerst) zelf te doen. Bijvoorbeeld: Ze wilde op een gegeven moment geen broodje eten maar sinds ik haar zelf laat smeren gaat het veel beter. Ze kan dit nog niet en prikt alleen nog maar wat met haar mes in de boter en veegt wat over haar brood heen. Jas geef ik aan haar en trek ik niet meteen bij haar aan, dit probeert ze eerst zelf. Wandelwagen zet ik voor de deur klaar zodat ze weet dat we daar mee naar buiten gaan en daar zelf in kan klimmen. Ook meehelpen werkt erg goed: was in de wasmachine doen, knijpers aangeven, afwasmachine uitruimen. Sinds ik haar meer zelf laat doen en laat meehelpen, is ze veel minder snel boos. En als je denkt dat je hier geen tijd voor hebt, de huilbuien kosten ook veel tijd.

茅茅n maand geleden

Ohhhh pfff herkenbaar. Mijn dochter heeft een hele moeilijke periode. Veel huilen, snel boos, gooien met dingen. Als we ook maar om iets nee zeggen is het drama. Vandaag boodschappen gedaan en jezus ze heeft een uur lang geschreeuwd/gehuild omdat ik nee zei tegen een broodje. En als ik eenmaal nee heb gezegd ga ik niet toch toegeven maar het is ooooohhh zo moeilijk. Ze is ook echt bitchie, ze heeft een meisje op het kdv aan de haren getrokken en een kleiner kindje geknepen. Weet niet zo goed wat ik er mee aan moet, ze zeggen dat het normaal is voor haar leeftijd. Ze zit met veel baby鈥檚 en net 1 jarige op het kdv dus ze zeide al dat ze op de grotere groep meer uitdaging krijgt. Geen tips maar wel herkenning 馃ゲ ik denk maar, volhouden. Ze weten alles dondersgoed

茅茅n maand geleden

Hier ook herkenbaar! Ik probeer keuzes te maken wanneer wel en wanneer niet de strijd aangaan. Soms beweeg ik even mee en soms leid ik haar af. Maar soms wil ik het even niet en mag het niet zoals zij dat wil, dan probeer ik wel consequent te zijn en een regel te stellen. Ik probeer zelf rustig te blijven. Meestal benoem ik je bent boos of je bent verdrietig, ik zie dat. En ik zeg: jij wil dat graag, jammer h猫 maar dat kan nu niet. Geef haar even veilige ruimte om uit te razen. Meestal ontdooit ze daarna wel vaak nog met een knuffel. Soms gaat ze al liggen om iets kleins. Ik denk inderdaad ook omdat ze zich nog niet goed kan uitdrukken met taal.