42 Reacties
3 jaar geleden
Dit is herkenbaar, dit had ik bij m'n eerste zoontje. Niet je keizersnede verhaal, maar het kolven wel. Ik moest het verplicht na 6 weken omdat ik moest stoppen vanwege borstontstekingen, ik vond het vreselijk en voelde me net een machine.
Ik raad je aan een lactatiedeskundige in te schakelen om je te helpen met je gevoel of om je te helpen met een schema om te stoppen met borstvoeding. Mijn zoontje is uiteindelijk ook groot geworden met kunstvoeding en mijn dochtertje van 3,5 week nu ook.
3 jaar geleden
Persoonlijk vind ik kolven echt een uitkomst, maar hier spuit het er dan ook uit.
Zelf vind ik dat je geestelijke gezondheid serieus moet nemen en dat je moet doen wat goed voelt! Vrolijke mama is vrolijke baby en met kunstvoeding worden baby's ook groot! En stel je wilt het wel doorzetten is dat ook diiikkee prima!! Kortom lekker doen wat je hart je ingeeft!
3 jaar geleden
Ik herken je gevoel zoooooo , en heb helaas geen succes verhaal maar weet dat je niet de enige bent . M’n zoontje is 10 weken te vroeg geboren en kon de eerste weken dus überhaupt niet zelf drinken laat staan uit de borst . Uiteindelijk wilde hij de borst niet omdat hij zo gewent was om uit de fles te krijgen .
In totaal heb ik 12 weken uitsluitend gekolfd maar door m’n gevoel ( idd gewoon pure irritatie voor het kolven ) ging m’n productie zo achteruit dat ik nu ben overgestapt op kunst voeding . En nu ben ik weer happy 😅
3 jaar geleden
Meis als je er zo rot om voelt dan zou ik zeggen maak jezelf niet gek en volg je gevoel! Als je wil stoppen dan stop je, niks aan de hand!
Ik heb bij mijn eerste veels te lang doorgezet met kolven en voelde me ook echt een rot koe met het lompe apparaat dat ik toen had en ik had zo’n lage productie dat het ook frustrerend was om ook maar een flesje bij elkaar gespaard te krijgen.
Nu bij de tweede kolf ik wel weer maar heb ik geïnvesteerd in Elvie pump mijn productie is nu beter op gang en met de Elvie pump voel me met deze veel minder een koe dan de vorige keer!
3 jaar geleden
Reactie op Mama_R
Dankjewel! Ik wist niet dat een lactatiedeskundige ook iets met je gevoel o ...
Ze heeft mij er toen heel erg bij geholpen, misschien verschilt per lactatiedeskundige maar gok van niet. Ik had een enorm schuldgevoel, als ik zou stoppen dat hij dan astma of eczeem zou krijgen. Nu heeft hij astma en heeft de kinderarts mij na 1,5 jaar toen kunnen geruststellen dat hij het sowieso had gekregen hoelang ik ook borstvoeding gaf.
3 jaar geleden
Reactie op C hantal
Ze heeft mij er toen heel erg bij geholpen, misschien verschilt per lactati ...
Ohh ja, dat herken ik.. schuldgevoel; als ik stop, krijgt hij dus minder goeie voeding en dat voelt als m'n kind tekort doen. Dus nu verbijt ik me tijdens het kolven vóór hem.. maar ben niet te genieten. Zodra de kolf klaar is, poef, word ik weer mezelf 😟
3 jaar geleden
Reactie op Mama_R
Ohh ja, dat herken ik.. schuldgevoel; als ik stop, krijgt hij dus minder go ...
Ik heb het 6 weken volgehouden, wou al eerder stoppen. Dus voel je alsjeblieft niet schuldig, m'n meisje groeit ook net zoals der broer verder goed. Als ik je zo lees is het beter om te stoppen, dan kan je beter voor je kindje zorgen en word je weer de oude jij.🤎
3 jaar geleden
Reactie op Mama_R
Pfoe wel knap nog hoor, dat je het desondanks nog 12 weken hebt volgehouden ...
Je moet maar zo denken , het is niet erg dat je je zo voelt want je kan er zelf niks aan doen. En als je het gevoel hebt dat je er alles aan hebt gedaan en alles hebt gegeven , is er geen reden voor schuldgevoel als je over gaat op kunstvoeding.
3 jaar geleden
Hier is kolven ook niet altijd een succes geweest en nu soms nog niet.
Doordat zoontje 7 weken te vroeg was is het hier combi. Bv en kolven.
Ik had soms gevoel borsten op ontploffen staan en geen ml eruit krijgen. Vanaf dat machientje begon te pompen stopte het. Of als het goed ging (heb ik nu nog) en mijn man begint over eender wat...kraan dicht.
Wat me wel helpt sinds weekje is met een handkolf kolven. Sinds ik dat doe ben ik relaxter en kolf ook maar een kant tegelijk... dat geeft mij minder het melkmachien gevoel.
Maar belangrijkste advies is ook al gegeven. Volg he gevoel. Je moet van je dutske kunnen genieten als het zoveel frustratie geeft.... kv den dag van vandaag moet echt niet onderdoen!
3 jaar geleden
Nou herkenbaar hoor. Kijk het is je eigen keuze maar je moet niet denken dat flesvoeding echt heel slecht is hé. Ik vind persoonlijk dat je ook aan jezelf moet denken en als dat voor jou geld om over te gaan op flesvoeding so be it!! Dit scheelt zoveel stress. Laat je niet gek maken door de omgeving.
3 jaar geleden
Heel herkenbaar. Ik heb het een week volgehouden maar ik vond het ook vreselijk. Mijn zoontje heeft een week lang bv gekregen, aangevuld met afgekolfde melk. Na een week overgegaan op de fles (nutrilon). Bv was niet genoeg voor hem; het leverde hem en mij stress op en van het kolven werd ik ook heel ongelukkig. Vanuit mijn werk weet ik dat stress bij zowel het kind als de moeder niet goed is, dus was de keuze snel gemaakt. Ik geloof er niet in dat bv perse heel veel beter is dan flesvoeding, zeker niet in deze tijd waar zoveel onderzoeken zijn gedaan naar o.a. de kwaliteit er van.
Mijn overtuiging is sowieso ook: een stressvrije moeder is een stressvrije baby en dus een betere ontwikkeling. Daarnaast zijn mijn broers en ik met de fles groot gebracht en zijn wij alledrie hoogopgeleid en hebben goede banen en zijn in goede gezondheid. Maar goed, dat is hoe ik er naar kijk :). Doe vooral wat jij denkt dat goed is. Mijn zoontje is inmiddels bijna 5 weken en groeit goed. Hij is gezond en ik weet zeker dat ie gelukkig is. Ik geniet nu van de momenten die ik met hem heb en ben niet continu bezig met voeding en alles daar om heen. Ook is de relatie met m’n man weer ontspannen waar het eerst gespannen was vanwege de stress rondom het voeden. Moederschap is zo veel meer dan koste wat kost borstvoeding geven en/ of kolven. Je doet het sowieso goed!!! Jij bent de moeder van je kind en iedere keuze (oké, gebaseerd op common sense) is goed! Laat je niet gek maken.
3 jaar geleden
Herkenbaar. Bij mijn eerste zoon 3 maanden fulltime gekolfd omdat hij niet aan de borst wilde, was echt helemaal doorgedraaie. Dacht alleen maar de hele dag door aan kolven, terwijl ons zoontje ook vaak huilde omdat hij moeilijk weg te leggen was. Had bij de tweede voorgenomen: lukt de borstvoeding niet dan wordt het fles. Ben nu ruim een week geleden bevallen en ervaar nu hoe borstvoeding geven is, wat een verademing!! Lukte dit niet werd het echt de fles, nooit meer fulltime kolven. Ik had bij mijn eerste gewoon veel eerder moeten stoppen, heb die eerste drie maanden alleen maar gehuild. En onze zoon is ook groot geworden daarna met kunstvoeding en doet het hartstikke goed. Dus denk vooral goed aan jezelf!! Echt zo belangrijk. Ik heb mijn eerst gewoon niet van de eerste drie maanden kunnen genieten omdat ik er zo doorheen zat. Dat is het gewoon echt niet waard!
3 jaar geleden
Ik zou lekker stoppen een blije mama een blij kind ook met kunst voeding worden ze groot 🍀
3 jaar geleden
Ik zou eens googelen op dysforisch toeschietreflex! Ik heb hier namelijk zelf ook heel erg last van. Zodra ik mijn kolf aanzet wordt ik chagrijnig, ontzettend prikkelbaar, huilerig en misselijk. Dat er een naam voor dit gevoel is en dat er dus iets medisch achter zit helpt mij enorm om toch door te zetten met kolven en borstvoeding. Het mag dan niet een oplossing zijn, maar misschien kan het jou ook helpen!
3 jaar geleden
Een lactatiekundige is sowieso een goed idee, inderdaad ook om je te adviseren hoe je eventueel kan afbouwen of op een andere manier toch borstvoeding kan blijven geven als je dat echt nog wil proberen. Je zou ook specifiek een kolfconsult kunnen boeken om te kijken of je bij een andere type kolf fijner kunt kolven. En niet schuldig voelen als je besluit er mee te stoppen! Het klinkt inderdaad als een dysforische toeschietreflex en dat is echt niet makkelijk…
3 jaar geleden
Kolven vind ik ook niet leuk! Lukt het je wel om blij te zijn als je opbrengst goed is? Ik merk voornamelijk dat alle spullen continu afwassen en schoonmaken vervelend vind... ik probeer lief voor mezelf te zijn door snachts niet te kolven. Als het betekend dat mijn productie uiteindelijk stopt dan is dat maar zo. We vullen de voeding aan met kv. Daarnaast heb ik mezelf voorgenomen elke keer per week te bekijken, mijn dochter is nu 3 weken oud, ik probeer het vol te houden tot 4 weken en evalueer het dan opnieuw. Ik merk voornamelijk dat het leven van tijdslot naar tijdslot slopend is. Wees lief voor je eigen lichaam, als je wilt stoppen moet je dat echt doen. Je eigen gezondheid staat voorop! Liefs en een hele dikke knuffel want makkelijk is het allemaal niet. Dus respect voor jou dat je zo doorbikkelt!
3 jaar geleden
Reactie op MM97
Ik zou eens googelen op dysforisch toeschietreflex! Ik heb hier namelijk ze ...
Dankjewel, ik herken dit echt zo!! Wat fijn om te lezen dat ik niet de enige ben 🥹 het helpt indd in m'n mindset en ik kan er dus niet veel aan doen. Denk dat ik nog een lactatie consult probeer en dan de knoop doorhak.