16 Reacties

8 maanden geleden

Persoonlijk vinden wij sowieso een gastouder prettiger, onze kindjes gaan daar 2 dagen per week naartoe met een enorm grote lach en willen vaak niet naar huis. Als ik het zo lees denk ik dat een gastouder beter bij hem en jullie past, groep van maximaal 5 kindjes en een vast gezicht als verzorger.😊

8 maanden geleden

Ik heb zelf in de opvang gewerkt en sommige kindjes zijn gewoon geen kinderdagverblijf kinderen. Het zal dan wel steeds een beetje beter gaan maar vaak blijven ze het lastig vinden. Zoals ik het lees zou ik gaan voor een gastouder.

8 maanden geleden

Mijn kindje is heel makkelijk, vermaakt zich prima met anderen maar zit ook bij een gastouder en ik vind het fijn en hij ook, idd een vast gezicht en er zijn ook vast andere kindjes van zijn leeftijd die daar ook verblijven. Ik zou zeggen vraag een kennismakingsgesprek aan en kijk hoe de gastouder aanvoelt! Misschien is je gevoel bij de gastouder zelf wel niet zo prettig dan kun je altijd nog overwegen om toch naar het kinderdagverblijf te gaan 😘 Alles wat maar het beste is voor jou kindje 🫶🏻

8 maanden geleden

Ik werk zelf op een kdv en als ik jouw verhaal zo lees dan adviseer ik een gastouder. Daar is meer rust en nabijheid. Sommige kindjes zijn gewoon geen kdv kindjes dat zien wij ook soms.

8 maanden geleden

Lastig, snap je dilemma! Wij hebben een gastouder en dit bevalt heel goed om de redenen die je noemt. Een vast gezicht, ze kent hem door en door. Ik durf te zeggen dat ze echt een hechtingsfiguur is voor mn zoontje. Rustig want nooit superveel kindjes. Heel blij met de keuze. Heb hem wel ingeschreven staan voor de speelleerschool als hij 2 is. Ik denk dat hij dan wel toe is aan iets meer uitdaging en voorbereiding op school straks. Maar wellicht voelt dat over 1 jaar helemaal niet zo en houden we hem bij de gastouder tot hij 4 is. En nadeel van een gastouder is wel echt dat je geen opvang hebt in vakanties. Ze heeft elke schoolvakantie vrij en wij hebben zelf buiten de schoolvakanties vrij, dus hebben veel weken waarin we andere opvang moeten regelen. Iets om mee te nemen in je overweging...

8 maanden geleden

Reactie op SalamHallo0492

Ik werk zelf op een kdv en als ik jouw verhaal zo lees dan adviseer ik een ...
Ik werk ook op een kinderdagverblijf, en ben het wel met je eens toch geven wij wanneer een kindje even wil knuffelen hier allemaal wel tijd voor. Maar ik denk dat het in de randstad en in Friesland bijvoorbeeld ook heel veel kan verschillen? Ben oprecht nieuwsgierig hierna 🥰

8 maanden geleden

Hier twee meiden met een groot leeftijdsverschil. Onze oudste hebben wij destijds naar een KDV gebracht. Zij was geen KDV meisje. Kwam altijd met buikpijn thuis. Wilde het liefst niet heen. Daarom hebben we er voor gekozen om bij de jongste toch voor een gastouder te gaan. Wat ben ik blij dat we deze keus hebben gemaakt. Ze speelt daar nog steeds met andere kindjes wat ik fijn vind in de opvoeding. Maar niet met tien tegelijk. De gastouder is er altijd voor onze dochter. Ze is erg druk, gevoelig en ondeugend. Ze kent haar door en door en weet precies wat ze moet doen wanneer ze huilt en altijd een vast gezicht. Met haar eigen bedje bij de gastouder. Die haar laat slapen als ze dat nodig heeft. Wij zouden niet meer anders willen.

8 maanden geleden

Reactie op Njoy1991

Ik werk ook op een kinderdagverblijf, en ben het wel met je eens toch geven ...
Haha ik werk in Eindhoven dus geen Randstad. Natuurlijk geven wij kindjes die nabijheid nodig hebben de aandacht. Alleen kun je niet continu met een kindje op de arm lopen als je er 12 hebt.. als zo’n kindje dan door de drukte onrust ervaart en daardoor dus continu een negatief welzijn heeft dan moeten we (na een aantal weken) het gesprek voeren of het niet in het belang voor het kind is dat hij/zij naar een gastouder gaat of een andere dag waarop er minder kids zijn. ❤️🫶

8 maanden geleden

Reactie op Huismeteentuin

Lastig, snap je dilemma! Wij hebben een gastouder en dit bevalt heel goed o ...
Vakanties is iets wat per gastouder verschillend is! Onze gastouder heeft 4 weken in de zomervakantie vanaf dit jaar, andere jaren altijd in september en dan namen wij ook vrij. Zij werkt gewoon door wanneer haar dochtertje vakantie heeft, dus dat is echt verschillend. Ons zoontje van 3 gaat nu sinds een jaar naar de peuterspeelzaal, enige nadeel vond ik van de gastouder met dus maximaal 5 kindjes is de overgang naar de peuterspeelzaal met ineens meer dan 10 kinderen. Al denk ik wel dat m'n dochtertje van nu 1 daar heel anders in is.

8 maanden geleden

Doen waar je je goed bij voelt! Onze oudste ging tot ze 4 werd naar een gastouder, en onze jongste die nu 1 is ook naar dezelfde. Als superprettig ervaren. Wij hebben hier bewust voor gekozen omdat ons het idee van een klein babietje naar zo'n grote groep op een kdv tegenstond (no offence, persoonlijke keuze). Oudste is vanaf ongeveer 3 jaar daarnaast nog voor de leuk een ochtendje naar peuterspeelzaal gegaan om de overgang richting school met een klas vol wat makkelijker te maken. Vond ze geweldig! We zijn van plan dit met de jongste zo weer aan te pakken. Vakanties gastouder zijn voor ons geen ding, zij laat altijd netjes aan eind van het jaar alle vakanties voor het komende jaar weten zodat we tijd genoeg hebben om wat anders te regelen. Het enige lastige is als er onverwacht uitval is door ziekte ofzo. Maar dat komt zo weinig voor en lost zich altijd wel weer op.

8 maanden geleden

Super om te horen dat een gastouder zo goed bevalt bij velen en dat kindjes die minder goed gedijen op de opvang het vaak fijner binden bij de gastouder. We gaan zeker kennismaken bij de gastouder! Ben ook nog wel benieuwd hoe het met kosten zit tov het kdv , uiteindelijk niet het belangrijkste want het gaat om ons zoontje, maar ook wel belangrijk. Kan iemand daar nog meer over vertellen?

8 maanden geleden

Reactie op Juandeman

Super om te horen dat een gastouder zo goed bevalt bij velen en dat kindjes ...
Gastouders mogen hun eigen uurtarief bepalen, maar eind van de rekening weet ik van een vriendin dat zij ongeveer hetzelfde betaald aan eigen kosten na de opvangtoeslag.

8 maanden geleden

Lastig dilemma....ik werk zelf al 17 jaar op kdv en inderdaad sommige kindjes aarden niet op het kdv. Wat ik zo lees in je verhaal gaat het wel steeds beter! Sommige kindjes moeten nu eenmaal wat langer wennen. En hij ging eerst ook 1 dag, (is voor elk kindje bijna altijd lastig) en later pas 2. Daarnaast is het vaak begin van de week (door het weekend thuis) ook voor veel kindjes weer even wennen en gaat het vaak eind van de week beter. Ook de samenstelling van de groep of pm'ers kan hierin een rol spelen. En dan niet te vergeten de leeftijd van je kindje. Ik ervaar vaak de lastigste leeftijd op de groep tussen 9 mnd en 1,5 jaar. Ivm eenkennigheid/verlatingsangst. Maar alle kindjes die veiligheid en nabijheid nodig hebben krijgen deze zeker, ook al ben ik "druk". Ik vind dat altijd zo'n niet pedagogisch antwoord! Of "we hebben daar geen tijd voor". Hoe zo niet? Elk kind heeft recht op 1 op 1 aandacht. Ik ben zelf geen voorstander van een gastouder, zou hier dus niet zo snel voor kiezen. Vindt het niet prettig dat de gastouder alleen thuis is met de kinderen. Ze kan niet op 2 plekken tegelijk zijn; moet er een kindje naar bed (boven?) Zijn de kindjes alleen (beneden) aan het spelen. Heeft een kindje zich flink bezeerd heeft dit kindje hulp nodig en is er minder zicht op de rest. Moeten er kindjes uit school gehaald worden? Moeten de slaapjes van mijn kind hierop aangepast worden. Het groepje kinderen is super klein, hierdoor kunnen er weinig speelkameraadje zijn of kan er veel leeftijdsverschil zijn. Een peuter die alleen maar tussen de jonge kindjes zit is niet echt leuk bijv. En de overgang van gastouder (veilig/vertrouwd/klein groepje) naar school (klas van 25 drukke kleuter) is best groot! Daarnaast is het opleidingsniveau van een gastouder lager waardoor er vaak minder ontwikkelingsgericht activiteiten aangeboden worden en er geen kindvolgsysteem is. Bij ziekte of vakantie heb geen opvang, iets om wel rekening mee te houden. Ik zou met het geen wat je weet opzoek gaan naar een kdv die bij je kindje past. Misschien aard hij bijv. beter in een horizontale groep ipv verticaal. Je hebt ook kleinschalige kdv's. En kijk naar het pedagogisch beleid van de nieuwe opvang. Niet elke opvang is hetzelfde. Het kan maar zo zijn dat hij op zijn nieuwe kdv wel snel gewend is omdat daar een andere sfeer hangt en de pm'ers hem net even anders benaderen. Wat je zelf zegt denk ik dat hij op kdv meer uitdaging gaat vinden vooral als hij ouder wordt. Gastouder zou voor mij echt een laatste optie zijn. Je kan toch eerst een half jaar de nieuwe opvang proberen? Mocht het dan nog niet gaan kan je altijd nog overstappen naar een gastouder...

8 maanden geleden

Lastig! Wij zijn van kdv naar gastouder gegaan, eigenlijk om hetzelfde wat je beschrijft! Hier gaat het heel goed bij de gastouder, kleiner, altijd hetzelfde gezicht en meer rust 😊

8 maanden geleden

Reactie op Juandeman

Super om te horen dat een gastouder zo goed bevalt bij velen en dat kindjes ...
Bij ons is gastouder veel goedkoper dan de kdvs in de buurt. Wij betalen nu 8,40 uit mn hoofd (inclusief bemiddelingskosten van het gastouderbureau). Kdv hier is rond de 11 euro per uur. Verschil is wel dat bij de kdv's hier luiers en kunstvoeding inclusief is, bij onze gastouder niet. Eten is wrl inclusief, maar geen warme middagmaaltijd zoals de kdv's hier wel vaak doen. Iemand noemde nog dat de vakanties door alle gastouders verschillend ingevuld worden (qua hoeveel ze vrij nemen). Dat klopt, die van ons neemt extreem veel vrij. Ik wist dat van tevoren niet, dus daar zou ik als ik jou was ook even goed op doorvragen

8 maanden geleden

Reactie op Huismeteentuin

Bij ons is gastouder veel goedkoper dan de kdvs in de buurt. Wij betalen nu ...
Dat is ook afhankelijk van je inkomen. Via de kinderopvangtoeslag krijg je in verhouding voor een kdv plek vaak meer toeslag dan voor een gastouder. Dus je bent niet altijd voordeliger uit met een gastouder...