9 Reacties

6 maanden geleden

Hoe oud is je dochtertje? Hoe ouder ze starten hoe moeilijker en hoe langer het wennen duurt.. :( breekt je hart van hé..

6 maanden geleden

Reactie op Jo__

Hoe oud is je dochtertje? Hoe ouder ze starten hoe moeilijker en hoe langer ...
Ze is 1 jaar en 3 maanden , ik ben wel blij dat ze troost vind bij de leidsters maar toch ik vind het vreselijk om dr zo verdrietig te zien

6 maanden geleden

Dat is echt wennen.... hoe ouder ze gaan, hoe problematischer het wordt. Mijn dochter ging vanaf 3 maanden al naar de opvang. Nooit problemen gehad.

6 maanden geleden

Oooh...dit is echt een super lastige leeftijd! Als PM'er geef ik altijd het advies aan ouders om je kindje zo jong mogelijk (voor 7 mnd oud ivm eenkennigheid/verlatingsangst) te laten starten op het kdv. Snap als ouder heel goed dat je het moeilijk kan vinden om je kindje zo jong naar de opvang te doen. Maar hoe langer je wacht hoe moeilijker het voor je kindje wordt! Helaas heb je nu niets meer aan dit advies en soms is het ook gewoon zo omdat je bijv. pas later met werk begint oid. Ik zou overleggen of ze nog een keer een paar uurtjes mag wennen voordat jullie opvang officieel van start gaat. En geef haar iets van thuis mee, bijv. Een knuffeltje wat troost kan geven. Op deze leeftijd heeft je kleintje heel goed door dat je weg bent, maar ze snapt niet dat je ook weer terug komt. En je kan het haar ook niet uitleggen. Dit moet ze dus echt gaan ervaren door herhaling. Hoe vaker je kindje naar de opvang gaat, hoe meer ze het gaat herkennen en het een veilige en vertrouwde plek wordt. En hoe meer ze gaat begrijpen dat je ook telkens weer terug komt. Helaas gaat hier op deze leeftijd vaak wel wat tijd overheen en is het inderdaad een kwestie van wennen. Mocht ze er echt veel moeite mee hebben zou je kunnen overwegen om eerst te starten met halve dagen zodat ze niet te lang van je vandaan is en het meer te overzien is. Kinderen die trouwens 2x of vaker per week komen, wennen vaak sneller dan kindjes die maar 1x per week komen. Hopelijk is jullie dochtertje snel gewend op de opvang....voor ouders is het nooit leuk om je kindje huilend achter te laten.

6 maanden geleden

Mijn dochter had precies hetzelfde. Ze was erg aanhankelijk en wilde ook niks eten en drinken. Dit heeft 2 weken geduurd en daarna ging het een stuk beter. Ze heeft het nu ontzettend naar haar zin!

6 maanden geleden

Hier is ze begonnen met 1 jaar en 1 maand. Ze heeft het ontzettend naar der zin alleen wanneer we voor de deur staan is het huilen en als ik weg moet. Maar volgens mij is dat al gauw over als ze afleiding heeft. Gelukkig is het hier meteen goed bevallen en komt ze nu ook steeds losser en hebben ze er geen kind aan, thuis wel overigens... Ze gaat 1x per week naar de opvang

6 maanden geleden

Reactie op BEG83

Oooh...dit is echt een super lastige leeftijd! Als PM'er geef ik altijd het ...
Hooii bedankt voor je bericht! Jaa ik heb zelf heel wat miskramen gehad en ze is te vroeg geboren dus ik wou haar zo lang mogelijk bij me houden 🙈 alleen nu merkte ik dat ze echt meer wou.. ze vind spelen met kindjes ook echt heel erg leuk. In principe staat ze ingeschreven op maandag en vrijdag van 07.30 tot 13.00 maar ik breng haar meestal rond 08.45 en haal haar rond 12.45 weer op. Ik ga zeker proberen om haar iets van thuis mee te geven 😊 dankjewel 😊

6 maanden geleden

Onze dochter is afgelopen januari met 1 jaar naar de opvang gegaan, 1 dag in de week. Ze heeft het de eerste keren ook heel moeilijk gehad, vooral met het wegbrengen en weer ophalen. Na 2 keer was ze niet meer zo verdrietig, maar het duurde wel een keer of 5 voor ze meer zelfstandig ging spelen en niet meer alleen aan de leidsters geplakt zat. Nog steeds is het bij het afscheid altijd huilen, zeker als er meer kindjes tegelijk worden gebracht en er andere kindjes aan het huilen zijn. Ook bij het ophalen huilt ze vaak even kort. Maar zodra we weg zijn heeft ze het er inmiddels goed naar haar zin. We probeerden haar in het begin zo laat mogelijk te brengen (tegen 9u) en zo vroeg mogelijk weer te halen (16u/half 17), zodat ze het komen en gaan van ouders en kindjes minder meemaakt. Ze gaven namelijk aan dat ze daar erg onrustig van werd. Vraag vooral ook wat voor jouw kindje lastige momenten zijn en hoe je die makkelijker kunt maken. Bijvoorbeeld het afscheid kort houden of een knuffeltje meegeven. In het begin heeft vooral mijn vriend haar gebracht en gehaald, omdat ze bij hem veel rustiger bleef. Misschien voelde ze aan dat ik het erg lastig vond om haar zo te zien. In ieder geval, het gaat echt wennen. Het is een hele verandering en de leeftijd helpt niet echt mee, maar er komt gauw een moment dat ze het ook heel leuk gaan hebben. Geef het even de tijd en houd het zo rustig mogelijk. Ook de dag na de opvang doen we thuis weinig bijzonders, even bijkomen. Succes!

6 maanden geleden

Reactie op Maartje1712

Onze dochter is afgelopen januari met 1 jaar naar de opvang gegaan, 1 dag i ...
Super bedankt voor je berichtje 😊 in principe breng ik haar om 9 uur en haal ik haar rond half 1 kwart voor 1 . Zij gaat 2 dagdelen per week😊 ik ga zeker is vragen wat de moeilijke momenten zijn om te kijken of ik eventueel iets kan veranderen. Dankjewel!