27 Reacties

7 maanden geleden

wat raar! mijn dochter nu 13.5 maand heeft ook precies dit ritme en de opvang volgt gewoon haar signalen. Ze doen het dus wel eens anders dan hier maar als ze gaapt of hangt gaat ze na het fruit naar bed en smiddags gewoon ook weer. ze hebben natuurlijk met de groep wel een bepaald ritme dus het gaat niet zoals bij ons thuis precies om 9.30 en 14.00.

7 maanden geleden

Hoi hoi, wat ontzettend vervelend voor jou en je zoontje! Zelf werk ik op het kinderdagverblijf en bij ons vinden wij het echt belangrijk dat er naar het kind zelf gekeken wordt. Het allerbelangrijkste is toch dat een kind een fijne dag heeft gehad en aan het eind van de dag weer blij mee naar huis gaat! Elk kind is anders en daarbij heb ik op mijn groep genoeg kinderen van dezelfde leeftijd, die dezelfde tijden als jouw zoontje slapen. Naar mijn inziens is hun argument dat hij te oud is voor die tijden dus onzin! Misschien dat je het gesprek kan aangaan met de manager? Je moet natuurlijk wel je kind met een fijn gevoel weg kunnen brengen!

7 maanden geleden

Hoi hoi...werk zelf al 18 jaar in de kinderopvang en over het algemeen is het heel normaal dat kindjes tussen de 12 en 18mnd nog 2 slaapjes over de dag hebben. Vaak gaan onze kindjes van deze leeftijd na het fruitmoment (10:00) naar bed en komen ze er met de broodmaaltijd (11:30) weer uit Hierna gaan ze smiddags na het speelmoment en wat drinken een een snack weer naar bed om 14:30 tot 16:00 uur. Vaak als ze rond de 18mnd zijn gaan ze naar 1 slaapje deze is dan vaak tussen 12:30-15:00 uur. Wat staat er in het pedagogisch beleid over hun werkwijze? In NL wordt het steeds meer gebruikelijk dat ze op de opvang kindvolgend werken...dus dan zouden ze jou kleintje gewoon 2 slaapjes aan mogen bieden, aangezien dit ook passend is bij zijn leeftijd. Wij vinden het altijd wel belangrijk dat de kindjes na een jaar ook steeds meer mee krijgen van het groepsaanbod, dus ik zou er bijv. voor kiezen om hem wel mee te laten doen met het kringetje en fruiteten en dan naar bed doen. mits hij dit volhoudt uiteraard. Als hij om zou vallen van de slaap gaat tie gewoon eerder naar bed. Het niet willen slapen omdat er nog kindjes op zijn, kan ook nog een stukje gewenning zijn. Net zo als het niet willen eten. Maar dit kan ook te maken hebben met (over )vermoeidheid. Ik zou eens goed het beleid lezen van de opvang en dan kijken of dit overeen komt met hun werkwijze. Hierna een gesprek aanvragen met de mentor van je kindje en uitleggen dat hij echt meer slaap op de dag nodig heeft. En hun eventueel wijzen op hun beleid. Mocht Jr er dan niet uitkomen dan zou ik kijken of een andere opvang meer passend is voor jullie kindje. Thuis een oppas aanbieden, zou ik persoonlijk niet doen, dan zit hij altijd thuis, terwijl de opvang ook heel veel goeds kan doen voor je kindje z'n ontwikkeling.

7 maanden geleden

Ontzettend bedankt voor jullie reacties! Ik heb het pedagogisch beleid net op hun website gelezen (hier ben ik niet op gewezen door het kdv en ook niet ontvangen voorafgaand/bij contracttekening). In dit beleid staat bij de babygroep dat wordt gewerkt met een dagritme dat zo veel mogelijk aansluit bij het dagritme van de baby thuis vwb slaaptijden en voedingen. En dat hierover afspraken gemaakt worden met de ouders. Ik zal hier maandag gelijk het gesprek over aangaan met de medewerkers, event. manager mocht dat nodig zijn maar hoop niet dat dat nodig is.

7 maanden geleden

Reactie op S-F

Ontzettend bedankt voor jullie reacties! Ik heb het pedagogisch beleid net ...
Fruitmoment is overigens om 9.30u. Ik heb al meerdere keren gevraagd of hij alsjeblieft daarna naar bed mag gezien dat aardig goed aansluit op zijn slaapmoment, maar dat mocht dus niet. Ik ga opnieuw dat verzoek doen, daarbij wijzend op hun beleid.

7 maanden geleden

Reactie op S-F

Ontzettend bedankt voor jullie reacties! Ik heb het pedagogisch beleid net ...
Goed dat je in gesprek gaat! Houdt er wel rekening mee dat ze jouw kindje niet meer als baby zien, maar als 1 jarige. Dus dat ze daarmee als argument kunen komen. Staat er verder niks in over kindvolgend werken? Of anders kan je hun ook nog wijzen op dat 2 slaapjes overdag voor zijn leeftijd heel normaal is (zoek hier documentatie over) en dat ze dus iets vragen van je kind wat niet passend is bij zijn leeftijd! Ik vind hun "regel" over het slapen trouwens pedagogisch gezien niet kunnen. Elk kind is anders...je kan op deze leeftijd niet verwachten dat ze al 1x slapen...vraag me werkelijk af wie dit bedacht heeft... Zou je trouwens nog wel een tip willen geven: als je kleintje rond 09:30 uur al moe wordt en graag naar bed gaat zou ik hem wel iets eerder brengen naar de opvang (bijv. 8:30 uur) zodat hij even tijd heeft om te acclimatiseren en te spelen voordat hij naar bed gaat. Bij ons moeten ook alle kindjes voor 09:00 uur gebracht zijn zodat we kunnen starten met ons programma. Weet niet of ze die regel bij jullie ook hebben...

7 maanden geleden

wat raar! ik heb in de opvang gewerkt en wij keken naar de kinderen. vaak deden ze 1 of 2 dutjes en de allerkleinste meerdere keren. jou zoontje zou dan mee gaan met de kinderen die 2 dutjes doen. de tijd kon af en toe iets afwijken vanwege bv het fruit moment. ik zou het nog een keer bespreekbaar maken en anders toch een andere opvang/ gastouder zoeken of iemand in huis inderdaad!

7 maanden geleden

Reactie op BEG83

Goed dat je in gesprek gaat! Houdt er wel rekening mee dat ze jouw kindje n ...
In het pedagogisch beleid wordt beschreven dat de ontwikkeling vh kind wordt gevolg dmv het kindvolgsysteem KIJK. Vervolgens wordt uitgelegd dat dit een observatiesysteem is waarmee het ontwikkelingsverloop op diverse ontwikkelingsgebieden wordt gevolgd. Valt slaapritme daar ook onder? Verder heb ik vandaag de 1e wendag aangegeven dat de twee dutjes die hij altijd doet, heel normaal en zelfs gezond zijn (goed voor de ontwikkeling vd hersenen zelfs heb ik gelezen). De pedagogisch mw'er zei het apart te vinden dat mijn zoon al om 9.30u wil slapen als hij om 7u opstaat. Ik herhaalde dat het heel normaal, ook volgens een slaapgids die ik volg. Aan een andere vaste mw'er vroeg ik om verdere uitleg waarom hij niet gewoon in bed mag na het fruitmoment. Ze antwoordde dat de deur vd slaapkamer dan op een kier moet staan, maar dat dat niet kan omdat de spelende babietjes dan de slaapkamer in zullen lopen..... Ook onzin?? nu ik het pedagogisch beleid heb gelezen, weet ik dat ze in de babykamer gewoon een babyfoon hebben dus snap nu echt helemaal niets meer van hun reacties.

7 maanden geleden

Reactie op S-F

In het pedagogisch beleid wordt beschreven dat de ontwikkeling vh kind word ...
vanaf* de 1e wendag bedoel ik (ipv vandaag)

7 maanden geleden

Reactie op S-F

In het pedagogisch beleid wordt beschreven dat de ontwikkeling vh kind word ...
bijzondere reacties inderdaad... Hoezo moet de deur op een kier blijven?? Dan creëer je toch geen rust voor de kindjes die daar moeten slapen? Hebben ze geen raam in de deur van de slaapkamers? Een Babyfoon (met camera?)zou zeker voldoende moeten zijn... Snap niet dat ze zo star doen...elk kind is toch anders? Mijn dochter is sochtends tussen 05:00-06:00 uur wakker, dan moet ze toch echt het om 10:00 uur wel naar bed hoor! Hoop voor je dat je eruit gaat komen met de pm'ers, zoniet zou ik opzoek gaan naar een opvang die beter past bij jullie wensen....Dit vind ik echt wel uitzonderlijk hoor en niet hoe het er normaal gesproken aan toe gaat op een opvang.

7 maanden geleden

Reactie op BEG83

bijzondere reacties inderdaad... Hoezo moet de deur op een kier blijven?? D ...
Er zit gewoon een raam in de slaapkamerdeur.. overigens mogen ook de kleinste babies daar niet slapen buiten het vaste slaapmoment v 11.30u om.. zij slapen in de algemene speelruimte, in een wipper of box.

7 maanden geleden

Reactie op S-F

Er zit gewoon een raam in de slaapkamerdeur.. overigens mogen ook de kleins ...
Wat een rare werkwijze. Ik had een gesprek aangevraagd, desnoods met de leidinggevende. Het is toch heel normaal dat kleine kinderen meerdere dutjes doen per dag. Het klinkt mij meer alsof ze de moeite niet willen doen. En het lijkt me ook niet dat jij de enige ouder bent die tegen die probleem aan loopt. Is er een ouder advies commissie? Misschien kan je het via hen ook bespreekbaar maken.

7 maanden geleden

Reactie op S-F

Er zit gewoon een raam in de slaapkamerdeur.. overigens mogen ook de kleins ...
Wat!! Nee...dat meen je niet! Slapen in een wipper?? Dat is echt super slecht en gevaarlijk! Sorry...maar even voor mijn duidelijkheid: staat dit kinderdagverblijf in NL?? zoja...dit kan echt niet! Dan zou ik een melding maken bij de GGD! Mag wel even een extra controle gemaakt worden daar!

7 maanden geleden

Reactie op BEG83

Wat!! Nee...dat meen je niet! Slapen in een wipper?? Dat is echt super slec ...
ja, dit meen ik. Mijn zoon zetten ze ook in de wipper om te slapen in de algemene speelruimte als hij dus moe is maar niet naar bed mag. En mijn zoon weigert daarin te slapen (zo'n Nuna wipper). Ik krijg helemaal buikpijn sinds ik dit topic ben gestart en jullie reacties (en het pedagogisch beleid) lees.

7 maanden geleden

Reactie op BEG83

Wat!! Nee...dat meen je niet! Slapen in een wipper?? Dat is echt super slec ...
en ja, dit is een kdv in Amsterdam.

7 maanden geleden

Reactie op Daantje27

Wat een rare werkwijze. Ik had een gesprek aangevraagd, desnoods met de lei ...
ik heb ook sterk het idee dat ze niet de moeite willen doen om individuele ritmes te volgen. Puur eigen belang, maar het doen voorkomen alsof het in het belang van mijn zoon is..

7 maanden geleden

Reactie op S-F

ik heb ook sterk het idee dat ze niet de moeite willen doen om individuele ...
Dit kan echt niet hoor! Dit is echt niet oke...en dat terwijl juist door de overheid de kwaliteit op het moment zo aangescherpt wordt. google maar eens: Wet IKK. Ik zou als PM'er er niet eens willen werken! Zo ga je toch niet met kindjes om! Echt heel bijzonder...

7 maanden geleden

Reactie op S-F

ja, dit meen ik. Mijn zoon zetten ze ook in de wipper om te slapen in de al ...
Jeetje ik krijg gewoon kippenvel van wat ik lees! Gelukkig heb je naar je onderbuikgevoel geluisterd en dit topic geopend. Het hoort echt niet zo te gaan op een kinderdagverblijf en je vraagt helemaal niks geks van ze. Blijf vooral naar je eigen gevoel luisteren, want jij bent de enige die het kan opnemen voor je kindje!

7 maanden geleden

nou jeetje wat een verhalen. Nee dit kan echt niet. Ons KDV kijkt per kind waar het aan toe is. Heeft het extra dutjes nodig krijg het kindje dat ook. Er zijn 2 verschillende ruimtes waar de kindjes kunnen slapen zodat bijvoorbeeld er wel rekening gehouden kan worden met de lichte slapers en de diepe slapers of donkere of lichte kamer. Een kind op die leeftijd dwingen tot 1 slaapje is niet goed

7 maanden geleden

Afgelopen maandag ben ik (opnieuw) in gesprek gegaan met de twee vaste mw-ers op de groep. Aangegeven dat we echt zien dat onze zoon behoefte en belang heeft bij een ochtend- en middagdutje en dat dit heel normaal is. Opnieuw kreeg ik eerder genoemde (kul)redenen te horen. Zonder letterlijk te wijzen op hun eigen beleid op papier (wil hun namelijk 'te vriend' houden zolang mijn zoontje daar wordt opgevangen), heb ik aangegeven hun redenen niet te begrijpen door o.a. te wijzen op de babyfoon, glazen slaapkamerdeur, wipper die niet voor slapen is bedoeld etc. Omdat ik bij mijn punt bleef, kwam de aap uiteindelijk uit de mouw. Als mijn zoontje om 9.30/10u naar bed gaat, wordt hij waarsch. rond 11.30-12u wakker en dat is juist het moment dat de andere kinderen gaan slapen. Mijn zoon zou dan bij wakker worden verschoond en gevoed moeten worden, terwijl de mw-ers dan juist willen pauzeren.. Er werd letterlijk (geirriteerd) gezegd: als we meegaan in jullie verzoek en dat bij alle babies zouden doen, dan hebben wij helemaaaal geen rust meer. Als we zien dat hij moe is, dan zullen we hem in de wipper doen maar niet in bed. Ik schrok daar nogal van en herhaalde de behoefte van mijn zoon en dat hij bij moeheid in een bed hoort te slapen. Mw-ers zeiden het die dag aan te zullen kijken en hem in bed te doen als hij moe is. Bij het ophalen bleek dat hij 's ochtends niet in bed heeft (mogen) slapen / geslapen en dat ze dat ook niet van plan zijn om in de toekomst toe te staan. Einde van de middag mag hij eventueel wel een extra dutje doen in bed (bijv. rond 16u totdat ik hem ophaal voor sluitingstijd, rond half6). Volgens mij omdat ze bij wakker worden niet meer veel 'werk' aan mijn zoon hebben, hooguit een luier verschonen. Dit hoort toch niet? Ik wil de manager laten weten dat we onze zoon nu in ieder geval niet meer op beide dagen laten opvangen daar, maar alleen op 1 voor ons noodzakelijke werkdag totdat ik een alternatief heb gevonden.