11 Reacties

één jaar geleden

Hier ook een baby van 9 maanden. Tijgert wel, kruipt niet, zit niet zelfstandig, dus precies hetzelfde. Ik maak me er zelf niet zo druk om, hij is een beweeglijk kind, dus dit komt vanzelf wel goed.

één jaar geleden

Heb je dit al wel eens aangegeven bij het CB? Ik kan er niet over meepraten, want mijn dochtertje is juist heel snel, maar inderdaad, kindjes doen alles op hun eigen tempo. Voor kruipen zou je een dekentje kunnen oprollen en onder haar borst/buikje kunnen doen en ietsje omhoog trekken aan de uiteinden zodat ze in de kruiphouding zit? En dan proberen of ze naar voren gaat. Voor zitten zou je haar neer kunnen zetten op bed met een voedingskussen rond haar en misschien wat stimuleren los te gaan zitten met speelgoed. Ik heb eigenlijk geen idee, maar als je echt iets wil, zou je bovenstaande dingen kunnen proberen. Ik zou het zelf niet per se forceren. Je zou ook naar de chiropractor of kinderfysio kunnen gaan! Daar kunnen ze misschien meekijken naar de ontwikkeling en eventueel kijken of er iets lichamelijks is waardoor je kindje sommige dingen nog niet doet. Doe vooral wat goed voelt lieve mama🩷

één jaar geleden

Ik heb bij beide kindjes niets gestimuleerd, omdat ik vind dat ze het op hun eigen tempo mogen doen. De oudste heeft maandenlang getijgerd en kroop pas een week voor haar verjaardag. Drie maanden later liep ze hele afstanden los. Zij was erg snel met praten. De jongste kruipt al en probeert zich op te trekken naar staan. Ik denk dat die sneller gaat zijn met lopen, maar wie weet doet zij weer langer over praten. Ze komen er allemaal op hun eigen tempo, het komt goed! Als je je echt zorgen maakt kun je het eens aankaarten bij het CB, maar laat je vooral niet gekmaken.

één jaar geleden

Ja ik snap wel dat je daar even onzeker van kan worden hoor! Klinkt niet gek want inderdaad ze doen het allemaal op hun tempo. Maar je kan altijd even het cb bellen, gewoon eens vragen of ze mee willen kijken/denken. Voor dit soort dingen ben ik toch altijd blij dat ze er zijn :)

één jaar geleden

Hier ook een dochtertje van 9mnd en ze doet precies hetzelfde! Ik werk zelf op kinderdagverblijf en zie dus veel kindjes. En kan je vertellen dat ze zich prima gemiddeld ontwikkeld. Hoef je je echt geen zorgen om te maken. Extra stimuleren is niet nodig en kan ook juist niet goed zijn. Voorbeeld hiervan is je kindje "geforceerd" neerzetten in de kinderstoel met extra ondersteuning van handdoeken oid. terwijl ze nog niet zelfstandig kunnen zitten. De rugspieren zijn simpelweg nog niet sterk genoeg om de wervelkolom rechtop te houden. Niet doen dus als je kindje er nog niet aan toe is! Belangrijkste is om je kindje de ruimte te geven. Dus lekker veel op de grond laten spelen ipv de box of wipstoel. Op de grond kunnen ze genoeg bewegen waardoor ze zelf in hun eigen tempo hun spieren trainen. Kruipen/zitten/staan komt dan vanzelf!

één jaar geleden

Ik heb de app babysparks gekocht Daarin geven ze spelletjes met gerichte ontwikkelingsoefeningen in verstopt Ik volg niet de tijdlijn waarop het kind iets zou moeten kunnen uit de app, want die is echt onrealistisch, maar de spelletjes zijn wel leuk

één jaar geleden

Hier precies hetzelfde, de laatste dagen gaat hij wel meer op zn knietjes zitten als hij aan het tijgeren is. Het komt echt vanzelf wel en is juist belangrijk dat je ze zelf de ruimte geeft om te ontwikkelen op hun tempo. Ik heb toevallig recent nog aan de fysio gevraagd of hij niet laat is en of we niet iets moeten stimuleren mbt het zitten bijv. Zij gaf aan dat het helemaal prima is en niet zorgwekkend dat hij nu nog niet zelf kan gaan zitten en zei ook om het vooral biet te oefenen en hem niet in een zithouding neer te zetten tot hij het zelf kan, zo veel mogelijk ruimte geven en laten tijgeren zei ze en dan komt het echt vanzelf als hij er klaar voor is.

VRIEND

één jaar geleden

Onze meid is net negen maanden en is hier precies hetzelfde verhaal. Ze volgt een beetje de ontwikkeling van mijn zoontje op die leeftijd en dat is helemaal goed gekomen 🙏🏻. Hij praatte juist weer heel vroeg. Dus bij haar maak ik me totaal geen zorgen. En vaak kunnen ze iets van de één op andere dag, zul je zien dat ze volgende week het hele huis doorkruipt (#gedaanmetderust)!

één jaar geleden

Hier een zoontje van 9 maanden, hetzelfde verhaal. Hij trekt zich met hulp wel op en tijgert ook wel, maar zelfstandig zitten doet hij ook niet. Als ik hem rechtop zet blijft hij wel heel lang zitten maar daar blijft het dan ook bij.

één jaar geleden

Alles op z’n tijd! Ons zoontje wordt volgende week zaterdag 10 maanden en hij kruipt sinds een maandje, kan sinds anderhalve week zelfstandig zitten en begint zich nu beetje bij beetje op te trekken. Heel veel ontwikkelingen in één keer. Kan goed zijn dat dit bij jouw kindje ook zo gaat zijn de aankomende maand/anderhalve maand! Plus ik zag online dat baby’s vaak tussen de 7 en 13 maanden gaan zitten en tussen de 6 en 10 maanden gaan kruipen. Jouw kindje zit dus nog helemaal binnen de marge! Komt helemaal goed 😊

één jaar geleden

Onze dochter begon met tijgeren toen E 7 maand was. Heel vroeg dus. Nu met 9.5 loopt ze al rond tafels en kasten en gaat ze al voor meerdere secondes los staan . Ze was gewoon heel geïnteresseerd in alles wat op tafel lag. Dus dat heeft haar vooral gemotiveerd. Misschien speelgoed niet direct bij haar leggen maar wat meer met een afstandje? En verder gewoon laten gaan. Komt vanzelf!