5 Reacties

één jaar geleden

Als deze persoon zich aanmeldt als gastouder (mits diploma op minimaal niveau 2) dan kan je ook kinderopvangtoeslag krijgen. Je hebt ook gastouders aan huis. Zoek maar eens uit. Dat scheelt voor jullie en de gastouder ontvangt geld en alles netjes geregeld.

één jaar geleden

Als je een gastouder aan huis wil moet je voldoen aan de inspectie normen van de ggd. Uurtarief ligt rond de 15,-. Kosten kun dus behoorlijk oplopen ook met toeslag

één jaar geleden

Mag ik vragen waarom je vind dat er weinig aandacht is voor wat een kleine baby nodig heeft? Waar basseer je dit op? En vind je dit over de opvang in zn algemeen of ervaar je dit op de locatie waar je je kindje hebt opgegeven? Misschien is dit dan niet de juiste plek voor jullie en zou ik verder rondkijken naar een opvang wat wel goed voelt. Ik werk zelf al 17 jaar met hart en ziel op een kinderdagverblijf (in Nederland) en kan niet zeggen dat ik je mening deel. Daarnaast moet vanuit de nieuwe wet IKK iedere PM'er die met baby's werkt voor 2025 een extra babycursus volgen. Hierin leren we nog meer over wat een baby nodig heeft (nieuwe methodes en inzichten) en hoe we dat op de groep kunnen toepassen. Wenperiodes kunnen bij ons altijd langer gemaakt worden als blijkt dat het kindje dit nodig heeft. Maak dit vooral bespreekbaar als je dit zou willen! Opvang aan huis zou ik zelf niet zo snel voor kiezen, ook al heeft het voor mij als alleenstaande mama zeker praktisch gezien voordelen. (Sochtends makkelijker de deur uit, kids kunnen eventueel nog uitslapen. En ik hoef niet eerder van mn werk weg anders ben ik niet optijd om kids op te halen. Oppas kan licht huishoudelijke taken doen, eten koken, boodschappen, enz ). Nadeel vindt ik dat je afhankelijk bent van 1 persoon. Wat doe je als je oppas (langdurig) ziek is? En als de oppas op vakantie gaat moet je vaak ook vakantie nemen. Oppas is altijd alleen met je kindje, geen extra ogen of hulp als het nodig is. Je kindje komt niet in contact met andere kindjes. Op de opvang wordt veel gedaan aan ontwikkelingstimulering en je kindje wordt hierin ook gevolgd. Mocht je kindje ergens in achterlopen wordt dit gesignaleerd en extra in begeleid (Eventueel met hulp van externe partijen). Voor een kindje wat 4 jaar lang thuis is gebleven is de stap naar school enorm groot! Met 2,5 zou ik zeker aanraden om je kindje wel naar de peuterspeelzaal te doen ter voorbereiding op de basisschool. Ik snap heel goed dat je het als moeder lastig vindt om de zorg van je kindje uit handen te geven dus zoek vooral een opvang of oppas wat goed voelt. Ik zou trouwens niet kiezen voor een oppas die nergens geregistreerd staat. Vergeet niet dat deze oppas dus ook niet gescreend wordt (VOG).

één jaar geleden

Goedemorgen, Ik ben zelf heel lang gastouder bij een gezin thuis geweest. En werk momenteel in de kinderopvang. Je hebt als gastouder zeker meer tijd voor de kinderen als op kdv maar ik merkte ook aan de jongste van mijn gezin dat hij met 2,5 echt het contact met leeftijds genootjes miste. Ik geloof dat gastouder aan huis pas uit kan bij 3 kinderen dan is het voordeliger dan bso en kdv. bedenk heel goed wil je iemand die je niet zo goed kent alleen in je huis hebben. Wat verwacht je van haar als jullie kleine slaapt, gaat ze ook huis houdelijke taken doen of niet. Maak daar goeie afspraken over. Het uurloon is natuurlijk afhankelijk van leeftijd en ervaring. Bij mij lag dat rond 20€ En je moet echt een klik met iemand voelen anders zit je met een rot gevoel op je werk. Wat beg83 ook zegt je zou ook nog even kunnen rond kijken naar een ander kdv mocht deze waar je nu heen gaat niet goed voelt. Of speel open kaart en zeg dat je de wen periode te kort vindt, dan kunnen zij hier vast ook nog wel wat mee. Je kunt ook eerst halve dagen afspreken om te laten wennen ect. 8 maanden is ook echt een hele lastige leeftijd om te starten. Ze zijn al zoveel aan het ontwikkelen dan zijn nieuwe prikkels natuurlijk veel lastiger. Dit zal zowel bij een gastouder zo zijn maar ook op een kdv.

één jaar geleden

Hey bedankt allemaal, hier kan ik iets mee :)