13 Reacties
3 jaar geleden
Het gaat allemaal in overeenstemming met je werkgever. Ik werk ook onregelmatig, maar ga aangeven dat ik meer vaste diensten wil hebben. Zijn ze bij mij gelukkig niet moeilijk mee.
Een vaste dag in de week vrij is ook zeker mogelijk. Stel je werkt nu standaard 40 uur (5 dagen 8 uur). Zou je in principe 45 weken 1 dag vrij kunnen vragen. Als jij met je werkgever overlegt of dit altijd op een dinsdag is, moet dat mogelijk zijn. Ouderschapsverlof is een recht, maar je werkgever mag wel een tegenvoorstel doen in de periode. Mijn man kan bijvoorbeeld rond Valentijn en Moederdag geen vrij krijgen (bloemensector). Maar een week later is geen probleem
3 jaar geleden
Mocht je het niet voor elkaar krijgen met je werkgever.
Ik werk in de kinderopvang en onze organisatie bied flexibele opvang aan. Bij ons moet de ouder die gebruik maakt van deze opvang voor elke 16de van de maand doorgeven voor welke dagen je opvang voor de volgende maand nodig bent.
Als je een maand van te voren je rooster krijgt zou je dus op deze manier opvang kunnen regelen lijkt mij?? Onze organisatie is hier echt niet de enige in. Flexibele opvang kan je tegenwoordig steeds meer afnemen bij kinderopvang organisaties. Of anders informeren bij gastouderbureaus. Gastouders zijn vaak ook flexibeler. Succes!
3 jaar geleden
Hoi,
Ik werk in HR dus wellicht kan ik je verder helpen. Ik begrijp alleen niet zo goed wat je vraag is. Zwaarwegend bedrijfs- of dienstbelang gaat zo goed als nooit op voor een werkgever, maar het zou fijn zijn als je er in goed overleg samen uit kan komen. Zeker nu het deels betaald is (9 weken voor eerste levensjaar) bovenop het geboorteverlof en aanvullend geboorteverlof is het interessant om op te nemen.
3 jaar geleden
Reactie op Susan_
Hoi,
Ik werk in HR dus wellicht kan ik je verder helpen. Ik begrijp alleen ...
Ik heb gevraagd om 2 vaste vrije dagen ouderschapsverlof tot mijn betaalde verlof op is en daarna 1 dag. Ze hebben aangegeven dat 2 vaste vrije dagen voor hun niet haalbaar is om het rooster rond te krijgen. We zijn met een kleine groep en dan zou de rest er te veel last van hebben. Dus ik mag 1 vaste en 1 variabele dag inzetten. Die tweede dag kan dus elke week op een andere dag vallen.
Ondertussen zit ik in een traject om mogelijk een andere functie te krijgen met gewone werkdagen. Dus ik heb mijn hoop daarop gezet… 🙈
3 jaar geleden
Ik werk in de gehandicaptenzorg, ik weet dat wij recht hebben op 1 standaard vaste vrije dag of 2 dagdelen. Maar volgens mij is dit werkgever afhankelijk. Er staat nergens in de cao dat je recht hebt op vaste dagen en er staat ook niks over in de wet. Je moet zoveel vrije dagen en vrije weekenden hebben, maar die hoeven niet vast te zijn. Wat ouderschapsverlof betreft geldt hetzelfde. Ook hiermee heb je geen recht op vaste vrije dagen als je werkgever echt een goede reden heeft om je die niet te geven. Je kan t beste in overleg gaan. Je hebt wel recht op het verlof, maar hoe die ingedeeld wordt moet je samen met je werkgever regelen. Je zou kunnen zeggen dat als je geen vaste vrije dag kan krijgen, je dit werk misschien niet kan blijven doen. Gezien het tekort in de zorg zou het kunnen dat hij liever een wat moeilijker rooster heeft dan een goede kracht kwijt raakt... Maar dat is natuurlijk niet de meest nette manier.
3 jaar geleden
Reactie op Nova25
Ik heb hetzelfde... ik werk in de zorg en ook onregelmatig en elke week een ...
Volgens mij heb je hier gewoon recht op. Ik ben elke maandag standaard vrij en krijg de eerste maanden een soort continu rooster. De ene week werk ik di en do en de wo wordt gebruikt voor ouderschapsverlof en de andere week ga ik di en zo werken en de wo ouderschaps verlof tot ze een maand of 5 is. Dan kijken we wel weer verder. Onze planner is ook een collega die op de werkvloer loopt. Misschien dat er hierdoor ook wat meer in overleg te regelen is. Personeels tekort mag gewoon niet te reden zijn. Zou zo jammer zijn!
3 jaar geleden
Reactie op PSB93
Ik werk in de gehandicaptenzorg, ik weet dat wij recht hebben op 1 standaar ...
Ik werk ook in de gehandicaptenzorg. Bedankt voor de duidelijke uitleg! Dat t recht op een vaste vrije dag dus niet zo is. Bij ons is het zo dat je dan mindert in uren. Ik twijfel idd wel ofik dit werk dan wil blijven doen maar ik wil aankijken hoe ik het vind gaan als de kleine er is..
3 jaar geleden
Reactie op Nova25
Ik heb hetzelfde... ik werk in de zorg en ook onregelmatig en elke week een ...
Ja dat denk ik dus ook! Want als je je ouderschapsverlof in weken aanvraagt zeggen ze ook niet van we zien wel welke weken je krijgt… lees ook de link hierboven. Ze mogen een tegenvoorstel doen en dat geldt dan voor de rest van je verlof. Dat impliceert toch een vaste dag. Maar het staat nergens ècht duidelijk.
3 jaar geleden
Ik werk ook onregelmatig. Ik heb wel 1 vaste nachtdienst en 1 vaste vrije dag. Na mijn verlof neem ik ook elke week ouderschapsverlof op voor een aantal uur. Die nacht en vrije dag blijven staan.