33 Reacties

één jaar geleden

Nee je overdrijft niet, ik vind het zo vreemd dat mensen zulke jonge baby’s altijd dingen willen laten proeven die eigenlijk totaal niet geschikt zijn voor baby’s. Ik zou onze dochter daar eerlijk gezegd ook nooit meer willen brengen, je hebt je mening gezegd en nóg vroegen ze of die slagroom mocht. Ik denk dat ze gewoon hun zin zouden blijven doen omdat ze niet beseffen hoe dom het eigenlijk is. Mijn schoonvader wou onze dochter van 7 maand rauw gezouten varkensvlees met look geven “omdat als ik niet alles op tijd laat proeven dan gaan ze later eet problemen krijgen” ja nee bedankt, nu ben je je privilege kwijt om ooit op onze dochter te letten.

één jaar geleden

Uhm sorry maar ik vind dat je overdrijft 😅 mijn zoontje krijgt alles wat hij wil. Limonade patatjes etc. Het is niet het einde van de wereld maar ik snap als hun anders hadden verdedigd dat je minder geïrriteerd weg was gegaan.

één jaar geleden

Ik spreek me niet uit over wat je jouw kindje wel of niet moet geven. We willen allemaal het beste voor onze kleintjes. 😊 maar ik vind wel dat je omgeving jouw opvoeding moet ondersteunen, en als dat betekent dat je baby bepaalde zaken nog niet mag eten of drinken, dan dien je daarin gesteund te worden. Jullie zijn de ouders en jullie beslissen. 😊

één jaar geleden

Hier afgelopen weekend nog een half frietje gehad. Zout eraf gelikt en de harde stukjes eraf gebeten. Ze vindt het fantastisch om hetzelfde te eten als wij. Onze oudste dochter had kloppudding gemaakt en ook hier heeft ze een hapje van geproefd. Ik vind dat je wat overdrijft. Ze geven hem geen bord met friet en een heel glas limonade. Dat zou niet heel slim zijn. Onze jongste van bijna 8 maanden wil alles wat haar grote zus ook heeft. Ze krijgt het niet maar af en toe een hapje of een slokje ga ik niet moeilijk over doen. Wat kan er gebeuren? Je bent er toch zelf bij dat ze het niet dagelijks krijgen. Als jij het niet dagelijks aanbiedt dan is er toch niets aan de hand. Wij eten zelf nauwelijks friet. Dan krijgen onze kinderen automatisch ook nauwelijks friet. Alleen snap ik wel dat als je het aangegeven hebt niet te willen en ze luisteren niet naar jouw wensen dat je daar geïrriteerd van raakt. Dat zou mij net zo gaan. Alleen er nooit meer heen brengen… Dat vind ik wel overdreven. Wellicht nog een keer aangeven. Of op een briefje zetten wat jullie kindje krijgt op welk tijdstip en dat ook meegeven.

één jaar geleden

Ik persoonlijk ben wat relaxter in wat onze dochter wel en niet krijgt. Ze krijgt ook wel eens een paar frietjes en ze krijgt diksap (geen siroop) Ook krijgt ze af en toe gewoon smeerkaas of smeerleverworst op brood. Ook heeft ze al eens softijs gehad. Maar zoals je leest, af en toe. Ik ben van mening dat dit geen kwaad kan. Maar ik denk persoonlijk dat dit niet de kern van het probleem is. Als jij hebt aangeven dat je dit niet wilt of wat dan ook is het aan hen om dit te volgen. Het is jouw kind en jouw keuze. Ik lees wel in je verhaal dat jullie er niet echt over gecommuniceerd hebben vooraf en dit zou ik in de toekomst wel doen. Zo zijn jullie wensen heel duidelijk en weet iedereen waar hij aan toe is. En ja, kom maar allemaal door met 'het is toch gezond verstand dat je dit niet geeft'.. nee dat heeft daar niets mee te maken. Het heeft te maken met waar je grenzen liggen.

één jaar geleden

Ikzelf snap het helemaal! Mijn dochter gaat onder andere om deze rede nergens anders naartoe totdat ze 1 jaar is, tenzij ik of mijn partner erbij is. Mijn schoonfamilie vindt me ook overdrijven en bij het nichtje van mijn partner heb ik geweten dat er en pot honing boven werd verstopt omdat het niet mocht van m´n schoonzus, maar schoonmoeder was van mening dat het hielp om te slapen en zo had zij minder last met de baby in bed te krijgen. Ik heb zelfs naar de kinderopvang een handleiding meegegeven toen ze ging over mijn dochter: wat ze gewend is, welke ritueeltjes thuis gebruikt worden, wat ze al had geproefd, wat ze al kon... Niet opdat zij het exact zo zouden doen, maar wel zodat ze weten wat de ´maatstaven´ zijn, ook al ben ik ervan overtuigd dat ze daar nu niet meteen gekke dingen zouden gaan doen.

één jaar geleden

Ik snap je wel hoor. Mijn vader vond het grappig om mijn zoontje 0.0 bier te geven. Er zit geen alcohol in, maar ik vind het heel ongepast! Mijn man en ik zijn degene die experimenteren met wat hij wel en niet eet en degene die oppast mag hem geven wat wij gepast vinden. Het gaat er niet om wat jij je kind wel of niet geeft. Het gaat erom dat anderen jouw grenzen respecteren. Ik zou het nog een kans geven en heel duidelijk aangeven wat je wilt dat je kind wel en niet eet. Ze hoeven het er niet mee eens te zijn, ze moeten zich er wel aan houden!

één jaar geleden

Nee niet normaal! Je hebt echt gelijk. Sommige zijn echt gek geworden..

één jaar geleden

Reactie op ladyladylady

Nee je overdrijft niet, ik vind het zo vreemd dat mensen zulke jonge baby’s ...
Rauw varkensvlees? Dat eet geeneens een gezond mens toch? Net als rauwe kip? Te gevoelig voor bacteriën en parasieten. Ik snap je totaal

één jaar geleden

Maar bedankt! Duidelijk zijn de meningen verdeeld. En idd prima voor een keertje had het ook moeten aangeven van te voren. Vind het alleen erg frustrerend dat er zo werd gereageerd achteraf. Terwijl een simpele sorry afdoende was geweest

één jaar geleden

Ik begrijp je en vind ergens ook dat je wel gelijk hebt. Maar ik ben er zo veel relaxter in, hoe denk je dat wij groot zijn geworden? Ik vind dat alles tegenwoordig wel zo streng is en we zo voorzichtig moeten zijn, ik persoonlijk laat het wat los en voel me daar veel prettiger bij. Ook wij zijn allemaal groot geworden, het komt wel goed 🫶🏻

één jaar geleden

Wat ik altijd doe als mijn schoonmoeder op komt passen is een lijstje geven met wat ze eet op welke tijden ongeveer. Onze dochter krijgt wel diksap trouwens. Gewoon een klein beetje aangelengd met een hoop water. Mijn eigen moeder heeft er ook wat meer moeite mee (was vooral bij onze eerste) en vind alles maar onzin. Krijg het er bij haar ook niet helemaal in, maar het gaat nu wel beter dan bij de eerste. Ik snap dat je vooral baalt van hun reactie. Als ze zelf nog geen kinderen hebben is het denk ik moeilijk begrijpen want kinderen drinken toch siroop en eten patatjes? Waarschijnlijk als ze zelf mogelijk ooit kinderen mogen krijgen zal dit beeld veranderen, maar denk dat ze daarin wellicht echt onwetend zijn nog

één jaar geleden

Reactie op Melaniejochem

Rauw varkensvlees? Dat eet geeneens een gezond mens toch? Net als rauwe kip ...
Dat vind ik ook apart ja. Ik zou persoonlijk niet iets rauws of honing ofzo geven aan een kind omdat dat gewoon echt gevaarlijk is. Dát vind ik wel gezond verstand gebruiken.

één jaar geleden

Reactie op PSB93

Ik snap je wel hoor. Mijn vader vond het grappig om mijn zoontje 0.0 bier t ...
Het is maar 0,0 bier, hoe denk je dat wij groot zijn geworden

één jaar geleden

Ik vind dat je zeker niet overdrijft. Ik sta er hetzelfde in als jij. Eerst leren dan ‘gezonde’ producten ook hartstikke lekker zijn. En ik ben niet anti-suiker als ze wat ouder zijn, mag dat zeker af en toe (m’n zoontje van 9 maanden gecorrigeerd heeft laatst perongeluk z’n vingers door mijn slagroom op m’n ijsje gehaald en afgelikt en dan kan ik dat prima loslaten). Dus een keertje is niet erg. Wat ik kwalijker vind is dat ze jouw ‘regels’ aan hun laars lappen. Jouw kindje, jouw visie in opvoeding. En als daar vanaf 7 maanden (idd pas 1 maand bijvoeding) geen patat (met zout??) en limonade in hoort, dan moet daar gewoon naar geluisterd worden. Verder, nu loslaten. Je kan er niks meer aan doen!! Liefs !

één jaar geleden

Ik snap je gevoel wel hoor. Je bent gewoon enorm zuinig op je kindje. Hier zijn wij ook "strenger", als ik de andere reacties mag geloven. Ik denk altijd: ze kan haar hele leven nog junkfood/fabrieksvoedsel/zooi eten. En als ze dat later wil, dan moet ze daar tegen die tijd ook lekker van genieten. Maar zolang ze klein is zijn wij er om dat wat te reguleren. Ze eet haar groente, fruit en brood nu supergoed en ben bang om dat te verpesten. Voor een baby voegt het ook nog niks toe, later wordt t natuurlijk wel gewoon ff een keer lekker snoepen of snaaien. Mijn man en ik hebben altijd geworsteld met overgewicht, dus we zijn er daarom ook wat alerter op. Wij zijn groot geworden met koekjes en frituursnacks. Ach, een bitterballetje kon geen kwaad? Nou, helaas wel dus.

één jaar geleden

Reactie op PSB93

Ik snap je wel hoor. Mijn vader vond het grappig om mijn zoontje 0.0 bier t ...
Pardon!! 0,0 bier. Ik schrik hier echt heel erg van! Ik snap dat je dat ongepast vindt. Ik sluit me hier bij aan nog! Als papa en mama kan je voeding ‘uitproberen’, als oppas ga je niet nieuwe en vooral suikerrijke dingen uitproberen.

één jaar geleden

Ik vind het wel jammer om in bepaalde reacties te lezen dat vele vinden dat deze persoon overdrijft. Ik vind dat iedereen over zijn kind beslist wat ze hem/haar wel of niet willen geven. Deze ouders hebben het recht om te beslissen dat hun kindje nog geen bewerkt of gesuikerd voedsel eet. Wij staan daar zelf ook achter. Wij willen geen suikerrijke voeding aan ons kindje geven. Zelf geven wij naast de melk ook alleen maar water of ongezoete thee.

één jaar geleden

Reactie op kmjmm

Het is maar 0,0 bier, hoe denk je dat wij groot zijn geworden
Ik niet met 0,0 bier in ieder geval 🤭

één jaar geleden

Ik ben het ook met je eens. Kom zelf ook wel eens in deze situaties en daar baal ik vreselijk van. Wat een aantal hier zeggen vind ik inderdaad kloppen. Het maakt niet uit wat je uitgangspunt is. Andere moeten het respecteren. Dat te hebben gezegd moet ik hier mijn eigen visie even op kwijt voor wie het wil horen. Ik heb mij enorm verdiept in eten, ziektebeelden en de ontwikkeling van een kind prenataal en postnataal. Argumenten als ‘ wij zijn er vroeger ook mee groot geworden ‘ vind ik (en nogmaals dat is MIJN mening gebaseerd op alle wetenschap die IK heb geleerd) ronduit kortzichtig. Ja inderdaad vroeger zijn er andere keuzes gemaakt en onze ouders deden hun best. Die wisten ook niet meer dan hun ouders/ de buurvrouw/CB en misschien eens een boek uit de bieb te vertellen hadden. Tegenwoordig is er veel meer bekend over voeding. Ook weten we dat de westerse ziektebeelden die wij kennen vanuit voeding komen. Een baby is niet af als deze wordt geboren. Waarom denk je dat ze nog niks kunnen en andere zoogdier baby’s wel? Die voeding is heel belangrijk vooral die eerste 2 a 3 jaar legt de basis voor de rest van het leven. Je gaat het niet eeuwig volhouden om het te ontnemen, dat weet ik. Maar zolang als het wel kan zou ik het doen. Dus ik ben blij dat jij ook ‘overdrijft’. Hopelijk krijgen we er een gezondere generatie voor terug.