11 Reacties
8 maanden geleden
Als hij het goed doet belonen? En vanuit daar uitbreiden?
Misschien vind hij de buitenwereld ook gewoon heftig. Snel overprikkeld? Al eens gekeken of het iets autistisch is? En je dan verdiepen hoe je de prikkels kan weghalen? Bijvoorbeeld met een noise canceling headset of om iets met regelmaat of volgens vaste routine te doen?
8 maanden geleden
Reactie op Melaniejochem
Als hij het goed doet belonen? En vanuit daar uitbreiden?
Misschien vind h ...
Naja daar zit onze angst dus een beetje maar wil niet te snel een label er op plakken omdat hij autistische trekken op dit gebied heeft maar aan de andere kant is hij gewoon nog 2!? (In familie zit het wel in de genen helaas.) Belonen heeft tot nu toe geen effect hij pikt het niet op als hij een beloning krijgt of als we vrolijk op hem reageren.
8 maanden geleden
Heeel herkenbaar! Onze dochter kan ook echt onhandelbaar zijn. Enige wat af en toe helpt is de speen. Ze wordt daar kalm van en weet daarna ook dat ze hem weer moet inleveren.
Ze weet namelijk wel heel goed dat de speen voor slapen is. Dus zodra ze gekalmeerd is dan kan ze hem ook zonder problemen weer aan ons geven.
8 maanden geleden
Vraagje. Is het telkens hij in de buggy zit? Hoe reageert hij op de buitenwereld wanneer je hem in je armen draagt? Voor mijn zoontje van 2j4m gebruiken we de buggy enkel nog om hem in slaap te wiegen, verder heeft hij een fiets die ik vooruit duw, terwijl hij met zijn handen het fietsstuur vasthoudt.
Ben maar mee aan het nadenken. Elk kind is zo anders.
8 maanden geleden
Op deze leeftijd hebben ze heel veel voorspelbaarheid nodig. Zelfde ritueel en visueel inzichtelijk maken door het te benoemen telkens maar ook door het te laten zien?
8 maanden geleden
Reactie op Sxsennax
Vraagje. Is het telkens hij in de buggy zit? Hoe reageert hij op de buitenw ...
In de buggy maar ook los lopen want dat waren we nu ook aan het proberen van wat wil hij nou? Maar zodra we hem moeten sturen om de goede kant op te gaan laat die zichzelf uit protest schreeuwend vallen op de grond zo lekker dramatisch.
Zo’n loopfiets is idd misschien wel eens het proberen waard!
8 maanden geleden
Ik heb hier exact dezelfde gaande. Helaas zelf nog geen oplossing ook, dus ik volg mee!
Ik wil je wel laten weten dat je niet alleen bent. Het kan zo pittig zijn soms. 🥹🫶🏻
8 maanden geleden
Buiten is hij misschien de controle kwijt. Peuters zijn een beetje control freaks, de een erger dan de ander. Wellicht iets proberen waar hij wel controle over heeft. In een dierentuin mee laten beslissen welke dieren te kijken. Kaart geven, iets om actief mee te doen, dat een doel heeft?
8 maanden geleden
Mijn zoontje praat ook nog niet goed. Zegt max 20 woorden en praat in eigen gecreëerde taal. Gillen en schreeuwen is dan een uiting van het niet onder woorden kunnen brengen wat hij voelt.
Ik loop zelf bij logopedie met hem en ze zeggen dat het gillen en schreeuwen ervoor zorgt dat de wereld om hem heen veilig blijft. Hij kan namelijk niet op een andere manier uitting geven aan zijn gevoel omdat hij het niet verbaal kan zeggen.
Als tip heb ik gekregen vanuit logopedie, wat hier echt heel goed werkt is praten in de IK-Vorm.
Hardop zeggen wat waarschijnlijk zijn gedachten zijn.
Als ik dit doe, zie je mijn zoontje letterlijk ontdooien...
Dan zeg ik bijvoorbeeld:
' Ik ben boos mama en verdrietig! (Bijvoorbeeld Stampvoeten na doen) Ik wil mijn luier niet doen mama ik heb er geen zin in! Waarom moet ik nou mee naar de winkel mama, vind ik helemaal niet leuk! Ik voel mij niet begrepen mama!
Doordat vertaald wat waarschijnlijk zijn boosheid is voelt hij zich begrepen.
Ook gebarentaal erbij kan hem houvast geven. Filmpjes van Lotte en Max is ook geschikt voor kinderen die de taal nog niet goed kunnen en daardoor snel van slag zijn. Gebarentaal kunnen ze kopieren ook voor houvast en grip op de wereld om zich heen te krijgen.