18 Reacties

6 maanden geleden

Mijn zoontje zegt ook nog niks gericht. Hij kan wel mama en papa zeggen. En als hij zn flesje ziet wijst hij er na of brengt hem naar mij. En hij zegt nomnom als hij honger heeft 🤣 voor de rest nog niet zo veel eigenlijk. Wel heel veel mompelen alsof hij al heel wat wilt zeggen.

6 maanden geleden

Mijn zoontje zegt gericht mama en papa/baba. Verder is het als hij klaar is met eten/drinken: kaaaaaaaar. En als ik nee tegen hem zeg dan kan hij ook nee terugzeggen. Maar of het echt gericht nee zeggen is..? Met ja idem. Maar dat was het ook 😂 ohja en een leeuwen grom. Verder “kletst” hij heel wat af hoor grootste verhalen.

6 maanden geleden

Hier hetzelfde hoor, las het artikel ook idd. Bij ons wel mama en papa roepen of iig iets wat er op lijkt maar niet gericht. Hij wijst hier aantal dingen aan als ik vraag waar is... (de rups in zijn boek, zijn zus op een foto enz) maar hij is nog lang niet bezig met wat een koe doet. Al moet hij wel lachen als ik de dieren in zijn boek na doe 🤣

6 maanden geleden

Mijn dochter kletst echt de oren van mn hoofd af 🤣 Ze zegt bewust: papa, mama, ja, nee, zitten, poes, aai, aaahw (en dan aaien), fles, eten, staan, pop, dipsie (van teletubbies) en oh hooooo 🤣. Als ik vraag om een knuffel, dat geeft ze die ook. Ze begrijpt het allemaal dondersgoed maar mijn dochter loopt motorisch gezien weer wat achter. Ik denk dat jezelf niet teveel moet vasthouden aan een nieuwsbrief. Ieder kindje ontwikkeld op een andere manier en vaak lopen ze voor in of taal of motoriek. Uiteindelijk komt het allemaal goed. 😁

6 maanden geleden

Ik moest enorm lachen toen ik het berichtje las in de nieuwsbrief. Mijn dochter (31-12-22) doet dat absoluut nog niet. Werk zelf in de kinderopvang dus heb veel "vergelijkingsmateriaal" en ik kan je zeggen dat er maar weinig kindjes zijn die dat al kunnen. Als kindjes al ver zijn in hun taalontwikkeling op deze leeftijd zie je vaak dat ze motorisch een vertraagde ontwikkeling laten zien. Een dreumes kan nu eenmaal niet alles tegelijk ontwikkelen. Mijn dochtertje is enorm druk met lopen en klimmen op het moment. Ze zegt wel al gericht mama (geen partner) maar verder is het nog veel gebrabbel en die, die, da of ja. Niet te druk om maken...het komt van zelf! In de tussentijd veel taal aanbieden. Bijv. door boekjes voorlezen, liedjes zingen en alles wat je kindje aanwijst of wat jij doet benoemen.

6 maanden geleden

Hoi! Nee mijn zoontje kan dat echt nog lang niet. Om dit soort redenen lees ik ook liever zo weinig mogelijk info op forums of informatiekrantjes omdat ik dan veel te veel overal over na ga denken.... Ik hoop het zelf te merken of bij de opvang te horen als er iets opvalt

6 maanden geleden

Hier ook mama en papa en nee, ookschudden met zijn hoofd. Wel veel aanwijzen en da zeggen en ja knikken als ze wat wil. Ze weet alles dondersgoed wat we zeggen en begrijpt het meeste ook. Weet waar der oor, neus,tong,mond zit. Waar de baby in de buik zit, kussen. Dat praten komt allemaal wel joh. Geluid van de dieren doet ze echt nog niet na ongeacht ze dit al vaak gehoord heeft van mij

6 maanden geleden

Mijn dochter zegt mama, papa, oma, doei, uil, vlinder, goed zo, kus, nom nom nom, oh oh, doet geluiden van de hond en de leeuw. Allemaal in haar eigen manier maar het is duidedlijk wat ze bedoelt. Ook veel aanwijzen met een ‘uhm’ geluid als ze iets wil. Volgens mij begrijpt ze best veel van wat we zeggen. Ze kletst de hele dag in haar eigen taal maar ik herken meer repetitie in haar “woordjes”. Aan de andere kant is ze met 13.5 maanden pas begonnen met kruipen.

6 maanden geleden

Hier is het vooral de hele dag die, die, die. En elk dier is een wafwaf. Gek op dieren is ze! Papa en mama zegt ze ook, soms bewust als ik bijvoorbeeld vraag: he, wie is daar, soms gewoon random op de dag ineens 10x papa. Nee komt er nu ook half wat uit, duurde even voordat ik snapte dat het nee is. Maar ze doet dan altijd ja, dus het heeft geen effect 🤣. Weinig spannends hier dus, al zou het soms heel fijn zijn als ze wel zou kunnen praten..

6 maanden geleden

Reactie op Vlindertje3

Hier is het vooral de hele dag die, die, die. En elk dier is een wafwaf. Ge ...
Ohhh, en bah is haar favoriete woord op het moment. Alles is bah tegenwoordig.

6 maanden geleden

Hier al heel vroeg mama (7 mnd) daarna al vlot papa. Toen een hele tijd niet zo veel nieuwe woordjes. Nu daaaa (dag), aai, op, open, kus, lamp, wawa(water), hallo(iets wat er op lijkt), paar keer leeuw en papagaai gezegd maar daarna ook nooit meer. Klets de hele dag door in de eigen taaltje. Zegt wel gericht de duidelijke woordjes. Hier lag het met taal even stil toen de begon met grove motoriek ontwikkelen, daar was ze wat aan de late kant mee. Nu ze kruipt en loopt begint ze in rap tempo meer te zeggen.

6 maanden geleden

Hier al heel vroeg mama (7 mnd) daarna al vlot papa. Toen een hele tijd nie ...
Oja en het mooiste nog, eerst woordje (na mama en papa) was een zinnetje “Wat is dat”. Dat hebben we wel zo vaak tegen dr gezegd dat ze dat dus als eerste op pikte😂 Heel handig want ze vraagt met alles: wat is dat/ is dat, en wijzen, en dan zeggen wij wat het is.

6 maanden geleden

Hier inmiddels wel wat woordjes. Dacht dat ze nooit zouden komen. Onze oudste sprak al met drie woorden rond 16 maanden. Ze zegt; Papa, mama, opa, oma, Lynn (Ninn), Jelle (Jenne), die, daar, kijken (kijku) boekje (boeku) koekje (koeke) Doek (doeku) Doei en Cheese (tjieeeeeee) Ze kan daar bij inderdaad ook wat dieren nadoen. Woef, boe, hihi (paard) en miauw (mauw)

6 maanden geleden

Reactie op CRLS2010

Hier inmiddels wel wat woordjes. Dacht dat ze nooit zouden komen. Onze ouds ...
Ik mis nog een aantal woordjes. Haha. Ze zegt ook; Joep (poe), bah, ja, nee, heeeee (hallo) en het allerbelangrijkste is haar eigen naam; Yara (jaja). Heel af en toe is het nu; Jaja die of jaja daar.

6 maanden geleden

Reactie op Vlindertje3

Hier is het vooral de hele dag die, die, die. En elk dier is een wafwaf. Ge ...
Precies dit

6 maanden geleden

Er komen nu wat woorden/klanken, ze is er heel druk mee. Veel brabbelen alsof ze echt wat zegt. Ze zegt haar naam Yuna (oee na), die (dieeeeee), aai, appel, bal (baaa), uil,dagdag (dada), bah, papa en mama nog steeds niet heeel gericht. Ze is nu 15,5 maand. Ze zegt heel veel dieeeeee 😅 Maar dieren enzo echt nog niet. Deze woorden zijn van de laatste twee weken, gaat heel hard in een keer!

6 maanden geleden

Die van ons zegt alleen nog banaan, appel, aai en haai (als in begroeting). Ze doet wel klanken na. Auto is tootoo. Hallo is ha-o. Voor het woord geit maar ze ook een eigen klant maar die is niet te typen haha. Gister leek het alsof ze zei 'hey mama' maar denk dat dat toeval was. Ze kletst de hele dag maar er is weinig van te maken. Ze stond van de week voor het raam bij de voordeur te zwaaien en 'haai' te zeggen, dus dat linkt ze wel aan elkaar. Ze leert deze dagen wel heel veel. Ze luisterd aandachtiger en probeert zelf woorden uit te spreken. Een koe doet boe snapt ze volgens mij nog niet. Awooo van een wolf wel maar niet dat een wolf awoo doet

6 maanden geleden

Ons zoontje is 15 maanden, gecorrigeerd nog geen 13 maanden. Zijn eerste woordje was happen. Hij zegt nu mama en opa en iets wat door moet gaan voor bal. Echt praten doet hij nog niet. Maar hij loopt. Een ding tegelijk en alles op zn tijd. Hij heeft straks nog genoeg tijd om te kletsen.