16 Reacties

VRIEND

één jaar geleden

Ik heb zelf nooit een hond gehad als kind, maar wat had ik er graag één gehad joh! Maar mijn ouders zagen die verantwoordelijkheid erbij niet zitten. Ik heb met mijn oudste zoontje (nu net drie jaar) twee jaar geleden vijf maanden bij m’n ouders gewoond omdat we ons huis gingen verbouwen. Toen hebben ze wel een pup genomen en ik kan je zeggen: pittig 😅. Zo’n beestje is dan natuurlijk mega speels (lees: pakt al het babyspeelgoed in z’n bek wat je baby ook daarna meteen in z’n mond stopt 🙄, loopt je net lopende baby regelmatig omver etc. Moest je er niet uit voor de baby ‘s nachts, was het wel voor de hond. Hoe gezellig ook, ik heb hem regelmatig verwenst toen. Inmiddels is ie lekker rustig en gaat het prima met onze kleine meid (nu 8,5 maand oud): snuffelt wat maar dat is het ook. Wellicht als je dus een paar jaar wacht, is het kwetsbare er bij je kleintje(s) vanaf en heb je alle aandacht je pup op te voeden. En kunnen ze tegen die tijd ook ‘helpen’ met uitlaten en zorgen. Ik denk dat er bij ons ook een hond (of kat) gaat komen, maar wij wachten dus nog eventjes. Succes met je beslissing!

één jaar geleden

Wij hadden onze pup 10 dagen toen ik mijn zwangerschap ontdekte. Onze pup werd dus 2 maanden na de geboorte van onze dochter 1. (Wel een iets andere situatie dus). Ik vind het het meest waardevolle wat er is, hond en kind zijn echt beste vrienden. Onze spullen die rondzwerven in huis pakt hij wel eens stiekem. Maar alles wat van onze dochter is, laat hij netjes liggen. Het zijn echte beste vrienden inmiddels en soms kan ik ze beide wel achter het behang plakken. Zeker wanneer mijn partner nachtdienst of avonddienst heeft. En de hond ook moet eten en wandelen rond baby bedtijd.

één jaar geleden

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen. Wij zijn nog volop informatie aan het ophalen en alle voor-/nadelen aan het afwegen. Jullie berichten helpen daar zeker bij. Ik vind het wel heel mooi om te lezen (@FGHJ) dat hond en kind nu beste vrienden zijn, dat lijkt me echt genieten. Maar ik lees ook dat het (met name in het begin) erg pittig is, dus dat moeten we zeker ook niet onderschatten. Jaren wachten (tot kinderen groot genoeg zijn om te helpen) is eigenlijk niet wat we willen.

VRIEND

één jaar geleden

Reactie op RmaVries

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen. Wij zijn nog volop informatie ...
Wat verdrietig van jullie hond. Wij hebben ook een hond, hij was al wel bijna drie toen onze oudste dochter is geboren. Ik snap je heel goed, ik vind het ook heel waardevol dat de kinderen opgroeien met een hond. Over je vraag; wachten tot de kinderen ouder zijn en ‘meehelpen’, kan ook juist niet handig zijn. Ik ken een gezin dat een pup in huis heeft genomen toen de kinderen al wat ouder waren. Maar daardoor werd de opvoeding van de hond behoorlijk ingewikkeld. Allemaal verschillende baasjes met verschillende regels. Voor de hond heel verwarrend en voor de ouders een uitdaging om een gehoorzame hond te krijgen. Hun gezag werd regelmatig ondermijnd. Een pup en een baby in huis zal pittig zijn. Maar alles kan pittig zijn met een baby in huis 😅 Ik kan helaas geen ervaring op dat gebied delen. Maar ik denk dat het niet moeilijker zal zijn dan twee baby’s in huis 😉 Ik hoop dat je nog reacties krijgt van mensen die wel ervaring hebben met pup en baby.

één jaar geleden

Reactie op RmaVries

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen. Wij zijn nog volop informatie ...
Pittig, maar voor mij zou t geen rede zijn om hetniet te doen. Ik zou er zo weer voor kiezen hoor.

één jaar geleden

Wat erg zeg, gecondoleerd. Wij hebben een hondje van 10. Ze is erg fit nog, maar me wilden altijd al twee honden. Nu ons dochtertje 9 maanden is, vinden we het best een goed moment om voor een puppy te gaan! Precies tussen waarschijnlijk twee zwangerschappen in haha. Dus ik vind het geen gek idee om juist nu voor een pup te gaan.

één jaar geleden

Hier ook een jonge hond en kleine uk! Onze hond was bijna een jaar (6-1-'22) toen onze dochter (18-12-'22) geboren werd. Onze hond kwam dus in huis op het moment dat ik ontdekte zwanger te zijn. In die maanden hebben wij veel aandacht aan de opvoeding kunnen besteden, maar dat is natuurlijk moeilijker voor jou omdat jullie kindje er al is. In het begin vond ik het lastig om mijn aandacht goed te blijven verdelen en op zulke momenten haalde de hond ook wel wat meer streken uit. Door dit samen met mijn vriend goed te verdelen en allebei evenveel tijd met de hond alleen en met de baby alleen door te brengen is dat weer goed gekomen. Wel merk ik nog dat de hond even wat extra aandacht vraagt zodra onze dochter in bed ligt, zeker 's avonds. Nu onze kleine steeds meer op de grond gaat spelen/rollen/kruipen moet de hond weer wennen om 'de grond te delen', onder begeleiding van ons gaat dat goed en zijn ze dikke vriendjes. Ook de kleine proberen we te leren dat ze voorzichtig moet zijn met de hond en haar op bepaalde momenten met rust moet laten (eten/slapen). We hebben echt wel eens tegen elkaar gezegd dat de timing achteraf niet ideaal is geweest, maar de meeste momenten genieten we enorm en ben ik ook echt blij dat zowel onze hond als dochter vanaf jongs af aan met elkaar opgroeien.

één jaar geleden

Toen ons dochtertje werd geboren hadden wij 2 honden (14 en 9 jaar oud). En het waren beste vriendinnetjes toen ze was geboren. Eind juni is de oudste overleden met 15,5 jaar. Ik wilde niet meteen een andere hond nemen, omdat ik haar mijn halve leven heb gehad vanaf ze 3 weken oud was. Nu is ons andere hondje heel erg alleen en daar niet geschikt voor. Onze volgende hond komt rond oktober en dan zal ze 7 maanden oud zijn. Mijn ouders hebben in augustus een hond (nu 9 maanden) geadopteerd en die woont nu tijdelijk bij ons, omdat mijn moeder haar knie heeft gebroken. En dat gaat prima. Ze is nu 4 weken in Nederland en 2 weken bij ons en ze doet het heel netjes. Ze loopt netjes mee naast de kinderwagen en vond ons dochtertje vanaf het eerste moment leuk, terwijl ze ons eng vond. Ze zijn nu ook dikke mik met elkaar en zoeken elkaar ook op. Ik laat ons dochtertje nu niet heel veel meer op de grond spelen, omdat de hond van mijn ouders erg lomp kan zijn. Ze struikelt ook nog over der eigen poten 😂. Mijn honden komen wel allemaal uit Spanje en zijn allemaal wat ouder dan een puppy uit een nest, maar moeten wel alles nog leren naast het omgaan met hun rugzakje. Ik weet niet wat voor hond jullie van plan zijn om te nemen, maar kijk naar de energie behoefte van de hond en of die in jullie leven past en bij jullie andere hond past. Zit jullie andere hond op een nieuwe aanwinst te wachten nu die terminaal ziek is? Heb je de energie, tijd en zin om nu een hondje op te voeden? En ik denk dat er nooit een perfecte timing is voor een baby of een puppy. Je kan nu iets beslissen en morgen zou je leven ook een andere wending kunnen krijgen.

één jaar geleden

Wij hebben onze nieuwste hond ik huis gekregen toen de baby 6 maanden was en de pup dus 2 maanden. Beste tips die ik kan geven is zorg voor dat je delen van je huis/ tuin kan afzetten. Zo heeft ons zoontje een eigen plek waar de hondjes niet komen en andersom nu hij flink kruipt kan hij niet bij de hondjes komen. Als ze wel samen zijn zit ik er altijd tussen. We hebben trouwens ook nog een hond van 6. En tip 2 is geef je pup heel veel rust. Dus even spelen, uitlaten, snuffelen etc en dan weer slapen evt in een bench Stel je wel op in dat het enooorm tijdsintensief is. Dus even erbij zou ik zelf niet kunnen. Eerste week werden pup en baby om de beurt wakker in de nacht. Had wel de afspraak dat mijn man er dan uitging voor de pup en ik voor de baby zodat we beiden nog redelijk wat uur sliepen.

één jaar geleden

Erg leuk om jullie ervaringen te lezen, super bedankt daarvoor. Ook bedankt voor het medeleven wegens het overlijden van ons hondje Mattie. Hij wordt enorm gemist 🌹 Wij hebben het er veel over gehad de laatste tijd en we zijn voorzichtig aan het rondkijken. Wij kiezen nu voor een golden retriever, omdat zij er om bekend staan kinderen echt leuk te vinden...ik hoop dan ook dat een golden graag interactie heeft met ons zoontje. Ik merk dat onze oudere hond (border collie) heel veel ruimte geeft, dus opstaat als de kleine man zijn kant op kruipt. Daar ben ik heel erg blij mee, maar interactie is er dus eigenlijk nooit. Dat zal deels de leeftijd zijn, maar ook zeker eigenschappen die bij het ras passen. En natuurlijk is elke hond anders en heb ik geen garantie dat een specifieke golden het heel leuk gaat vinden om bij mijn zoontje in de buurt te zijn, maar ik wil wel voor zover mogelijk daar op selecteren. Hebben jullie positieve ervaringen met kinderen en golden retrievers, of andere rassen? De verhalen die jullie gedeeld hebben doen mij goed, enerzijds neem ik mee dat het erg intensief is (en ik ben bekend met puppy's dus ik weet dat de eerste maanden pittig zijn) en anderzijds dat het ook ontzettend mooi en waardevol is als je kindje kan opgroeien met een jong hondje. Dus ik denk zeker dat wij op termijn (niks overhaasten, echt een match afwachten) een puppy gaan toevoegen aan ons gezin. Wellicht mag onze oudere hond het nog meemaken, de drukte zal wel pittig zijn voor hem. Maar we zorgen dan ook dat hij voldoende kan rusten, dan moet dat wel goedkomen. Fijn positief vooruitzicht 🐶❤️👶

één jaar geleden

Reactie op RmaVries

Erg leuk om jullie ervaringen te lezen, super bedankt daarvoor. Ook bedankt ...
Wow, ik wil echt helemaal niet flauw doen. Maar bijtincidenten met golden retrievers komen dus best vaak voor, omdat het ras altijd erg populair is en je daardoor fokkers hebt die niet letten op de karakters van de honden. Gewoon even ter waarschuwing!

één jaar geleden

Reactie op Kornoelje

Wow, ik wil echt helemaal niet flauw doen. Maar bijtincidenten met golden r ...
Ja zeker een terechte opmerking. We hebben heel zorgvuldig een fokker uitgezocht en uitvoerig kennis gemaakt met het nestje om zo verantwoord mogelijk een keuze te maken. Maar het risico is nooit uitgesloten, dat begrijp ik.

één jaar geleden

Kleine update: sinds dit weekend is ons gezinnetje uitgebreid met onze lieve gok retriever genaamd Olaf. Het gaat super goed en er lijkt echt een hele mooie klik te zijn met mijn zoontje. Nu flink investeren in een goed opvoeding en dan heb ik er alle vertrouwen in dat hij een fantastische aanvulling van ons gezin gaat zijn. 🐶💙

één jaar geleden

Wij hebben een kruising border collie/Australische herder van 3.5. Een peuter van 2.5 en een baby van 10 maanden en 28 weken zwanger van een meisje. Het gaat allemaal goed alleen moet je er altijd bij blijven. Maar das met peuter en baby ook 🤣 Alleen als ik de peuter corrigeer dan gaat de hond weg. Dat vindt hij vreselijk. Stem verheffen. En dan heb ik medelijden. De hond is graag buiten en dan zijn ze zeker de beste vrienden. Naar de baby geen omkijken tot dat hij kon zitten en kruipen. Lief om te zien hoor 🥰 Succes met het opvoeden en heeeel veel plezier! Geniet er van!

één jaar geleden

Reactie op RmaVries

Ja zeker een terechte opmerking. We hebben heel zorgvuldig een fokker uitge ...
Oh super zeg! Dan zit het vast goed. Superlief ziet hij eruit. Veel geluk🥰

één jaar geleden

Reactie op RmaVries

Kleine update: sinds dit weekend is ons gezinnetje uitgebreid met onze liev ...
Wat leuk! Heel veel plezier met Olaf. Wij hebben sinds afgelopen woensdag onze pup (is al 6 maanden) gekregen. De kleine hond had ik al en is pas 10 geworden.