27 Reacties

2 jaar geleden

Wij werken al vanaf circa 8 weken met structuur en werkten daarvoor er al naar toe. Dit werkt heel goed voor onze baby en voor ons. Maar het moet natuurlijk maar net bij jou en je kindje passen. Bij ons staan alle tijden redelijk vast met uitloop van max een half uur.

2 jaar geleden

Reactie op IH26

Wij werken al vanaf circa 8 weken met structuur en werkten daarvoor er al n ...
Mag ik vragen wat voor schema je hebt? En maak je je kindje wakker als hij te lang slaapt bv?

2 jaar geleden

Wij werken met dit schema, werkt voor ons heel prettig!

2 jaar geleden

Wij hebben nooit een schema aangehouden op aanraden van de pediater. Ze is uit zichzelf wat structuur gaan creëren en wij vullen dit aan met routines. Bijvoorbeeld ze slaapt steeds een half uurtje, wanneer ze opstaat geef ik haar dan eerst eten en ververs ik de pamper om dan een 2 uur te spelen. Meestal geeft ze hierna zelf aan dat ze moe is door te geeuwen. Dit zonder dat we ons hierop focusten.

2 jaar geleden

Ons schema is: Rond 6.45 a 7.00 uur wakker maken 7.00 a 7.15 uur fles 8.30 uur fruithapje 8.45 uur slapen 11.00 uur fles 13.00 uur slapen 15.00 uur fles 18.00 uur groentenhapje 19.00 uur fles met rijstebloem 19.45 uur op bed En we maken haar idd wel wakker voor de flessen als ze dan nog niet wakker is. Proberen daarbij goed te letten op wakkertijden enz.

2 jaar geleden

Ooohhh die opmerking "vroeger was xx en yy er ook niet en ging het ook" ja doeiiii haha godzijdank leren we bij! Vroeger hoefden baby's ook niet in een autostoel, die gingen gewoon los op de bank. Opereren op een baby? Zonder narcose! Vroeger was het niet beter, we wisten gewoon niet beter. Dat terzijde. Wij volgen onze kids als ze zo jong zijn. Er komt vanzelf meer structuur en regelmaat in de dag. Hoe laat de baby wakker wordt bepaald het verloop van de dag. We weten dat ze tussen de 1 à 2 uur wakker kan blijven en daarop varen we. Wat je zou kunnen doen is elke dag om dezelfde tijd opstaan. Dan begin je de dag met iets meer structuur. Maar goed ik ben wel in de overtuiging dat je baby een persoontje is en geen robot. We zijn zelf ook niet elke dag om dezelfde tijd moe / hongerig etc 😅

2 jaar geleden

Geen schema hier (soms zijn wij ook meer moe en hebben meer honger dan andere dagen). Wij doen ook niet moeilijk als hij bv langer over een fles doet en later op bed ligt.

2 jaar geleden

Wij hebben ook geen schema, maar proberen wel wat voorspelbaarheid in te bouwen, dat vinden babies blijkbaar fijn. Ik let er wel op dat er elke 3 uur (+ of min 30 min) een voeding in gaat. Ons meisje komt steeds wat te weinig aan en meldt zich niet echt voor eten. Met slapen letten we op signalen en wakkertijd. Soms in de middag in bed (ipv box), maar met mooi weer gaan we toch écht naar buiten (dus buiten dutje). Ik beng bang dat je met die strakke schema's een kindje krijgt wat meteen van de waps is als het een keer afwijkt. Vind het nu heel fijn om onze baby te leren "lezen" en met haar ritme mee kunnen gaan. En precies wat al werd gezegd, het zijn geen robots. Voordat wij ons kindje kregen lag onze eigen bedtijd tussen 21.30 en 00.30. Nogal variabel dus en ik denk dat babies de ene dag ook wakkerder zijn dan de andere, zeker met hun sprongetjes e.d.

2 jaar geleden

Schema lijkt me vreselijk😳 wij volgen haar en dat werkt voor ons iig. Ze is nu ruime 3.5 maand, en er lijkt van zelf een soort ritme te komen, al kan het morgen zomaar anders zijn. Wel doen we altijd een ritueeltje bij het slapen gaan, voeden etc.

2 jaar geleden

Wij hebben een ritme, dat wil zeggen, een vaste volgorde: slapen, voeden, spelen en slapen. We volgen qua lengte van deze onderdelen ons kind. Dit werkt goed voor ons.

2 jaar geleden

Het is niet ouderwets om de signalen van je kind te volgen hoor! Eten krijgen als je honger hebt en slapen als je moe bent is heel fijn, zowel voor ons als voor baby’s. Ze worden vanzelf wakker als ze honger hebben en zullen geen zin meer hebben om te spelen als ze moe zijn (maken dan minder oogcontact, zijn meer aan het staren, gaan daarna geeuwen en uiteindelijk huilen). Kindjes die gevolgd worden in hun signalen zitten misschien minder snel in een vast schema en dat kan voor de ouders echt pittig zijn, maar een kindje voelt zich hierdoor (onbewust) wel gezien en begrepen en zal ook hun eerder zijn eigen signalen leren herkennen en juist interpreteren.

2 jaar geleden

Reactie op IH26

Ons schema is: Rond 6.45 a 7.00 uur wakker maken 7.00 a 7.15 uur fles 8.3 ...
Wauw vanaf 15:00 wakker tot 19:45 😮 hoe oud is je kindje als ik vragen mag?

2 jaar geleden

Reactie op MommyOfSofia

Wauw vanaf 15:00 wakker tot 19:45 😮 hoe oud is je kindje als ik vragen mag ...
Haha oeps ze slaapt dan nog wel een keer rond 17.00 uur!

2 jaar geleden

Reactie op Mamaindec2022

Wij werken met dit schema, werkt voor ons heel prettig!
Die gebruiken wij ook als lei draad en dat werkt voor ons ook heel prettig ☺️

2 jaar geleden

Ik vraag me altijd af waarom je graag een schema wil volgen. Wat zijn daar de voordelen van? Als het jezelf een goed gevoel geeft qua structuur dan zou ik dat wel invoeren. Je haalt daar een bepaalde onzekerheid mee weg. Je hoeft je niet te twijfelen of het tijd is om te eten, want, de klok bepaald dat. Wij doen niet aan schema’s, maar aan wat hier al eerder genoemd is; aan volgordes. Dus wel vaak dezelfde routine maar dan niet op de klok. Behalve in de avond want ik vind het fijn dat als ik haar tussen 18-19 in bed stop, ze ook slaapt en ik m’n avond weer terug heb 😄

2 jaar geleden

Wij hebben geen schema. Werkt voor ons heel fijn. Een volgorde heb ik wel eens geprobeerd maar hij krijgt voeding op verzoek en soms wil hij nog een klein slokje voor een dutje. Ik probeer een beetje wakkertijden aan te houden, maar zelfs dat lukt niet eens altijd haha! Doe wat goed voelt! Als je behoefte hebt aan structuur, ga ervoor. Hier werkt het juist tegenovergesteld. Ik word er sneller gefrustreerd van als het niet volgens het schema gaat.

2 jaar geleden

Hier helemaal geen structuur. Enige structuur is op maandag en dinsdag om 7.30 uur opstaan omdat ze dan naar de gastouder moet. Voor de rest is alles variabel. Soms is ze zo 2 uur wakker, soms maar krap een uur. Fles soms als ze uit bed komt, soms voordat ze naar bed gaat en soms beide. Dutjes vaak in bed, als we naar buiten gaan/op visite gaan/lang in de auto zitten is het op de arm/kinderwagen/maxi cosi. Wij vinden het heel erg fijn die flexibele tijden. Alleen lastig als je ergens een afspraak wil maken, tijd dat ze wakker is weet ik nooit. Vanmorgen was ze na een wat slechtere nacht pas om 9.30 uur wakker, terwijl het meestal rond 8.00/8.30 uur is op dagen dat ze thuis is.

2 jaar geleden

Wij zij van go with the flow. Wij hebben regels, maar ik ga geen discussie met een peuter voeren. De normen en waarden geven we mee, maar wil onze oudste niet eten dan niet (krijgt dan later op de dag een boterham maar geen lekkers), wil hij niet slapen dan niet (maar niet bij ons in bed), etc etc. Laurens, de jongste gaat gewoon mee in deze flow. Die voed ik op verzoek, leg ik in bed als wij gaan slapen. Het enige waar ik me echt aan hou, is om de 3 uur voeden (of als hij zich vaker meld). Maar ik laat er dus Max 3 uur tussen. Onze kindjes gaan hier prima op. Ik zou zeggen kijk ook naar wat je kind fijn vind. Lorenzo hebben wij altijd overal mee heen genomen, en dat doen we met Laurens nu dus ook. Als jou idee is dat het structuur voor je kleintje werkt, zou ik het gewoon proberen, en doen.

2 jaar geleden

Wij houden geen schema aan, volgen onze baby zolang dat kan. Ze is wel vanzelf in een soort structuur gekomen, om de 3 uur een voeding. 4/5 voedingen per dag. Rond 7 uur begint haar nacht. Ze wordt om 7 uur wakker en wil om half 8 “ontbijten”. Slaapjes overdag doe ik aan de hand van haar vermoeidheidssignalen, daar zit totaal geen structuur in. Hierdoor zijn we zelf erg flexibel en onze baby is super makkelijk en tevreden. Ik vertrouw compleet op m’n kindje en kan haar goed lezen. Het is soms wel moeilijker om anderen dan instructies te geven voor oppassen maar die komen er ook wel uit met haar.

2 jaar geleden

Bij mijn zoontje (nu 2,5 jaar) had ik echt een schema, maar hij wilde dit zelf ook heel erg. Zorgde ervoor dat hij beter sliep. Mijn dochter nu 15 weken, hebben wij niet echt een schema alleen dat ze savonds rond 18:30 uur in bed ligt en voor de nacht 22 uur een fles krijgt. Voor de rest kijken wij overdag wanneer ze wil slapen en slaapt ze ook heel makkelijk overal. Denk dat het per kind vetschillend is