Mijn dochtertje is 21 maand, wordt 2 jaar op Kerstdag.
Momenteel gaat ze 's nachts door een heel lastige fase wat slapen betreft. Iedere nacht tussen 1 en 5 krijst ze heel het huis (en onze 4 maand oude baby) wakker tot een van ons opstaat en met haar minstens een uur beneden heeft gespeeld. Ze heeft geen honger of dorst, is niet nat, is niet bang, maar wil gewoon opstaan. Ze geeft ook iedere keer aan dat ze haar slaapzak uit wilt doen.
Bijkomend probleem: ze houdt ervan om ritsen open te doen dus haar slaapzak is iedere keer bijna helemaal open. Helemaal lukt nog net niet.
Heeft iemand dit ook voor en hoe los je het op? Tussen ons in slapen is geen optie want dat doet ze niet, dan begint ze te springen en te spelen. Veel mensen zien dit als noodoplossing, en iets wat ze echt niet willen. Ik wou dat ik het zo kon oplossen en dat iedereen gewoon verder kon slapen.
Bij haar op de kamer liggen helpt ook niet. Liedje zingen, verhaaltje voorlezen, luier verversen, begripvol zijn, boos worden, troosten, cry it out, op de kamer zelf spelen, slaapritueel herhalen, haar knuffelend vasthouden... niets van dat alles lijkt te helpen.
Help!
Liefst enkel raad die niet bovenaan tussen mijn uitgeprobeerde zaken staat. Ook geen "Oh, onze peuter slaapt gewoon lekker door." Daar heb ik geen boodschap aan.
Bedankt!
Een hopeloze moeder die 9 van de 10 keer het nachtelijk uurtje op zich moet pakken.