Onze zoon van 1,5 jaar krijgt nog geen snoep / ijsco’s etc. We zijn niet enorm strict; af en toe een hapje van wat wij hebben (zoals een ijsje) vind ik helemaal prima nu hij wat “ouder” is. Hij wordt nog heel blij van naturel yoghurt, fruit, komkommer, etc. Ik wil zo lang mogelijk wachten met introductie van suiker/snoep: naast dat het gezonder is, weet hij nog niet wat hij “mist” en leert verschillende smaken kennen.
Als we er tzt niet meer omheen kunnen, dan wil ik dit met mate geven (op beperkte momenten, in beperkte hoeveelheid).
Nu komt binnenkort schoonfamilie voor langere tijd met 2 kinderen van 3 en 1,5 jaar. Zij doen de opvoeding anders: de kinderen krijgen allebei regelmatig op de dag een hele room-ijsco, een hele zak snoep, hele chocolade reep, en als ze meer vragen krijgen ze meer. Tijdens eetmomenten staat standaard de tv aan. Naast dat wij heel beperkt met schermtijd omgaan, vind ik TV tijdens het eten helemaal niet fijn; spelen/tv is een ander moment bij ons dan het eetmoment.
Iedereen moet vooral doen wat bij zijn/haar kinderen past. Maar omdat we veel tijd met elkaar zullen doorbrengen (ze verblijven ook bij ons thuis), vind ik het lastig voor ons zoontje dat hij niet krijgt wat hij “de rest” continu ziet eten of doen.
Ik voel me een beetje een zeur en streng, om telkens “nee” te zeggen (voor mijn schoonfamilie is het de standaard en mijn man is het met mij eens maar ziet minder grote problemen in dingen “voor een keer gewoon geven”), maar ik vind het vooral zielig voor ons zoontje als hij het telkens ziet maar niet krijgt.
Voor bij ons thuis kan ik makkelijker aangeven: wij doen geen tv tijdens het eten, maar ik vind niet dat ik het recht heb om te vragen of zij hun eetgewoonten aanpassen omdat ze bij ons in huis blijven, en uiteraard niet buitenshuis.
Ik denk ook niet dat het voor hun anders kan: de kinderen worden dan heel onrustig, huilen, en wilden op vakantie bijv niet in een eetstoel zitten.
Deze situaties/verschillen in opvoeding zullen vast vaker gaan voorkomen buitenshuis nu hij wat ouder wordt.
Heeft iemand tips hoe hiermee om te gaan? 🙏🏻