9 Reacties

19 dagen geleden

Wij combineren het nu al met de oudste, jongste is van december 2022 en gaan na de kerstvakantie ook naar de peuterspeelzaal voor 2 ochtenden. Bij ons is de peuterspeelzaal dicht in alle schoolvakanties en betalen we ook door.

19 dagen geleden

Werk zelf al 17 jaar in de opvang (NL) en ben vooral verbaasd over je vraag omdat ik niet beter weet dat door nieuwe wetgeving veelal de ouderwetse PSZ inmiddels bijna overal geïntegreerd is in de opvang. Is dat bij jullie niet het geval? Bij mij in de buurt en in mijn eigen organisatie wordt alle "psz" gecombineerd (indien nodig) met opvang. Dit noemt men nu Peuterwerk (PW) Wij hebben 2 horizontale groepen (0-2 en 2-4) en 1 verticale groep. (0-4). Op de 2-4 en 0-4 groep wordt sochtends peuterwerk aangeboden. Er wordt gewerkt met een VVE Programma (Uk&PUK) De kinderen die opvang nodig hebben komen sochtend vroeg al,(vanaf 07:00) en kunnen de hele dag op de groep blijven. De kinderen die alleen voor PW komen stromen ( alleen op de 2-4 groep) om 8:45 uur in en blijven tot 11:30 uur). De andere kinderen blijven hierna dus op de opvang tot 13:00 (halve dag) of tot 18:00 uur. Je hebt ook organisaties waarbij de kinderen voor het PW tijdelijk een paar uurtjes naar het PW lokaal gaan en hierna weer terug gaan naar de opvang. PW wordt 40wk in het jaar aangeboden, schoolvakanties is er geen PW. Kinderen die gebruik maken van de opvang kunnen uiteraard wel gewoon gebracht worden tijdens de schoolvakanties. Mocht dit bij de opvang van jullie kindje niet aangeboden worden, vraag ik me nog af waarom je wilt stoppen met kdv en wil starten met psz. Je kindje haal je uit een bekende omgeving weg waar neem ik aan ze ook voorschoolse educatie aanbieden? En waar ze ook leert met andere kindjes spelen. Het is misschien qua opzet meer "huiselijk" en minder "schools" maar opzich is de opvang ook een goede basis ter voorbereiding op de basisschool.

18 dagen geleden

Reactie op BEG83

Werk zelf al 17 jaar in de opvang (NL) en ben vooral verbaasd over je vraag ...
De reden dat ik evt overweeg om te stoppen bij kdv en alleen peuterspeelzaal wil, is 1) meer rust voor haar , meer thuis 2) praktisch handig: psz zit 100 m van ons huis en kdv 10min met auto. Bij ons is kdv gescheiden van psz en dus niet op dezelfde locatie als je dat bedoeld? Als ik jouw bericht lees, overweeg ik ook weer om kdv wel te houden omdat het idd haar veilige plek is🙂🙏

18 dagen geleden

Ze gaat nu elke maandag en woensdag hele dag naar oma, en de dinsdag naar kdv We willen graag psz starten zodat ze idd al beetje kan wennen aan "school"/ structuur en omdat psz in hetzelfde gebouwtje is als groep 1. Mochten we kdv houden én starten met psz, dan gaat ze maandagochtend en donderdagochtend psz en daarna beide middagen naar oma, de dinsdag kdv blijft en de hele woensdag bij oma

18 dagen geleden

Reactie op Elske1990x

De reden dat ik evt overweeg om te stoppen bij kdv en alleen peuterspeelzaa ...
Wat jammer dat de psz niet geïntegreerd is in het kdv.... Wat voor groepen heeft het KDV waar ze nu zit? Horizontale (0-2 jaar/2-4 jaar) of verticale (0-4 jaar) groepen. Als ze horizontale groepen hebben zou je ook kunnen overwegen om haar op het KDV te houden en er bijv. 2 ochtenden bij af te nemen. Dan behoud je voor haar, haar veilige omgeving. In een 2-4 jarige groep op het kdv komt er veel overeen qua aanbod en doelgroep als op de psz. Voordeel is dat de dagdelen wat langer zijn en ze in de vakanties gewoon open zijn. Mocht ze in een verticale groep zitten snap ik dat je haar ook psz wilt aanbieden zodat ze alleen in een groep met peuters zit en het aanbod alleen maar op deze doelgroep is toegespitst. Nadeel voor jullie is wel dat ze dus naar een nieuwe locatie moet, nieuwe omgeving, nieuwe kindjes/leidsters. Ze in de schoolvakanties gesloten zijn en je het zou moeten combineren met gastouder/oma/enz. als je ook moet werken. Mocht je het KDV icm met PSZ gaan doen houdt er dan wel rekening mee dat je kindje in 1 week veel verschillende gezichten heeft (leidsters KDV/leidsters PSZ en oma) en overal de regeltjes net even anders kunnen zijn....als je kindje goed kan schakelen zal dit niet zoveel problemen geven...mocht ze dit wel lastig vinden zou ik zeker goed na denken of je je kindje hier wel een plezier mee doet...

18 dagen geleden

Reactie op BEG83

Wat jammer dat de psz niet geïntegreerd is in het kdv.... Wat voor groepen ...
Geloof me als ik zeg dat ik je opmerkingen snap, maar ze komen niet echt fijn over. Het komt over alsof je een kindje totaal geen plezier doet met nieuwe gezichten, regels, omgeving. Ik zie het juist al positief, klaarstomen voor de basisschool. Ons zoontje gaat sinds vorig jaar januari 1 ochtend, sinds augustus vorig jaar 2 ochtenden en dus ook nog 2 dagen gastouder. Ik ben op de dagen van schooltje vrij, hij heeft hier zoveel meer geleerd. Omgaan met meer kindjes, nieuwe gezichten is soms wat lastig maar dat heb je overal in je leven. Ook op de basisschool. Ik ben van mening dat de peuterspeelzaal echt een geweldige optie is als je het financieel natuurlijk ook kan, want het is best prijzig. Bij onze peuterspeelzaal kijken ze echt naar het kindje, krijgt het hulp als het nodig is qua taalontwikkeling.

18 dagen geleden

Reactie op C hantal

Geloof me als ik zeg dat ik je opmerkingen snap, maar ze komen niet echt fi ...
Hoi Chantal...ik geeft Elske puur advies over eventuele opties en de voor en nadelen hiervan. Ik werk zelf al 17 jaar in de kinderopvang en ben ook zeker een voorstander van de psz als je kindje verder niet naar de opvang gaat of alleen naar een gastouder (is ook niks mis mee, maar kleinschalig dan kdv/psz) zodat de overstap naar de basisschool niet zo groot is. Maar het dochtertje van Elske gaat al naar het kinderdagverblijf! En als je kindje op het kinderdagverblijf in een 2-4 jarige groep zit (weet niet of dit het geval is bij Elske) krijgt een peuter hier net zoveel aangeboden als op een psz. Op kdv wordt ook met een VVE Programma gewerkt net zoals op de psz. Wordt er een kindvolgsysteem bijgehouden, net zoals op de psz, zit je kind in een groep met max 16 peuters, net zoals op de psz, enz. Een peuter leert dus net zoveel op de psz als op het kdv. Dan zou ik een kind niet uit zijn veilige omgeving halen maar juist kijken of ze op het kdv 2 dagdelen erbij kan. En wat betreft de vele gezichten...is puur een advies wat ik geef om rekening mee te houden als je kindje hier moeite mee heeft. Niet elk jonge kind kan hier mee omgaan... Het is niet bedoeld als iets negatiefs in het algemeen en ik zeg ook niet dat dit niet goed is. Vind het vervelend dat dit op jou vervelend overkomt, want dat is zeker niet mijn bedoeling...

18 dagen geleden

Reactie op BEG83

Wat jammer dat de psz niet geïntegreerd is in het kdv.... Wat voor groepen ...
Verticaal. En idd, ze heeft dan veel verschillende gezichten. Ik neig er nu naar om kdv aan te houden en evt uit te breiden ipv te combineren met psz. Dank voor je reactie 😊😘

17 dagen geleden

Reactie op Elske1990x

Verticaal. En idd, ze heeft dan veel verschillende gezichten. Ik neig er n ...
Geen dank...Graag gedaan! 😊