23 Reacties

6 maanden geleden

Reactie op Daantje28

Hier vinden de jongens deze app helemaal leuk, en poetsen jullie met de han ...
Ik ben je zo dankbaar voor deze gouden tip🙏. Het tandenpoetsen gaat nog steeds niet van harte, maar het lukt nu prima. Onze zoon vindt de filmpjes echt top.

6 maanden geleden

Reactie op B91

Ik schrik wel een beetje van de reacties die ik hier voorbij zie komen. Ik ...
Ik ben inderdaad ook wel benieuwd naar je tips. Ik begrijp dat goed poetsen belangrijk is, maar ik weet echt niet meer hoe...

6 maanden geleden

Probeer er inderdaad een “leuk” moment van te maken met zingen, of een filmpje als afleiding, maar lukt dat niet altijd, ook geen probleem. Uiteindelijk moet het toch gebeuren. Het makkelijkste zicht heb je vooral wanneer de kindjes liggen. Soms is het moeizamer op een voedingskussen en kan je je kindje ook in je eigen bed leggen en vanaf bovenaf poetsen, dus ter plaatse van het hoofd gaan zitten. Als het zicht beter is, is poetsen vaak ook makkelijker. Let ook op de lipbandjes, deze zitten bij de wangen boven en bij de lippen ter plaatse van de ondertanden in het midden. Bij sommige kindjes zit dit wat lager aangehecht en kan soms pijnlijk zijn als je daar te hard de tandenborstel langs haalt en hierdoor kan ook weerstand ontstaan. Probeer eventueel ook eens een andere smaak tandpasta, soms kan dat ook al een groot verschil geven. Je kan je kindje eventueel een eigen tandenborstel laten vasthouden en met een andere tandenborstel poetsen. Dit geeft wat afleiding. Ook kan je je eigen tandenborstel geven en je kindje jou laten “poetsen”, zodat ze het gevoel hebben je mee te helpen. En nogmaals elektrisch poetsen maakt het allemaal echt een stuk makkelijker, daar doet de borstel het werk grotendeels voor je en heeft een kleinere borstelkop, wat het in de kleine mondjes al makkelijk maakt. Zorg er wel voor dat je geen poetsbeweging maakt, want dit werkt juist averechts. Houd de borstel 3 tellen stil per tand/kies. En houd de drie B’s aan, buitenkant-binnenkant-bovenkant. Je kant eventueel ook bij je tandarts, indien zij dit hebben een afspraak maken bij de preventie assistente. Die kan een goede poetsinstructie geven en eventueel ook extra informatie over voeding en rituelen.