25 Reacties

6 maanden geleden

Ons dochtertje kijkt bijna geen tv alleen als ze heel onrustig is en sowieso niet elke dag. Het enige moment dat ze kijkt is als ze heel onrustig is, ze heel erg last van kramp heeft of helemaal overstuur is als we in de auto rijden.

6 maanden geleden

Denk dat ze aan max 2,5 uur per week zit als ze überhaupt al tv kijkt in de week

6 maanden geleden

Reactie op Kim Middelkoop

Ons dochtertje kijkt bijna geen tv alleen als ze heel onrustig is en sowies ...
Oh wow dit vind ik wel knap. Bij ons elke dag als ik ga koken. Dat is zo rond half 5/5 uur en dan een half uurtje. Verder probeer ik het zoveel mogelijk te vermijden. Mijn partner heeft daar wel andere ideeën bij, dus daar kijkt die wel langer tv bij (in het weekend als hij de ochtend heeft).

6 maanden geleden

Het is bij ons echt heel verschillend. Soms kijkt hij een paar dagen niet en soms wel eens een uur op een dag. Als het mooi weer is gaan we naar buiten of hij speelt in de tuin. Bij slecht weer of als we zelf helemaal moe zijn kijken we wel eens tv. Als je het wilt verminderen kijk maar of je het misschien anders kunt invullen. Als je kindje bijvoorbeeld tv kijkt als je het huishouden doet kun je je kindje mee nemen. We vouwen samen de was of bij de vaatwasser uitruimen helpt hij mee met de plastic bakjes. Bij ons speelt hij ook urenlang met een bal en een plasticbakje en het speelgoed staat in de hoek😂

6 maanden geleden

Niet met de bedoeling om je schuldiger te doen voelen, maar onze jongste kijkt nog helemaal geen tv. Met onze oudste zijn we er ook pas mee begonnen toen ze twee was, dan mocht ze een filmpje kijken als we haar broertje in bed gingen leggen. Zij kijkt nog steeds niet dagelijks en kan zichzelf heel goed vermaken met andere dingen. Rode auto’s of molens zoeken als we onderweg zijn, helpen met koken of de was ophangen, haar knuffels ‘voorlezen’. Als je het wil verminderen zou ik kijken naar welke momenten je het in zet en wat je als alternatief kan bieden. Denk wel dat het moeilijker af te leren is als ze het eenmaal gewend zijn…

6 maanden geleden

Hier helaas meer dan ik zou willen. We hebben een dametje die af en toe heel overstuur kan zijn. Dan helpt tv kijken om rustig te worden.. wil er eigenlijk van af maar mijn vriend is dus juist weer heel gemakkelijk en zet continu dat rot ding aan. Bij zijn ouders staat de tv ook de hele dag aan.

6 maanden geleden

Hier helaas meer dan ik zou willen. We hebben een dametje die af en toe hee ...
Hier exact hetzelfde helaas.

6 maanden geleden

Hier kijkt ze helemaal geen tv... ik wil dat nog niet. Als ik aan het koken ben krijgt ze wat in de handen geduwd of gaat ze de box in. Soms gaat dat heel goed en soms minder en moet ze eventjes aandacht hebben. Maar ik vertik y om de tv of telefoon aan te zetten. Is zelfs zo dat als we ergens zijn en de tv staat aan, ze niet eens kijkt

6 maanden geleden

Mijn dochter kijkt iedere ochtend naar Bing. En afhankelijk van haar bui, kijkt ze over de dag nog wel vaker tv. Ze staat er ook echt tegenaan geplakt... ze kijkt soms wel 3 uur op een dag tv.. ik laat het maar gebeuren 🤣 er zijn ook dagen dat ze geen tv kijkt. Ik zie er geen kwaad in. Waarom zou je je schuldig voelen?

6 maanden geleden

Ach mijn 2 kinderen kijken soms ook uren tv. In de zomer is het wel VEEL minder omdat we dan bijna hele dag buiten zijn. Daarnaast gaat de oudste naar de kindergarten tot 12:30. Ik heb 3 jaar verlof. Ik kan de kinderen niet van sochtends tot savonds vermaken 3 jaar lang

6 maanden geleden

Reactie op Momtobe001

Mijn dochter kijkt iedere ochtend naar Bing. En afhankelijk van haar bui, k ...
https://www.oudersvannu.nl/peuter/peuters-missen-meer-dan-1000-woorden-per-dag-door-schermgebruik~4f79bf3 https://www.vakbladvroeg.nl/kijken-naar-schermen-echt-niet-goed-voor-jonge-kinderen/

6 maanden geleden

Reactie op lvdee

https://www.oudersvannu.nl/peuter/peuters-missen-meer-dan-1000-woorden-per- ...
Niet omdat ik wil dat jij je nu ook schuldig gaat voelen hoor! Maar omdat je je afvroeg waarom het kwaad zou kunnen. En misschien ook zinvol voor degenen die schrijven dat hun partner er wat anders in staat.

6 maanden geleden

Onze dochter heeft nog nooit tv gekeken. We hebben ‘m gewoon nooit aan overdag dus ze weet niet eens wat het grote zwarte rechthoek is 😂

6 maanden geleden

Hier kijkt ze meestal geen tv! Heel soms even een kwartiertje als wij allebei laat thuis zijn en ik nog moet koken. Dan wil ze namelijk alleen maar bij mij op de arm en dan is de tv wel even een uitkomst. Wij zijn ouders die van te voren hebben gezegd; ze mag tv kijken, maar echt niet meer dan 30 minuten per dag (ziek of vakantie zijn uitzonderingen) en de iPad blijft weg tot ze naar school gaat en hem daar dus nodig is. Maar zo heeft iedereen zijn eigen ding toch?! Als het voor jou en je kindje wel goed werkt, heb ik er helemaal niks op tegen hoor🤗

6 maanden geleden

Hier kijkt ze meestal naar juf roos. Ik vind het ook nog wel een verschil waar ze naar kijken. Van die stomme tekenfilms met alleen maar gekakel vind ik nog niks. Maar met liedjes, dansjes en wat educatievere filmpjes, bijvoorbeeld tiktak voelt minder slecht. Ik zie ook echt dat ze er van leert. Ze doet steeds meer mee met de bewegingen van de liedjes bijvoorbeeld.

6 maanden geleden

Reactie op cynthiaaaa

Ach mijn 2 kinderen kijken soms ook uren tv. In de zomer is het wel VEEL mi ...
Het lukt mij toch echt al 15 maanden dus vreemd excuus

6 maanden geleden

Onze dochter heeft nog nooit tv gekeken. Ik zie er het nut niet van in. Wij betrekken haar bij de dingen die we doen. Hoe vermoeiend dat soms ook is 😉. We doen echt alles samen. Als je wilt minderen kan ik het boek jagen verzamelen en opvoeden aanraden. Veel voorbeelden uit andere culturen om je kind te betrekken en vooral ook een hele mooie kijk op het opvoeden. Wellicht heb je er wat aan 😊.

6 maanden geleden

Reactie op Wao

Het lukt mij toch echt al 15 maanden dus vreemd excuus
Laat ieder het lekker doen op zijn manier 😁 wel of geen tv kijken.... het grappige is dat over 10 a 11 jaar al onze kinderen vastgeplakt zitten achter een schermpje... hoe hard je nu ook probeerd die tv te vermijden 🤣

6 maanden geleden

Die van mij kijkt gewoon lekker tv wanneer het mij uitkomt of wanneer hij er zin in heeft. Soms een kwartier op een dag, soms in totaal wel een uur. Lekker belangrijk. Ik ben leerkracht in het basisonderwijs en ik kan je vertellen, de kinderen die thuis nooit geen tv mogen kijken rennen in de klas het hardst op de ipad af en zitten daar aan vastgeplakt. De kinderen die thuis wel tv mogen kijken doen lekker hun ding omdat ze thuis ook gewoon schermpjes hebben. En hoe hard je ook je best doet, vanaf de kleuterklas kijken ze gemiddeld minimaal 30 minuten per dag ook naar een scherm 😅🤣 Vreselijke hekel aan van die moeders die je helemaal proberen te overtuigen van een zogenaamd goeie opvoeding. Laat toch lekker iedereen in z'n waarde en z'n eigen opvoeding bepalen. Ps. Hier eet hij ook elke dag een danoontje na het eten. What a shock!!

6 maanden geleden

Ik vind het uberhaupt bijzonder dat kinderen zo lang voor de tv willen blijven zitten😅. Als er al ergens een tv aanstaat kijkt ons zoontje max 3 seconden wat t is en gaat dan heerlijk door met spelen. Hij kan zichzelf heerlijk zelfstandig vermaken met blokken/fietsen door de kamer/boekjes kijken etc als ik even bezig ben. En daarna weer lekker samen dingen doen. Zelf kijk ik overigens ook nooit tv en ik zou het ook echt niet aanraden voor kinderen. In de praktijk zien we bijv veel kinderen met virtueel autisme, https://www.autisme.online/explosieve-toename-aantal-kinderen-met-virtueel-autisme/1027444 . En dat is dan misschien ‘extreem’ maar geeft wel aan dat t echt kwaad kan. En los daarvan, alleen al dat gejengel om een scherm, mannnn als dat nu al begint; lijkt me niks😅