13 Reacties
3 maanden geleden
Ik twijfel ook om diezelfde reden, na de zwangerschap voelde ik me meteen weer top maar tijdens was het echt niet te doen. We zijn nu net verhuisd en er is zeker ruimte voor nog een kleintje in ons huis en in ons hart.. maar de weg ernaartoe vind ik toch wel eng, bang dat ik weer aan huis gekluisterd kom te zitten door lichamelijke klachten 🥹
3 maanden geleden
Herkenbaar! Vond ook vooral de baby tijd heftig. Ook inclusief gebroken nachten icm heel lang last van hormonen gehad en lang herstel van veel bloedverlies. Ben pas paar maanden meer mezelf.
Ik gun mijn dochter heel erg een broer of zus en we voelen ons als gezin nog niet compleet. Maar weet nu veel bewuster waar ik aan begin er zie daar wel tegenop. (Kijk wel uit naar de mooie momenten)
Wat mij wel over de streep heeft getrokken is dat niet iedere zwangerschap hetzelfde is en wij deze keer beter weten hoe en wat tijdens de baby fase.
3 maanden geleden
Heel herkenbaar, ik had wel een goede zwangerschap, bevalling en onze dochter is echt heel erg makkelijk. Daarom juist angst voor een tweede die misschien niet zo makkelijk is en goed slaapt etc. Wij zijn al wat ouder en hadden vorige maand eigenlijk de knoop doorgehakt dat het misschien wel goed is zo met zn drieën, ook vanwege de ellende die we hebben doorstaan met 4 miskramen voor on,d dochter. Toch onverwachts nu zwanger ongeveer 6 weken, het is even schakelen maar komt allemaal wel goed. Het is nu alleen weer even spannend voor alle controles of het allemaal goed zit deze keer🤞🏻
3 maanden geleden
Heel herkenbaar. Bij onze oudste begon het toen hij rond de 1,5jaar was ook weer te kriebelen maar ook heel veel twijfel. Wij hebben uiteindelijk gekozen om sowieso te wachten tot onze oudste naar school ging. Uit praktisch oogpunt vooral omdat ik zon pittige zwangerschap had. Kriebels dus lang naast me neer gelegd en op den duur werd het ook echt wel minder en won de 'we zijn gelukkig met wat we hebben' kant.
Uiteindelijk na 6 jaar het toch nog geprobeerd en nu na een nog zwaardere zwangerschap compleet met 2 kindjes.
Achteraf ben ik heel blij dat ik langer gewacht heb. Had niet gezien hoe ik mijn zwangerschap met een peuter had gecombineerd en daarbij heeft onze jongste een heel moeilijk eerste jaar gehad. Oudste ging al naar school en kon ik dingen uitleggen/had begrip voor de situatie.
3 maanden geleden
Reactie op Col22
Heel herkenbaar. Bij onze oudste begon het toen hij rond de 1,5jaar was ook ...
wat fijn de herkenning van jou en ook van de anderen. in mijn omgeving heb ik alleen vrouwen die zwanger zijn geweldig vonden of zeggen dat ze dat vonden.
langer wachten zou ik ook willen. ik ben nu 40 geweest en de eerste heeft 3 jaar geduurd met een fertiliteitstraject. het voelt als nu of nooit ofzo. als ik jonger was geweest, had ik jaren gewacht nog. nu voelt het dus alsof ik nu de keuze moet maken terwijl ik er nog niet klaar voor bent.
3 maanden geleden
Ik ben drie weken bevallen van een tweede kindje. Oudste is ook 21 maanden.
Mijn beide zwangerschappen gingen heel goed dus die ervaring kan ik niet delen. Mijn eerste bevalling was een pittige van 25 uur met een lange persfase, daarna flink last gehad van zwakke bekkenbodemspieren en toen ik na een jaar fysiotherapie en begeleid sporten me weer wat sterker begon te voelen was ik weer zwanger (op de eerste zwangerschap hebben we 3 jaar moeten wachten en daarom toch na een maand of 9 weer gaan proberen).
De tweede bevalling ging veel sneller en de persfase duurde 5 minuten (inclusief tegenhouden omdat de verloskundige er nog niet was) en voel me nu veel fitter dan na de vorige bevalling. De lange termijn is nog even afwachten natuurlijk.
Wat ik wil aangeven is dat elke zwangerschap/bevalling/herstel heel anders kan zijn… maar je moet je er vooral goed bij voelen.
3 maanden geleden
Hier ook heel gelijkaardig. Mijn zwangerschap was heel zwaar door HG en het heeft daarna lang geduurd voordat ik weer wat op krachten was gekomen. Ik vond het eerste jaar ook heel vermoeiend. Ons kindje heeft nog geen enkele keer doorgeslapen tot nu toe 🙈 Ik begin me nu ook net weer een beetje mezelf te voelen. Liefst zou ik nog een of twee jaar wachten maar wij hebben ook een ivf traject achter de rug en ben ook al eind de dertig. Dus ik heb het gevoel dat ik niet de “luxe” heb om het nog langer uit te stellen. Dus wij gaan wel voor een tweede kindje ook al is die twijfel er ook bij mij, puur vanwege het fysieke afzien waar ik zo tegenop kijk. Maar als ik even doorspoel naar later denk ik dat wel spijt ga hebben als we te lang wachten en het komt er niet meer van. Ik zie het als een soort investering. En ik ga ook heel goede afspraken maken met m’n vriend, hij zal sowieso tijdens het eerste trimester heel veel zorg en huishouden moeten overnemen want vorige keer kon ik echt niets doen.
3 maanden geleden
Ik ben op het moment zwanger van de tweede. Zit alweer weken thuis vanwege extreme misselijkheid en dat is mega taai. Maar de tijd gaat echt veel sneller dan bij de eerste en je moet wel door omdat je ook een ander kind hebt. Ik vond het eerste jaar ook heel pittig met een kindje. Maar wat is 2 jaar op een mensenleven probeer ik maar vaak te denken? Nu is het taai en moet ik echt alle zeilen bij zetten, maar ik zou denk ik heel erg spijt hebben als ik nooit meer zwanger had willen zijn en we het bij 1 laten. Wij willen ook maar 2 kinderen, dus kan ook wel vaak denken: dit is de laatste keer.
3 maanden geleden
Reactie op amycj
Hier ook heel gelijkaardig. Mijn zwangerschap was heel zwaar door HG en het ...
dank je wel voor je bericht. goed idee om van tevoren afspraken te maken. ik houd het best bij mezelf, maar ik denk nu dat het wel rust zal geven als we het er beter over hebben..
3 maanden geleden
Mijn zoontje is 21 maanden en we zouden wel een tweede kindje willen, maar zit meer in over hoe het moet met oppassen, de druk die het kan geven op de relatie en de vermoeidheid van de onderbroken nachten. Maar geef nog steeds borstvoeding en doe dat ook omdat ik dat nog wil geven.
Mijn bevalling was pittig met ook een lange persfase en kindje daarna vijf dagen op de IC. Dat is verder helemaal goed gekomen en we zijn er samen goed doorheen gekomen, maar de kraamtijd was daardoor niet relaxed. Het zou fantastisch zijn als we nu wel echt zouden kunnen genieten daarvan.
Ik ben nu bijna 37 en zou het leuk vinden als er niet al te lang zit qua leeftijd tussen de kindjes. Maar goed, daar gaan we niet over. De zwangerschap zelf verliep heel goed, maar had een lang herstel door de lange persfase en uiteindelijk naar de bekkenfysio om een blokkade los te krijgen.
3 maanden geleden
Hi 💜 hier twee kindjes met 16mnd er tussen. Oudste is nu 21mnd en jongste bijna 5mnd. Wat ik er over kan zeggen is dat een tweede zwangerschap, kindje, bevalling, kraamweek, herstel etc anders is dan de eerste. Sowieso omdat het een ander kindje is maar ook omdat je het al eens meegemaakt hebt. Ik vind het heel pittig met twee kleintjes maar weet hoe snel het gaat dus kan soms denken ik zit deze tijd even uit 🙈 op naar betere tijden. En het heeft altijd negatieve kanten hoe lang er ook tussen zit, het valt ook niet te plannen. Dus ik zeg als je het wil gewoon doen👍🏼💜
2 maanden geleden
Bij twijfel zeg ik altijd: when in doubt, don't. Het is moeilijker im terug te komen op je beslissing dan hem later toch te nemen wanneer je er wel klaar voor bent of van gedacht veranderd bent. Eerlijk? Is vooral mijn leuze in een kleedhokje hahahaha. Sindsdien heb ik bijna geen miskopen meer.
2 maanden geleden
Hii. Ik heb een dochter van mei 2021
Dochter van december 2022
Dochter april 2024 en verwacht in mei/juni mijn 4e kindje. Ik heb nooit twijfels gehad en ik ben zo blij met de keuze die ik gemaakt heb ik ben en alleenstaande mama en ik red het prima ik vond een 2e juist makkelijker je kent dingen al en je kent veel sprongetjes al. Ook vlhebben ze zo'n maatje nu geweldig om tezien vooral blijven praten