59 Reacties

10 maanden geleden

Heey mama’s! Hoe gaat het ondertussen met jullie etertjes? Hier is er weinig verbetering helaas.

10 maanden geleden

Reactie op A&F

Och jeetje ik schrik hier zo van. Ik krijg die opmerking ook vaak hoor. Het ...
Bedankt trouwens voor dit lieve berichtje!

10 maanden geleden

Reactie op amycj

Bedankt trouwens voor dit lieve berichtje!
Graag gedaan! Het gaat hier ook nog hetzelfde. Sommige dagen eet ze best veel en dan gaat vervolgens weer een week lang alles op de grond 🤷🏼‍♀️. We hadden het er toen ook over in dit topic maar nu doen we dit ook echt veel de laatste dagen. Is dat we haar tijdens het eten op schoot nemen en dan eet ze samen met ons van ons bord en onze vork / lepel. Dan gaat er nog wel wat in. Ze drinkt gewoon echt nog heel goed borstvoeding. Ze krijgt ook nog 2 flessen mee naar de opvang met BV maar die wil ze daar de laatste tijd amper nog hebben. Dus ik ga misschien wel over op 1 fles. Ze eet daar haar lunch vaak wel maar ook regelmatig niet. Ik maak me er verder nog steeds geen zorgen om. Het komt wel. Hoe is dat nu bij jou? En hoe is het met haar curve?

10 maanden geleden

Reactie op A&F

Graag gedaan! Het gaat hier ook nog hetzelfde. Sommige dagen eet ze best ve ...
Ook nog hetzelfde hier! Ze eet nog steeds maar kleine hoeveelheden. En nog volop borstvoeding. Het vervelende is wel dat haar curve dus wat afbuigt en de kinderarts daarom niet gerust is. We moeten nu een poedertje in haar papjes doen en ik moet ook dagelijks een keer afkolven en het poeder door de melk doen. Vind het wel jammer dat door de ongerustheid er zo’n negatieve lading op het eten komt. Terwijl ik zelf het gevoel heb dat het allemaal wel meevalt, ze is vrolijk en ontwikkelt goed. De kinderarts denkt dat ze nu de gewoonte heeft om zich vol te drinken met de moedermelk en niet genoeg honger heeft voor vaste voeding. Maar ik zie het eigenlijk niet zitten om haar minder borstvoeding te geven zodat ze meer honger heeft! Ik kan het niet over m’n hart krijgen om de borst niet te geven als ze dat duidelijk wil… Wij nemen haar de laatste tijd ook meer op schoot om te eten! Ze wordt echt kwaad als ze in de kinderstoel wordt gezet en klimt eruit 🙈 drinkt jouw kindje nog vaak in de nacht? Hier begint ze binnenkort ook in de opvang, ben benieuwd wat dat zal geven.

10 maanden geleden

Reactie op amycj

Ook nog hetzelfde hier! Ze eet nog steeds maar kleine hoeveelheden. En nog ...
Ik ben echt niet team kinderarts om eerlijk te zijn… wat je zegt, als ze vrolijk is en zich goed ontwikkelt. Waarom moeten alle kinderen toch gelijktijdig van de melk af zijn? Ik denk dat er in het wild ook bijvoorbeeld bokjes zijn die langer drinken en sommigen die zelf al goed grazen. Nou en allebei zijn ze gezond. Ik snap dat artsen sterfte en alles willen voorkomen, maar soms zijn ze veel te erg bezig met statistiek om te zien dat één specifiek individu echt prima in orde is. Ik zou het echt proberen los te laten. Dit zeg ik ook alvast tegen mezelf, omdat ik deze maand naar het cb moet en hoogstwaarschijnlijk ook daar één of ander complex krijg aangepraat over m’n melkgekke meisje😂

10 maanden geleden

Reactie op Kornoelje

Ik ben echt niet team kinderarts om eerlijk te zijn… wat je zegt, als ze vr ...
Helemaal met je eens! Ik heb er ook echt m’n twijfels bij. De kinderarts noemde het zelfs een soort “eetstoornis” 🤨 en hamerde erop dat de melk nu echt “bijvoeding” moet zijn. Terwijl ik elders lees dat melk tot 1 jaar de hoofdvoeding is en dan geleidelijk minder plaats gaat innemen. Maar ik vind het lastig om tegen een kinderarts in te gaan, ik wil ook niet die moeder in de krant zijn die niet door had dat haar kind ondervoed was en niet luisterde naar de dokters 🫣 succes met het cb! Het cb (eigenlijk kind en gezin hier) was vorige keer overigens minder bezorgd over haar curve en eetgedrag dan de kinderarts..

10 maanden geleden

Reactie op amycj

Helemaal met je eens! Ik heb er ook echt m’n twijfels bij. De kinderarts no ...
Wow, het een eetstoornis is echt bizar! Nou, ondervoeding is echt niet zomaar gehaald met een kindje dat calorierijke melk drinkt! Food under one is just for fun ¯\_(ツ)_/¯ Ben benieuwd, ik moet inderdaad naar het cb maar om naar de arts te gaan. Zal wel goed komen

10 maanden geleden

Reactie op amycj

Ook nog hetzelfde hier! Ze eet nog steeds maar kleine hoeveelheden. En nog ...
Jeetje..heb je andere berichtjes ook even gelezen. Eetstoornis omdat een baby borstvoeding wilt drinken?? Het moet toch niet gekker worden. Mijn dochter drinkt zich ook helemaal vol en wil daarna vaak geen eten meer of minimaal. Dat is echt heel normaal gedrag. Zo zou dat in de natuur ook gaan en bij sommige kindjes misschien wat eerder andersom. Wat zit er dan in dat papje wat je moet geven? Wat je nog kan doen is contact zoeken met Stefan Kleintjes van dat boek. Hij is nog steeds werkzaam als kinderdiëtist. Een (telefonisch) consult doen. Wordt vaak ook nog vergoed. Als jouw gevoel zegt dat het allemaal wel meevalt dan weet ik zeker dat het allemaal wel meevalt. Maar ik snap dat je niet die moeder wilt zijn die haar kind ondervoed. Je doet het vast al maar je zou de dingen die ze eet kunnen verreiken met vet en eiwit. Ik doe overal wel wat walnoot/avocado/olijfolie/ghee of roomboter door. Ook verwerk ik wat dingen als hennepzaad in haar eten en maak ik soep op basis van bone broth kip of rund (vet+ veel eiwit als je de juist kwaliteit koopt). Pure kokosmelk en daar een ontbijtjes van maken etc. Zo’n Stephan Kleintjes heeft vast ook nog meer natuurlijke oplossingen en tips. Het is maar een idee hoor 😅. Snap dat het super lastig is en zo jammer dat eten nu een ding wordt hierdoor.

10 maanden geleden

Reactie op A&F

Jeetje..heb je andere berichtjes ook even gelezen. Eetstoornis omdat een ba ...
Dankje voor de reactie! Ja, eetstoornis vond ik ook heel gek verwoord 🤨 Het poeder is fantomalt, een soort lege calorieën. Moet ik door haar fruit- en groentepapjes mengen (niet zo handig want ik wil haar meer stukjes geven dan gemixte papjes) en ook een keer afkolven en door de melk doen. Maar ik vind het maar niets, veel gedoe en niet echt een oplossing voor het probleem (als dat er al is). In ieder geval ga ik nu idd een consult doen met een lactatiekundige/voedingsconsulent, voor een soort second opinion. Niet bij Stephan kleintjes himself maar wel eentje die ook ervaring heeft met langer borstvoeding geven. Goeie tips nog die je gaf om de voeding te verrijken! Ik probeer al wat calorierijkere dingen te geven maar dat zijn dan vaak dingen die ze uitspuugt 🙄 terwijl ze graag tomaat, watermeloen enz. eet maar daar zit weinig in qua calorieën!

10 maanden geleden

Reactie op amycj

Dankje voor de reactie! Ja, eetstoornis vond ik ook heel gek verwoord 🤨 ...
Ja heel bijzonder hoor! Heb het even opgezocht. Inderdaad heel veel gebruikt met ondervoeding. Echt krachtvoer. Maar calorieën uit afwisselende (borst)voeding is natuurlijk beter. Het bestaat uit Dextrine Maltose. Dat lijkt me toch familie van Maltodextrine 😅? Daarvan weet ik in ieder geval dat het als vulmiddel in supplementen vaak wordt gebruikt en teveel nadelig is voor de bloedsuikerspiegel en de gezonde bacteriën in je darm. Maar ik weet het ook niet hoor! Als je de keuze hebt uit ondervoeding of dat dan is het vast een super mooi middel. Kindjes die sondevoeding moeten krijgen enzo. Hopelijk kan die Lactatiekundige / voedingsconsulent wat helpen en nieuwe inzichten geven. Dat is gewoon heel goed om te onderzoeken 😊. Als je dan toch hierop uitkomt dan heb je het in ieder geval vanuit alle kanten onderzocht! Ah jammer dat ze dat allemaal niet wil eten! Hier zijn blauwe bessen en alles waar het in zit (pap / zelfgemaakte gezonde muffin) echt heel populair en ze is echt gek op Kaki. Die oranje dingen die altijd in het najaar / winter in de winkel verschijnen. Die eet ze echt helemaal op! Ook niet de wereld aan calorieën naar het zijn er toch weer 120 😅. Heel veel succes! In de toekomst kunnen jullie vast lekker genieten van samen eten ❤️.

10 maanden geleden

Reactie op A&F

Ja heel bijzonder hoor! Heb het even opgezocht. Inderdaad heel veel gebruik ...
Dankjewel! Ondertussen consultatie gehad met de lactatiekundige en dat heeft wat rust gebracht. Ze maakte zich niet zoveel zorgen om de curve. Ze was ook niet echt team kinderarts en was ook niet zo te vinden voor het poedertje dat ik moet geven. Wel kreeg ik het advies om ijzer eens te laten checken! En voor de calorieën en het aankomen mocht ik zeker regelmatig de borst aanbieden zoals ik al deed, minderen zou haar net nog minder doen aankomen. Ze dacht dat m’n dochtertje een beetje een aversie heeft gekregen rond vaste voeding omdat we er nogal fel op gefocust zijn en gaf vooral de tip om niet teveel op haar vingers te zitten kijken tijdens het eten en haar volop te laten ontdekken en knoeien! Eventjes ook niet aan tafel eten maar op andere plekken. Het sloot in het algemeen aan bij het boek van Kleintjes! Vandaag hebben we wat tips toegepast en het ging eigenlijk al wat vlotter!

10 maanden geleden

Reactie op A&F

Ja heel bijzonder hoor! Heb het even opgezocht. Inderdaad heel veel gebruik ...
Wat fijn zo veel info! Ik ga kaki ook eens proberen. Hier zijn kalkoenfiletjes en sperziebonen erg populair.

10 maanden geleden

Reactie op amycj

Dankjewel! Ondertussen consultatie gehad met de lactatiekundige en dat heef ...
Oh heel geruststellend zeg! Ook voor mezelf haha

10 maanden geleden

Reactie op amycj

Dankjewel! Ondertussen consultatie gehad met de lactatiekundige en dat heef ...
Oh wat fijn zeg! Dat klinkt goed. En ijzer checken kan altijd natuurlijk. Ijzer is beter opneembaar als je het combineert met vitamine C. Even een weetje tussen door haha. Ik ben erg met voeding bezig 😅. En die lading bij het eten kan inderdaad ook heel goed. Ze voelen zoveel die kleintjes. Wat fijn dat het direct al beter ging 😃.

10 maanden geleden

Reactie op A&F

Oh wat fijn zeg! Dat klinkt goed. En ijzer checken kan altijd natuurlijk. I ...
Dat is nog een goeie tip van de vitamine c! Nu ja, we moeten haar maandelijks blijven opvolgen. En begin volgend jaar wordt er ook een ct-scan gemaakt. Had dat nog niet in m’n openingsbericht gezet maar zij heeft een rechtsdraaiende oartaboog, dat is een soort spiegelbeeld-afwijking die wellicht geen gevolgen heeft. Maar 1 van de complicaties is dus dat de aorta op de slokdarm kan drukken en dat dit problemen geeft met slikken. De dokters vermoeden wel niet dat dit het geval is bij haar, ze hebben al meerdere echo’s gedaan en het zag er goed uit. En ze zou zich dan ook vaak verslikken, teruggeven en duidelijk problemen hebben met slikken en dat lijkt echt niet zo, het is eerder van snel genoeg te hebben van het eten. Maar we gaan het dus wel laten onderzoeken voor de zekerheid! Hoe serveer jij kaki? Ik vind dat altijd nogal stevig. Wellicht moet het echt heel rijp zijn! De laatste tijd leggen we eten op de salontafel waar ze zich altijd aan recht trekt en eet ze staand wat hapjes. Ik zet dan een rustig YouTube filmpje op van een etend kindje 😅 (ik was eerst ook meer van “niet voor tv eten” maar het helpt wel een beetje). Ik heb ook herbruikbare knijpzakjes gekocht zodat ik die kan vullen met zelfgemaakte papjes. Uit zo’n zakje zuigen doet ze ook iets liever dan van een lepeltje eten. En vandaag ook gemerkt dat ze ook iets beter eet als ik haar handje met lepeltje begeleid en haar “zelf” laat eten (wel extreme knoeiboel). Als jij nog tips ontdekt, laat maar komen 😄

10 maanden geleden

Reactie op Kornoelje

Oh heel geruststellend zeg! Ook voor mezelf haha
Ben ook heel benieuwd wat ze bij jou op het cb zullen zeggen! Hou je ons op de hoogte?

10 maanden geleden

Reactie op amycj

Dat is nog een goeie tip van de vitamine c! Nu ja, we moeten haar maandel ...
Oh ja dat is dan zeker iets wat ook wel meespeelt natuurlijk! Het lijkt allemaal dus geen effect te hebben op het eten maar het kan eventueel wel zo zijn natuurlijk. In ieder geval fijn dat jullie hier volgend jaar zekerheid over krijgen. Kaki is inderdaad heel rijp! Echt als een rijpe mango. En dan krijgt ze gewoon grote stukjes en die glibberen dan alle kanten op maar ze vindt het heerlijk dus krijgt ze dan echt wel te pakken haha. Oh ja dat is prefect zo aan de salontafel! Onze dochter eet ook altijd heel goed als er ondertussen iets anders gebeurd. Mama die een gek dansje doet of de honden die aan het spelen zijn. Dan gaat ze ineens heel goed eten. Die zakjes zijn inderdaad ideaal! Daar kan natuurlijk ook Kaki puree in. Hier wil ze het ook heel graag zelf doen. Ze kan al heel lang zelf de lepel bedienen maar daar heeft ze niet altijd zin in. Soms wil ze het zelf op de lepel doen met haar handen en dan voer ik haar vervolgens met de lepel 😂. Soep en prakjes wil ze altijd met haar handje in het kommetje wat ik dan heb. Ik laat haar dat dan ook gewoon doen. Dus ze doopt echt haal hele vuistje in de soep en dan likt ze die af 😆. Je krijgt nu denk ik wel door dat het hier ook een gigantische knoeiboel is met eten maar het helpt wel enorm. We hebben altijd enorm veel lol en soms wordt er niks gegeten maar zijn we beide wel helemaal rood van de framboos. Ik denk wel dat dit allemaal helpt. Dat eten niet het doel is maar ontdekken, proeven en ook spelen. Ik vind ook heel fijn dat ik die borstvoeding nog geef. Dan krijgt ze in ieder geval dat en vertrouw ik er op dat als ze minder eet ze meer drinkt.

10 maanden geleden

Reactie op amycj

Ben ook heel benieuwd wat ze bij jou op het cb zullen zeggen! Hou je ons op ...
Zal ik doen!

9 maanden geleden

Reactie op amycj

Ook nog hetzelfde hier! Ze eet nog steeds maar kleine hoeveelheden. En nog ...
Dit klinkt echt precies als mijn dochter