25 Reacties

2 jaar geleden
Hier ook met tepelhoedje. Vind het echt verschrikkelijk onhandig.
Aan 1 kant kan ik halverwege het hoedje eraf halen en kan ze zonder verder.
Voor zover ik van de kraamzorg en lactatiekundige heb begrepen is het totaal niet erg om met hoedje te drinken, wel zou het voor de baby makkelijker zijn zonder omdat de baby dan de melkkliertjes rondom het centrale deel van de tepel beter kan bereiken. Maar wat niet gaat dat gaat niet...
Hoop dat ik ook een keer helemaal zonder kan gaan voeden want ik vind het zo onhandig.. 🙈. Dan is net dat hoedje goed aangebracht en dan verbreekt het vacuüm weer door een zwaaiend handje of een zoekend mondje.

2 jaar geleden
Ik gebruik ook een tepelhoedje. Ik probeer altijd eerst zonder te geven, maar dan merk ik snel dat ze niet wil aanhappen. Als ze zonder drinkt is het men rechtse borst, links is altijd met. Wil zelf ook wel van het tepelhoedje vanaf, want vind het zelf ook onhandig. Maar zolang ze zo goed drinkt blijven we het natuurlijk gebruiken.

2 jaar geleden
Hier ook met hoedje! Ideaal is het niet maar ben allang blij dat het hiermee lukt.

2 jaar geleden
Ook hier een tepelhoedje en vind het ook echt vervelend. Ik had schijnbaar wel goede tepels maar ze hapte simpelweg niet goed aan. Ik probeer het iedere keer ook zonder, soms lukt het en soms ook niet. Ik had vorige week een telefonisch gesprek met het ziekenhuis, en zij zei dat als dit is wat werkt voor ons, het echt geen probleem is om altijd met hoedje te drinken. Wel hoorde ik van iemand die kraamverzorgster is geweest (dus niet mijn kraamverzorgster) dat het kan zijn dat melkklieren verstopt gaan zitten omdat door het hoedje ze niet allemaal doorstroming hebben? Geen idee of we daar last van gaan krijgen 🙈.

2 jaar geleden
Ik heb dit even gebruikt na heftige stuwing en moeizaam aanhappen van mijn dochtertje. Mijn kraamverzorgster zei dat, indien mogelijk, je het tepelhoedje best kan afbouwen omdat de baby de borst niet volledig leeg zou kunnen drinken, wat de kans op borstontsteking zou verhogen. Dit hoeft echter niet altijd zo te zijn en is bij iedereen verschillend zei ze.
Als het jullie met tepelhoedje wel lukt, en het voelt fijn, zou ik dit blijven doen!

2 jaar geleden
Ook hier een tepelhoedje. Dit is mijn derde kindje en bij de andere twee moest is ook starten met een tepelhoedje gewoonweg dat ze mijn tepel niet goed te pakken krijgen.
Het is een haat liefde verhouding dat tepelhoedje... ik lek best vak melk loopt onder het tepelhoedje door, je moet hem altijd bij je hebben, elgoed schoon houden ivm vergrote kans op ontwikkeling spruw, borst goed leeg laten drinken ivm vergrote kans op ontwtikkeling van een borstontsteking. Maar in mijn geval vind ik het allemaal waard omdat het mij wel de mogelijkheid geeft om borstvoeding te kunnen geven.
Ik probeer elke dag wel even of hij zonder tepelhoedje mijn borst pakt. Ik weet uit ervaring van de vorige twee dat het kan gaan lukken. Het is dus elke dag een paar keer aanbieden zonder en geduld hebben.
Maar mijn tip is ook vooral doen wat goed bij je voelt!

2 jaar geleden
Ik doe geef ook borstvoeding met tepelhoedje, omdat hij niet goed aanhapte. De laatste voeding kolf ik, zodat ik zeker weet dat mijn borsten zo goed als leeg zijn. Ook gebruik ik tijdens het voeden zo’n vaccum collector.
Voor nu gaat dit prima zo, en voordeel met de vaccum collector zo spaar je langzaam voor een extra voeding om deze in te vriezen!

2 jaar geleden
Hier zowel met als zonder.
Overdag gaat meestal goed zonder en snachts meestal niet.
Waarom, geen idee.
Mijn dochter heb ik de eerste 2/3 weken met tepelhoedje gevoed en daarna nooit meer nodig gehad.
En nu met mijn zoontje 5 weken onderweg en het gaat nog steeds niet helemaal zonder.
Ik hoop dat het nog wel gaat lukken, helemaal zonder.

2 jaar geleden
Wat fijn om te lezen dat ik niet de enige ben en dat het dus eigenlijk helemaal niet erg is als je niet zonder kan. Online lees je zo veel verschillende dingen waardoor ik helemaal onzeker word.
Borsten leeg laten drinken vind ik lastig, ik heb namelijk te horen gekregen dat de kleine 15/20 minuten per borst mag drinken en dat ook kolven maar 15 minuten per borst mag. Misschien toch maar een lactatie kundige bellen….

2 jaar geleden
Reactie op BiebP
Wat fijn om te lezen dat ik niet de enige ben en dat het dus eigenlijk hele ...
Sowieso vond ik een lactatiekundige heel fijn! Ik wist niet of ik überhaupt borstvoeding wilde gaan geven dus had me ook niet echt voorbereid. Ook tijdens de kraamweek leek de borstvoeding allemaal heel soepel te gaan (wel met tepelhoedje dan) waardoor er weinig aandacht aan besteed werd door kraamverzorgende. Toen de kraamzorg weg was werd ik toch ineens erg onzeker omdat ons meisje niet meer echt tevreden leek, het nog steeds veel zeer deed om te voeden en het me uit putte.
Toen de lactatiekundige kwam, bleek ik het tepelhoedje niet goed te bevestigen en ook kolven deed ik helemaal niet juist 🙈. Er ging een wereld voor me open.

2 jaar geleden
Reactie op Posie2022
Sowieso vond ik een lactatiekundige heel fijn! Ik wist niet of ik überhaupt ...
Oh ja bij mij blijft ook alles “pijn” doen maar de verloskundige zei dat dat normaal was 🥲 zolang het maar geen aanhoudende pijn was haha nou, alles doet zeer op dit moment. Fijn dat het bij jou zo goed geholpen heeft!

2 jaar geleden
Ik voed ook met een tepelhoedje. Ik heb vlakke tepels en ik ging echt door de grond van de pijn. Paar dagen full time gekolfd zodat ze met rust gelaten werden 😅. Sindsdien voed ik altijd met een tepelhoedje. Ik vind de hoedjes echt een uitkomst. Kreeg van de week van een verpleegkundige bij het cb te horen dat ik het met een maand moest afbouwen en vandaag weer een andere verpleegkundige van het cb gaf aan dat het geen probleem was om het tepelhoedje te blijven gebruiken… heel fijn die tegenstrijdige informatie 🤣. Maar zo lang ik bv kan geven op deze manier, ben ik allang blij 🥹.

2 jaar geleden
Reactie op BiebP
Oh ja bij mij blijft ook alles “pijn” doen maar de verloskundige zei dat da ...
Ik heb op YouTube wat filmpjes zitten kijken hoe je het beste kan aanleggen, en moet zeggen dat het me wel heeft geholpen! Ik legde haar verkeerd aan waardoor het zo’n freaking pijn deed. Doe je ook aan kolven? Ik heb het twee dagen fulltime gedaan om ze even wat rust te geven. Toen kon ik weer met tepelhoedje voeden zonder pijn.

2 jaar geleden
Reactie op steph88_
Ik heb op YouTube wat filmpjes zitten kijken hoe je het beste kan aanleggen ...
Ow dat is een goede tip! Ik zal daar morgen zeker even naar kijken, dank je wel! Ik doe 1 keer per dag kolven om een voorraad te maken voor in de vriezer en in het begin heb ik mijn tepels ook rust gegeven door een volle dag te kolven, scheelde inderdaad veel! Ik merk dat ik nu gewoon goed moet smeren na het voeden maar dat schiet er nog wel eens bij in 🥲

2 jaar geleden
Hier ook met inderdaad! Zoontje is nu 5,5 week. Ik vind het wel onhandig, vooral als je ergens anders dan thuis bent. Ik hoop dat het zonder gaat lukken! Ik probeer het nu wel eens zonder maar meestal raakt hij dan overstuur. Het is nu 3 keer gelukt dat hij zonder ook ging drinken. We gaan het zien 🤞🏼.
In elk geval zei de kraamzorg en de verloskundige dat je prima kan blijven voeden met de tepelhoedjes, wel elke 6 weken vervangen voor nieuwe. Dus voor nu ben ik blij dat ik zo in elk geval kan voeden. Ik kolf ook om een voorraadje in de vriezer op te bouwen.

2 jaar geleden
Ik voed ook met tepelhoed, soms zonder. Maar Laurens lukt het aan happen niet altijd. Ik heb overal een tepelhoed liggen, in de luiertas, op z’n slaapkamer, in de auto. Zodat ik altijd wat bij me heb.

2 jaar geleden
Ik voed nu dik 3 maanden mijn dochter met tepelhoedjes. Ik heb ook vrij vlakke tepels, waardoor het aanhappen niet goed lukte. Het is inderdaad een haat liefde verhouding, maar zonder gaat niet.. dat geeft veel frustratie en stress.
Ik ben wel benieuwd, waarom moet je de tepelhoedjes na 6 weken vervangen?? Ik heb dat nog niet gedaan😳 na elk gebruik, wassen we ze af. En 1 x in de zoveel tijd even uitkoken. Ik heb 3 sets.. eentje boven, eentje beneden en eentje standaard in de luiertas.