14 Reacties

één jaar geleden

Ik vond het ook heel spannend, zeker met brood. In het begin moest onze zoon ook veel kokhalzen. Maar las echt overal dat het erbij hoorde. Ik heb zelf BHV en ik heb in mijn telefoon een stappenplan staan wat te doen bij verstikking (als ik het in paniek vergeet). Ook haalde ik hem steeds in paniek uit zijn stoeltje als hij ging kokhalzen en op den duur merkte ik dat hij het prima zelf kon oplossen (zeker nu hij niet meer in de New Born van triptrap zit). Inmiddels eet die 2 boterhammen zonder kokhalzen en pakt hij zijn eten zelf😀.

één jaar geleden

Ik snap je angst helemaal, het is ook spannend. Maar je zult zien dat ze als ze zich verslikken het heel goed kunnen oplossen. Misschien is het een idee om kinder ehbo te volgen? Zodat je je wat meer zeker voelt mocht er iets gebeuren? Kleine opmerking. Let op dat je de stukjes niet te klein maakt, dat schiet juist sneller verkeerd. Het is niet erg als ze een beetje moeten 'kauwen'.

één jaar geleden

Reactie op MissG86

Ik snap je angst helemaal, het is ook spannend. Maar je zult zien dat ze al ...
Je kan evt solid starts volgen op instagram. Ze hebben ook een app met hoe je voeding goed kan aanbieden als het geen puree is (rapley methode). Een boterham bied ik iets geroosterd aan met boter in repen van ongeveer 2 vingers dik. Ze pakt het zelf op. En daarnaast leggen ze ook uit hoe het zit met verstikking en dat het eigenlijk heel weinig voorkomt. Ik heb er zelf veel aangehad voor mijn dochter. Ook al blijf ik het soms ook spannend vinden als ze er even moeite mee heeft. Maar het is heel logisch dat je het spannend vind. Die kleintjes kunnen meer dan wij denken! :)

één jaar geleden

Je bent echt echt echt niet alleen! Vooral mijn partner is altijd erg bang voor stikken en verslikken. Hij heeft daar sowieso iets mee.. zelf vind ik het ook nog wel een ding en krijgt ze ook nog veel gepureerd. Brood vond ik juist wel ok, omdat ze ook cracotte en Liga prima weg kreeg. Maar ben ook met MINI stukjes begonnen en geef ook nu nog steeds alles aan haar. Wil aankomende week wel proberen haar het zelf te laten pakken enz. Het is gewoon spannend, je doet het hartstikke goed 😘

één jaar geleden

Het kokhalzen is een reflex! En dat reflex zit bij een volwassene heel erg achterin de keel, moet je echt je best voor doen. Bij kleine kindjes zit hij vrij voorin, zodat ze leren niet te grote stukken te nemen en dat in een keer doorslikken niet handig is. Dus kleine kinderen kokhalzen heel snel, maar daar leren ze echt alleen maar van. Dit reflex gaat steeds meer naar achteren zodra ze ouder worden. Google er maar eens op! Kokhalzen is dus juist positief en een leermoment :)

één jaar geleden

Heel herkenbaar hoor! Sinds dat hij 2 weken oud was, loopt onze kleine man al te kokhalzen, soms zo erg dat hij zo rood aanliep en echt naar adem hapte. Enorm enge ervaringen gehad ermee, destijds geconstateerd verborgen reflux wat er ook mee te maken kon hebben. Hier is ons mannetje al ruim 8.5maand en geven hem waar wij goed bij voelen aan eten. We proberen wel telkens meer te geven. Hele goeie vrienden die als familie voelt voor ons hebben 3 kids en hun hebben ons vooral mij vaak gezegd van kokhalzen is juist een goed teken om stikken te voorkomen, wat nieuw is of anders spugen kindjes zelf uit weer. Laatst voor het eerst een koekje gegeven en inderdaad als het hem teveel werd in die zin spuugde hij het gewoon uit in die zin dat hij het met zijn tong na buiten duwde. Ik vind het ook nog steeds enorm spannend en eng, nieuwe dingen uitproberen doe ik altijd als mijn man erbij is. Hij is de rust zelve en mocht ik toch in paniek raken erin dan is hij erbij voor ons zoontje. Maar doe vooral waar jij / jullie jezelf goed bij voelen, niks is verkeerd of fout in die zin. Ook volg ik solid start via insta en dat helpt mij ook enorm met dingen uitproberen, misschien een tip

één jaar geleden

ik durf wel broodjes te geven, had vroeger ook deze angst die jij vertelt. Ik voelde me toen een hele slechte moeder, omdat ik in vriendenkring iedereen zijn baby die jonger was al veel meer zag geven. Wat ik mee wil geven: jij bent zijn moeder en je wéét echt wat het beste is voor je kind! Als iets er niet prettig uit ziet, zal het ook niet prettig zijn (dus kokhalzen). het komt echt "vanzelf" wel! wij zijn begonnen met heel af en toe een zacht stukje van een bolletje geven als wij eten waren. En hij kreeg steeds meer interesse en grotere hapjes. Nu geven we sochtends en smiddags zelfs een sneetje brood. (ben ik weer onzeker dat ik geen korstje geef en anderen wel). Maar iedereen op zijn eigen tempo. (soms eet hij alles op en soms maar de helft). avondeten ben ik onzeker over wat veilig en gezond is. Dus geef ik vaak een potje uit de winkel. Af en toe zelf wat "puur" gekookt maar hij kokhalst/eet moeilijk/spuugt het snachts in bed uit. Dus houd ik me toch nog even aan potjes. Dit forum is fijn als we herkenning lezen, maar ik merk dat we onzeker kunnen raken als we het gevoel hebben dat we de enige zijn die iets anders doen/ achterlopen. Maar denk maar zo: mensen waar het heel goed mee gaat zullen dit veel posten en de andere mensen wat minder. Je bent niet alleen! En als je kindje fijn groeit zal het goed zijn 🥰 Hopelijk ben ik niet al te hypocriet, haha

één jaar geleden

Reactie op maria_1234

ik durf wel broodjes te geven, had vroeger ook deze angst die jij vertelt. ...
Super lief van je dankjewel❤️ vandaag heeft hij een sneetje brood gegeten 🥰

één jaar geleden

Reactie op Zvk

Super lief van je dankjewel❤️ vandaag heeft hij een sneetje brood gegeten � ...
ahhhhh kijk eens aan, wat tof 🥰 en zal de ene dag beter gaan dan de andere dag

één jaar geleden

Je kan ook brood in borstvoeding leggen.. of bijv een dikkere laag boter. Heb het ook wel eens in sap van fruit gelegd.. denk dat dat een eerste stap kan zijn. Vooral doen wat goed voelt. Of een dierbare van je brood laten geven en zien hoe dat gaat..

één jaar geleden

Voor mij ook heel herkenbaar hoor! Wat hier gek genoeg heeft geholpen is het brood juist in grotere reepjes aanbieden. Op het begin sabbelt hij hier dan lekker op en op deze manier krijgt hij het heel goed weg. Eet nu ook 1 hele boterham. Wel zonder korstjes, want dat vind ik ook nog spannend omdat hij nog geen tandjes heeft..

één jaar geleden

Kokhalzen is juist goed.. klinkt gek, maar een baby heeft een hele goede kokhalsreflex en zal daarom niet zomaar stikken. Hou als richtlijn dat alles wat je in je handen kan samenknijpen, je hem veilig kan geven. En brood in kleine stukjes in de wang stoppen en wachten tot zijn mondje leeg is en af en toe slokje water tussendoor

één jaar geleden

Zo herkenbaar! Heb van mezelf al een stikangst, krijg bijvoorbeeld geen paracetamol door m'n keel en heb het gevoel dat ik het op m'n dochter projecteer.. Ondanks dat toch eerst met solid starts begonnen toen ze 6 maanden was maar dat leverde mij dus zoveel stress op dat ik ben gaan "voeren". Merk dat dat mij wel zelfverzekerder maakt doordat ze minder kokhalst. Nu maak ik alles langzaam aan ook minder fijn voor d'r. Ze maakt ook steeds beter kauwbewegingen dus vertrouw er nu op dat ze straks steeds beter gaat eten en het mij dus ook steeds minder stress zal geven. Brood blijft bij haar snel een kokhals reflex geven, geef het haar dan ook niet als ik alleen met d'r ben..

één jaar geleden

Juist mini stukjes zijn gevaarlijk! Wellicht wil je de app solid starts downloaden daar hebben ze veel advies hoe je groente, fruit etc veilig kan aanbieden aan je kindje