13 Reacties

9 maanden geleden

Geen tip helaas maar ik voel je en dan slaapt onze dochter van net 1 maar Max 1 uur en 15 min overdag en in de ochtend rond half 5 eruit 😅 het kan dus erger pfff.

9 maanden geleden

Als je zoontje om 19.00 in bed ligt, is hij dan ook echt moe? Ons zoontje kan soms overdag wel langer wakker zijn ( soms wel 3.5 a 4 uur) zeker naar de nacht toe kan hij 4 uur wakker blijven. Kan zijn dat hij overdag nog teveel slaapt? Ik ben niet van het wakker maken hoor, maar vaak als mijn zoontje veel slaapt overdag weet ik dat hij vroeg wakker wordt in de ochtend. Bij ons slaapt hij of wilt hij maar 2x 45 min soms in de middag 1.5 uur en is in de ochtend vaak wakker tussen 7 en 8. Gaat in de avond vaak naar bed tussen 8 en 9. Hij kan overdag ook steeds langer volhouden, dus de slaapjes schuiven op en naar de nacht toe houdt hij het wel 4 uur soms 4.5 uur vol. Zou je zoontje gewoon volgen en anders toch misschien zijn slaapjes gaan inkorten? Hou ik ook niet van, maar je kunt het misschien keer proberen. Succes! Het blijft altijd zoeken. 🥰

9 maanden geleden

Een beurtrol met opstaan? Zodat 1 van de 2 lekker kan blijven liggen?

9 maanden geleden

Als je zoontje om 19.00 in bed ligt, is hij dan ook echt moe? Ons zoontje k ...
Ja eigenlijk maken we hem overdag al constant wakker. Anders slaapt hij makkelijk 2 uur lang per slaapje… 😶 Opzich zou hij langer op kunnen blijven savonds, en we hebben al geprobeerd hem later op bed te doen alleen is hij dan vaak nog steeds tussen 5 en 5:30 wakker. Bedankt in ieder geval voor het meedenken 😊

9 maanden geleden

Mijn dochter was ook altijd vroeg wakker. Ik heb het vroege vogel werkboek van bureau van slaap gekocht en daar veel aan gehad. Er kunnen verschillende oorzaken zijn dat je kind zo vroeg wakker wordt. Daar ga je met het werkboek naar kijken. Voor ons heeft het grootste verschil gemaakt dat we heel goed naar de wakkertijden zijn gaan kijken. Dus zelfs als mijn dochter niet moe leek, gewoon naar bed aan het einde van haar wakkertijd. Ze slaapt dan vrijwel altijd heel snel in. En: onze nachten zijn heel snel veel beter en langer geworden. Eerder was 5 uur opstaan eerder regel dan uitzondering , nu slaapt ze door (!) en tot minimaal 6.30. Ik hou graag vast aan de wakkertijden en geloof niet zo in alle regeltjes zoals 'niet voor 9 uur slapen, niet te lang ochtendslaapje , niet na 17 slapen'. Ik denk dat dat leidt tot een heel onnatuurlijk ritme en dus oververmoeidheid bij je kindje wat weer leidt tot andere slaapproblemen (in dit geval: vroeg wakker worden). Wat mij vooral verbaasde, is dat voordat wij met de wakkertijden begonnen mijn dochter s ochtends prima 4 uur wakker kon zijn en dan lekker slapen. Maar nu ze 2 uur wakker is en weer naar bed gaat, slaapt ze ook snel in en doet ze een nog beter en langer slaapje. En later op de dag en nacht dus ook beter en langer. Kan in ieder geval echt het werkboek aanraden omdat je daarmee naar allerlei verschillende oorzaken kijkt, maar als je dat niet wilt aanschaffen dan zou ik adviseren om te beginnen met de wakkertijden strak aanhouden.

9 maanden geleden

Reactie op dha22

Ja eigenlijk maken we hem overdag al constant wakker. Anders slaapt hij mak ...
Dat hij zo lang slaapt per slaapje als je hem niet wakker maakt, kan ook een teken van oververmoeidheid zijn. En dat kan weer leiden tot andere slaapproblemen.

9 maanden geleden

Wij houden ritme me aan en dat gaat prima en onze dochter slaapt meestal van 19;00 tot 7/7:30 en heel soms tot half 9/9 uur en dan slaan we het ochtend slaapje over. Ritme als ze om 7:30 wakker is Slaapje 45/max 60 minuten rond 9:15/9:30 Slaapje van 2/2,5 uur rond 13:00/13:30 tot Max half 4/4 uur En dan rond 19:00 lekker bedje in 😊

8 maanden geleden

Reactie op Veer21

Mijn dochter was ook altijd vroeg wakker. Ik heb het vroege vogel werkboek ...
Bedankt voor de tip! Ik ga me er eens in verdiepen!

8 maanden geleden

Mijn dochter gaat om 19:30 uur naar bed, wordt standaard tussen 22:00-23:00 uur wakker en tussen 02:00-03:00 uur en haar dag begint om 05:30-06:00 uur weer. Overdag doet ze 2 slaapjes vaak niet langer dan 1,5 uur. Wordt zelf wakker. Ben alleenstaande moeder, dus moet er altijd uit en kan niet een keertje blijven liggen of met elkaar aflossen. En dan komt mijn peuter van 3,5 ook nog geregeld een keertje in de nacht als ik pech heb.....Het kan dus altijd nog erger 😉 en ben eigenlijk super jaloers op jullie dat jullie zoontje doorslaapt snachts 🤣 Je vermoeidheid snap ik zeker...ben inmiddels ook chronisch vermoeid. Geen tips helaas, dom doorgaan en savonds vroeg mee naar bed is mijn oplossingen. Sterkte daar...ooit gaan ze beter slapen zegt men...

8 maanden geleden

Reactie op Veer21

Mijn dochter was ook altijd vroeg wakker. Ik heb het vroege vogel werkboek ...
Maak je haar dan wakker uit een slaapje? Staat daar iets over in het werkboek? Of laten jullie haar gewoon slapen en houd je dan weer de wakkertijd aan,

8 maanden geleden

Hier precies zelfde geval. Ze heeft alleen maar 2 weken doorgeslapen en de rest helaas niet.. nu ook steeds 06.15 uur wakker en tussendoor paar keer.

8 maanden geleden

Hmmm is het mogelijk om het ochtendslaapje op te rekken tot 11 uur a half 12? (Dus 1 slaapje overdag) Wij geven onze dochter dan nog een fles zodat ze met een vol buikje toch een paar uur pakt en dan brengen we haar om 18 uur naar bed, idem dito met eten en dan nog 1 fles om helemaal af te toppen. Ieder kindje is natuurlijk anders, als het bij ons werkt wil het niet zeggen dat het bij jou ook werkt maar je kan het proberen.

8 maanden geleden

Reactie op Happy—

Maak je haar dan wakker uit een slaapje? Staat daar iets over in het werkbo ...
Ik maak haar nooit wakker, ze slaapt lekker zo lang ze wilt. Ik denk dat je anders ook tegen het natuurlijke ritme in gaat. De wakkertijd tel je vervolgens vanaf het einde van het slaapje.