9 Reacties
2 weken geleden
Ons zoontje van 1-12-22 kan pas net poepen op zijn potje en ook op andere plekken. Hij voelde zich daar eerst ook niet veilig bij leek het en deed dit alleen thuis en ook nog niet altijd soepel. Het had te maken met het voelen van de aandrang om te poepen en dan op tijd te zijn bij het potje om daarop te poepen. Bij ons werkt het om hem te vragen of hij moet plassen of poepen en dan zegt hij soms nu ook dat de poep nog niet komt. Dan laten we het weer even en dan zegt hij even later dat het wel komt. We zetten er dus zo min mogelijk druk om en vragen vaak of hij even moet gaan. Ook bouwen we een ritme in met altijd even naar de pot gaan voordat hij weg gaat of weer thuis komt. Soms poept hij veel maar sommige dagen weinig en ophouden heeft hij ook wel eens gedaan. Het moet echt veilig voelen en als mensen het bij de opvang of thuis heel vervelend vinden, gaan ze het niet meer doen en zeker niet sneller. Ongelukjes gaan nou eenmaal gebeuren en meer loslaten werkte hier meer dan er maar achteraan blijven zitten. Het is nu echt aan het lukken. Dus misschien nog even geduld en in gesprek gaan op school over hoe het veiliger kan voelen voor het kind om daar te poepen. Of meer ontspannen.
2 weken geleden
Als het gaat om angst, bij mijn oudste, zoon nu 8 ;),heb ik het in heel kleine stapjes gedaan vanwege de angst. Eerst luier omdoen en op het potje zitten poepen. Dan na een tijdje langzamerhand de luier steeds meer af, een plakker los, daarna ook andere plakker, en tot slot los erin leggen. Toen langzaam naar de wc verplaatst. Eerst moest er nog wc papier op het water gelegd worden maar uiteindelijk is het gelukt.
Bij ophouden hebben wij wel microlax gebruikt voor snelle verlichting.
Het is zeker lastig en zielig.... Sterkte!
2 weken geleden
Wat vervelend voor jullie. Het lijkt me lastig om een goede oplossing te vinden.
Misschien een gekke vraag en beetje out-of-the-box, maar in hoeverre gaat ze mee met jou/je partner naar t toilet? Mijn zoontje vindt t super interessant om mij te volgen op t toilet en is vrij gemakkelijk zindelijk geworden. Ik moet toegeven dat ik liever een momentje voor mezelf heb, maar ik zie wel dat het hem helpt in zijn ontwikkeling op dat vlak.
Ik weet natuurlijk niet of het een factor is in jullie geval, ik ken jullie situatie natuurlijk niet, maar weet wel dat kindjes wel graag alles nadoen van hun ouders.
vorige week
Reactie op Kroos13
Wat vervelend voor jullie. Het lijkt me lastig om een goede oplossing te vi ...
Ze gaat al vanaf ze heel kleintjes was met ons mee naar het toilet... Zowel met papa als met mij. We benoemen ook telkens wat we doen/gedaan hebben en laten haar ook echt meekijken 馃槵