4 Reacties
6 maanden geleden
Mijn dochter van 11 december is net 2,5 jaar geworden en zindelijk sinds 1 maand. We hebben ze van zodra ze het kon telkens voor het bad en voor het s avonds slapen gaan op een potje gezet, zodat het een goede gewoonte werd. Af en toe was er wat in, maar eerder per ongeluk. Ze had eerst wel interesse, daarna een hele tijd niet meer. Toen het een hele week warm was buiten, heb ik ze in haar blote billen laten rondlopen. Als ze toen een ongelukje had (pipi of kaka) schrok ze wel even. Daarna hebben we een aantal dagen "ruzie" gehad met het potje. Dan wou ze er niet op, dan wou ze er 1,5u lang op,... ik heb haar op vaste tijdstippen op het potje gezet. Ook als er niks gebeurde, of ze net al een plasje/stoelgang had. Na die week heeft ze de klik gemaakt, en zelfs s nachts heeft ze nu altijd droge pampers al 3 weken lang. Maar uitlaten durf ik nog niet voor het slapen 🤭.
Ik heb haar sinds ze 1,5 was heeeeeel veel dezelfde 2 boekjes op het potje voorgelezen. Toen ze me niet de verhaaltjes liet uitlezen, liet ik haar de leiding nemen (maar wel met vragen erbij: wat zie je, wat doet hij/zij, welke kleur is het potje). Mijn dochter mag ook in september starten in de kleuterschool (België), maar het is géén vereiste dat ze zindelijk is. Daar zijn ze op school ook heel duidelijk over. Je moet er mee bézig zijn, maar ze hoeven het nog niet te zíjn. Er is een zorgjuf voor de kleinste klasjes, en ze geven zelf ook zindelijkheids bewustwording. Ze oefenen op de toiletjes, en leren erover.
Mijn dochter heeft dus eigenlijk 1 week geplast zonder controle te houden of op te letten, maar daarna heeft ze geen perongelukjes meer gehad. Ik schrik er zelf van hoe snel het gelukt is, want er was een punt dat ik dacht dat we even moesten pauzeren omdat het haar zo frustreerde.
Wees consequent: geen pamper meer, is écht geen enkele keer nog een pamper. Ook niet in de auto, op bezoek, of op uitstap. Dat is heel verwarrend voor de kindjes. Ik heb puppy pads gekocht in de action en 1 in de autostoel gelegd, en 1 in de stoffen zetels thuis, maar die hebben we eigenlijk tot nu toe nog niet nodig gehad.
Kindje moet altijd makkelijke kleren aan hebben om snel uit te kunnen doen (dit kan ze intussen ook zelf!), en het potje of toilet moet ALTIJD in de buurt zijn op een vaste plaats. We nemen het potje ook mee in de buggy of op uitstap (my carry potty, dat is er eentje die toe kan).
Benoem alles. "Wat flink, je doet een plasje! Voelt je buik nu wat leger? Is je buik hard, zit er kaka in? Soms moeten we even wachten voor het komt. Volgende keer nog eens proberen! Goed gedaan, je wist dat het klaar zat!"
Ik heb haar ook ineens geleerd om in "olifant" te staan als ze klaar is: met handen en voeten op de grond, poep in de lucht, zodat ik het poepje goed kan afvegen.
Geef het tijd en blijf rustig. Het komt goed en ze zijn er sneller mee weg dan je denkt!
2 maanden geleden
Onze dochter precies hetzelfde! Als ze gepoept heeft kan ze gerust zeggen dat ze dat niet gedaan heeft en wil soms ook niet verschoond worden. Spelen is natuurlijk leuker!! Ik heb van die plasstickers gezien op temu. Ga die binnenkort eens bestellen. Ze is dol op stickers dus hopelijk krijg ik via die weg een beginnetje🤷♀️
2 maanden geleden
Wij zijn ook bezig zoontje is nu 2 jaar en 10 maanden maar had even een stop gezet en toch weer Luierbroekjes aan nu twijfel ik om weer te beginnen hij geeft nu langzaam zelf aan en zegt mama plassen en dan vraag ik potje of grote wc met nijntje verkleiner meestal dan grote wc maar denk binnekort ook even starten 🙈