14 Reacties

8 maanden geleden

Hey, wat lastig zeg. Hier mogen we niet klagen wat eten betreft, maar ze heeft ook een koppige fase. Vooral stukjes wil ze niet en alles vliegt al snel op de grond. Aan tafel hier gaan we altijd onze hele trucjesdoos af als het weer zover is. Hier wat bij ons wel eens helpt: - afleiden met blokjes/bellenblaas - een eigen vork geven en dan heeeul enthousiast becomplimenteren als ze zelf hapt Misschien heb je dit ook al geprobeerd? Veel succes

8 maanden geleden

Reactie op HdHD

Hey, wat lastig zeg. Hier mogen we niet klagen wat eten betreft, maar ze he ...
Bedankt voor je reactie! Afleiden werkt helaas niet, zodra er dan iets in zijn mond gaat wat hij niet kent of geen zin in heeft, zet hij het op een brullen. Hij heeft gister wel een stronkjes bloemkool naar zijn mond gebracht, dus ik heel enthousiast, en daarna gooide hij het weg. Maar toch wel weer even de smaak geproefd, jeej! We blijven proberen en aanbieden en hopen dat hij steeds meer gevarieerd eet :)

8 maanden geleden

Blijven aanbieden. Ik las laatst dat het tot 10-15x duurt voordat een kind aan een smaak gewend is. Bij ons helpt dit wel echt. Dingen die ze eerder echt niet at, eet ze nu wel. https://kidsvoorkinderen.nl/smaakontwikkeling/#:~:text=Kinderen%20moeten%20gemiddeld%2010%20tot,nieuwe%20smaken%2C%20kleuren%20en%20texturen.&text=Door%20op%20de%20kinderopvang%20een,je%20kinderen%20bij%20hun%20smaakontwikkeling.

8 maanden geleden

Reactie op Vlindertje3

Blijven aanbieden. Ik las laatst dat het tot 10-15x duurt voordat een kind ...
Thanks, klinkt zo ook logisch inderdaad. We blijven idd proberen!

8 maanden geleden

Blijven aanbieden Geen druk op leggen, houd eten vooral gezellig en leuk Fles aanbieden als hij niet eet Groei in de gaten houden zolang dat goed gaat, gewoon zelf laten eten. Komt vanzelf, vooral niet dwingen.

8 maanden geleden

Reactie op Col22

Blijven aanbieden Geen druk op leggen, houd eten vooral gezellig en leuk Fl ...
Even toelichting, berichtje getypt tijdens het voeden en komt niet helemaal over zoals ik bedoeld heb.. Mijn jongste broertje heeft altijd heel beperkt gegeten (van zijn derde tot ver in de tienerjaren amper warm eten). Vanaf de zijlijn de grote twijfels en schuldgevoel van mijn ouders meegekregen. Zij hebben bewust en op advies van de endocrinoloog het eten altijd leuk gehouden en alternatief geboden wat hij wel at. Hij is inmiddels 20+ en lust nu alles.

8 maanden geleden

Reactie op Col22

Even toelichting, berichtje getypt tijdens het voeden en komt niet helemaal ...
Goed om te onthouden idd, het moet natuurlijk geen ding voor hem worden. Thanks!

8 maanden geleden

Bij ons hetzelfde probleem. Zolang hij melk en fruit eet, schijnt hij de belangrijkste voedingsstoffen te krijgen. Bij ons eet hij z’n brood wel goed, maar alleen met pindakaas erop en hij krijgt nog drie flessen en een banaan. ‘s avonds eet hij maar sporadisch iets…

8 maanden geleden

Hier het zelfde! Eten is moeizaam. Hij kan ook echt weiger dagen hebben waar er alleen maar fruit en de fles in gaat. Iets anders drinken dan melk lukt ons ook vaak niet. Op goede dagen krijgen we er wat water in, maar meestal niet. Eerst flink druk om gemaakt, vooral omdat zijn zus wel alles eet en dat traject makkelijker verliep (zijn zus is nu 4) Nu besloten We laten het los. We hebben het nu gezellig aan tafel. Je eet mee wat er is en anders bieden we een alternatief aan (bv pap ipv brood, yoghurt ipv warm eten) En anders eet je de volgende maaltijd en voor het slapen is anders nog een fles. Hij meldt zich altijd nog vaak in de nacht (goed eten of niet) en als we zien dat hij weinig drinkt bieden we hem overdag een waterige melkfles aan. Sterkte en vooral lekker je eigen focus verleggen. Groeien ze goed dan is het prima !

7 maanden geleden

misschien een vreemde tip, maar laat je kindje meehelpen in de keuken. schaf een leertoren en laat hem zien wat gebeurd. mijn dochter eet soms wel groente/soep uit de pan maar van haar bordje "ho maar". ook door het bezig zijn met eten "laat maar kliederen" kan er iets ontstaan. ik heb gister bv pasta gedompeld in dikke preisoep. vreemde combi maar dochter vond het heerlijk. ook jou laten voeren kan helpen

6 maanden geleden

Reactie op Wao

misschien een vreemde tip, maar laat je kindje meehelpen in de keuken. scha ...
Thanks! Mij laten voeren vindt hij inderdaad heel interessant, maar zo leuk dat hij zelf niets meer eet :p Meehelpen ga ik proberen, laatst vond hij het ook zo interessant dat ik een appel aan het schillen was, dat hij het ging eten 🎊

6 maanden geleden

Ik rasp dingen soms heel grof. Het zijn dan van die sliertjes die ik dan weer aanstamp en iets korter maak. Vooral appel gaat dan goed in

6 maanden geleden

Wat bij ons helpt: groenten/koolhydraten verstoppen in een omelet/tortilla/fritata. Dat is makkelijk te eten en lekker hartig van smaak. Ook tijdens het eten kindje zelf wat laten aanklooien, we leggen niet steeds de druk erop van "eet eens". Als we haar een beetje 'negeren' dan onderzoekt ze het eten, uiteindelijk toch een hapje proeven en dan hup, lekker smikkelen. Ik heb ook eens gelezen dat groenten en fruit voor een kindje calorietechnisch niet interessant zijn. Een kind is in de groei, heeft een klein maagje, maar wel veel energie nodig. Groenten en fruit (een banaan daargelaten) zijn dan eigenlijk te calorie-arm voor de energie die ze nodig hebben. Melk is dan veel interessanter. Sinds ik dat weet laten wij het groente en fruit eten ook wat los. We bieden het meermaals per dag aan, op een ontspannen manier, maar ik ga er niet meer van wakker liggen als het niet lukt. Ons meisje van bijna 15 maand tikt ook nog makkelijk 3 flessen weg. Ze is blij en groeit goed, helemaal prima :-)