6 Reacties
3 maanden geleden
CMV kan je oplopen (kans is wel super klein, maar ja het zou kunnen dus snap dat je voorzichtig bent) als je in contact komt met besmet lichaamsvocht! Dus niet alleen speeksel, maar ook urine, ontlasting, bloed, traanvocht, snot, enz.
Wees dus ook voorzichtig tijdens het verschonen van de luiers van je dreumes, het poetsen van gezicht en neus, het wegvegen van tranen, wondjes verzorgen enz.
Het beste is om de hele dag regelmatig je handen te wassen! Eventueel handschoenen gebruiken tijdens het verschonen. Geen lepel van je kind in je mond stoppen of bijv. Een ijsje delen. Enz.
Heel veel zwangere kennen cmv niet eens, dus het is goed dat je er bewust mee om gaat. Maar zorg er ook voor dat het geen obsessie wordt. De kans is echt superklein dat je het oploopt. Ik werk zelf in de kinderopvang en bij mijn eerste (nu 4 jaar) moest ik de groep af omdat ik nog nooit CMV had gehad (werkte toen al 13 jaar in de kinderopvang! En dus nog nooit opgelopen) Inmiddels zijn de regels herzien omdat het risico zo klein is en mocht ik tijdens mijn tweede zwangerschap niet eens de groep meer af! Goede handhygiene is voldoende.
Dus...wees je er bewust van, maar maak je je er niet te druk om. Succes met je zwangerschap!
3 maanden geleden
Ik maakte me er bij mijn tweede zwangerschap ook druk om, mijn jongste wilde die fase steeds aan speen aan me geven en het voelde heel rottig dat is haar steeds moest afwijzen. De verloskundige heeft me toen gerust gesteld door hetzelfde verhaal als BEG83. De kans dat je het al een keer hebt gehad is heel groot, en de kans dat je het krijgt en dat het kwaad kan is heel klein. Ik vond het heel fijn dat ik daarna gewoon ontspannen met m’n oudste kon omgaan!
3 maanden geleden
Omdat ik een dochter heb mocht ik van de verloskundige prikken op CMV. Hieruit bleek dat ik het ooit eens heb gehad, dus kan het loslaten.
3 maanden geleden
Reactie op Vlindertje3
Omdat ik een dochter heb mocht ik van de verloskundige prikken op CMV. Hier ...
Dat je het kan loslaten omdat je het al eens hebt doorgemaakt is niet geheel juist!
Voor CMV ben je nooit imuum!
CMV blijft na infectie in het lichaam aanwezig en kan opnieuw actief worden, de zogenaamde “CMV-reactivatie”. De kans hierop is echter erg klein, maar wel mogelijk. Dus ook als je CMV al eens hebt gehad zal ik tijdens een zwangerschap wel alert blijven en goede handhygiëne toepassen!