210 Reacties

3 jaar geleden
Hoi fijn zo'n topic ik vind het best lastig heb zo'n 1 week te horen gekregen dat ik zwangerschapsdiabetes heb vanaf gisteren met een dieet begonnen maar ik werd helemaal gek in de winkel want overal staan verleidingen vreselijk vond ik dat

3 jaar geleden
Ja inderdaad hè!
Waar ik tegen aanloop:
- mijn man doet aan krachttraining en werkt in de bouw, ik moet dus wel echt met stevige recepten komen in de avond. Dus ik zoek vooral recepten waarbij ik het makkelijk kan aanpassen
- ik heb twee kleintjes (net 2 en net 1) en soms wil je gewoon even snel iets pakken, een boterham is dan ideaal of een plak ontbijtkoek, maar dat mag dan weer niet…
Tot nu toe een succes zijn bonenschotels, mijn man kan er dan rijst bij eten en ik neem het zonder, is toch voedzaam dan…
Als snack vind ik Griekse yoghurt lekker, of wat kaas of vleeswaren

3 jaar geleden
Een tip die misschien iedereen al kent, maar ik zelf pas sinds een paar weken haha: start elke dag met zuivel / eiwitten zodat je zo lang mogelijk vol zit. Ik ben gek op kdh en had na een uur alweer honger terwijl ik nu veel langer verzadigd ben!
Ik heb binnenkort de suikertest ivm overgewicht. Voel me er best rot over, ben altijd redelijk slank geweest maar sinds de corona heel erg aangekomen😫 en tja dat gezonde eten lukt me nu echt bijna niet😫😒

3 jaar geleden
Heel fijn deze topic!
Heb sinds vorige week te horen gekregen dat mijn waardes te hoog zijn. Schrok enigszins er toch van, maar goed heb me er nu bij neergelegd.
Ik zit vanaf de gehele zwangerschap nu al 26weken op een soort van dieet om dit alles te voorkomen omdat suikerziekte veel in de directe familie voorkomt.
Ik vind het nogal lastig wat je nou wel of niet kan eten en zoja waar let je dan op? Op koolhydraten of echt op suikers qua etiket etc?
Ik eet sochtends eigenlijk altijd van Optimel yoghurt dit stond op t lijstje van de VK, als tussendoortje mandarijn of komkommer en tja middageten en avondeten zo lastig, mijn vriend lust / eet in tegendeel met mij qua soorten groenten vrij weinig, om al voor 2 aparte maaltijden te gaan is ook al wat in onze situatie ben meestal pas 18.00/18.30u thuis en dan nog alles te moeten doen, ben dan allang ik dat ik thuis ben😴
Ik heb volgende week vrijdag pas gesprek met een voedingsdeskundige, ik loop al veel op een dag zo'n 15-18000 stappen ivm staande beroep als verkoopster in kledingwinkel om er naast nog te sporten of wandelen is ook al lastig ivm bekkenpijn.
Sorry voor het lange verhaal 🙈

3 jaar geleden
Reactie op Melissa Schoenaker
Heel fijn deze topic!
Heb sinds vorige week te horen gekregen dat mijn waa ...
Ja je moet toch wel op koolhydraten letten en niet alleen op de suikers!
Wel super dat je al die stappen zet, beste kun je bewegen na het eten, dat helpt voor de pieken in de bloedsuiker.
De eerste keer dat ik de diagnose had was ik ook heel erg geschrokken, maar gelukkig maakte de diëtiste alles toen heel inzichtelijk en toen voelde ik me wel gerustgesteld. Morgen ga ik weer met haar bellen dus hopelijk volgen dan meer tips!
Wat ik in elk geval nog weet is dat je de koolhydraten ook echt moet verspreiden per maaltijd, je mag ze verder niet opsparen ofzo zodat je toch lekker onbeperkt pasta kunt nemen in de avond 🙈

3 jaar geleden
Reactie op Blueyfamilyof5
Ja je moet toch wel op koolhydraten letten en niet alleen op de suikers!
W ...
Dankjewel voor deze reactie al!
Ik lette idd dus al wel op koolhydraten, fijn dat ik het toch enigszins een beetje goed doe al 🙈
En qua beweging na het eten dankjewel voor deze tip! Dan ga ik dat alsnog proberen eventueel waar kan en lukt.
Ben benieuwd hoe mijn gesprek zal verlopen bij de voedingsdeskundige volgende week, maar heb alle vertrouwen erin.
Fijn dat we hier op deze topic het ook kunnen delen met elkaar nu als er tips zijn en of recepten snacks etc denk dat er vele hier wat aan zullen hebben onder andere ik.

3 jaar geleden
Lowcarbchef.nl of de instagrampagina van lowcarbchef staan super veel lekkere en makkelijke recepten. Op de site staat ook info waar je op kan letten enzo.
Als je bijv veel suiker doet in je koffie en thee oid kun je Erythritol gebruiken, dit is een zoetstof welke niet in het bloed wordt opgenomen en smaakt nagenoeg hetzelfde, ik gebruik het voor alles ipv suiker. Bakken met kokosmeel of amandelmeel kan ook en bijv koolhydraatarm brood ipv gewoon brood. Je kunt een mix kopen zodat je het zelf kunt maken of gewoon bij de AH kopen.

3 jaar geleden
Zie nu net dit topic (heb echt net een soortgelijk topic geopend op t algemene forum). Weet sinds gister dat ik zwangerschapsdiabetes heb. Ik loop echt tegen avondeten aan. Zit dan altijd relatief hoog in koolhydraten. Vooral omdat ik de laatste jaren gewend ben om op m’n vetinname te letten (ivm overgewicht). Als iemand daar ideeën voor heeft hoor ik het graag.
Wat ik zelf nu heb gevonden:
Ontbijt met Griekse yoghurt (10%) met bosbessen en een klein beetje havermout.
3 volkoren beschuitjes met roomkaas en kipfilet (22 khd)

3 jaar geleden
Echt hel dit, wij gingen vanavond bbqen ik had 2 worsjes 1 hamburger en een paar stukjes stokbrood (wit slecht i know maar was om te proberen)
1 uur later 9.6 mmol.....niet normaal ik weet niet meer wat ik moet eten 😭😭
Vandaag op het werk alleen 1 volkorentosti met magere kaas en ham en n bak magere kwark gehad, helemaal uitgehongerd en koppijn.
Ik stop liever nog 20 keer met roken dan dit...

3 jaar geleden
Reactie op Jeannette_11
Zie nu net dit topic (heb echt net een soortgelijk topic geopend op t algem ...
Ipv de volkoren beschuitjes kan je beter voor de Leev crackers gaan, die zijn koolhydraat verlaagd (nu id aanbieding bij Kruidvat trouwens) en ipv pasta, rijst en aardappels s'avonds deze weglaten en kiezen voor alleen groenten en vlees of bloemkoolrijst/broccolirijst bijv. Goede vetten zijn niet erg en juist goed bij een kha arm dieet zoals idd yoghurt.

3 jaar geleden
Reactie op CM91
Ipv de volkoren beschuitjes kan je beter voor de Leev crackers gaan, die zi ...
Maar hoe zit het dan met dat je wel 175 koolhydraten nodig hebt? Die moeten toch juist over de hele dag iets verdeeld worden. Ik zat zelf te kijken naar 6 eetmomenten met maximaal 30 koolhydraten. (Kan er volledig naast zitten hoor)

3 jaar geleden
Reactie op Jeannette_11
Maar hoe zit het dan met dat je wel 175 koolhydraten nodig hebt? Die moeten ...
Ja ik las idd ook overal op internet een inname van minimaal 175 koolhydraten.
Ik moest vanuit de voedingsdeskundige waar ik volgende week gesprek mee heb dit bijhouden ik zo'n app (mijn eetmeter) en kom soms maar aan de 77 koolhydraten op een dag ofzo en dan eet ik al 6x en alles aan volkoren producten.
Dus hoe dit precies zit weet ik voor nu ook niet, maar wilde dit ook zeker even navragen dan.

3 jaar geleden
Inname van 175 gram koolhydraten is een koolhydraatrijk dieet en is dus niet goed als je diabetes hebt. Heb je geen diabetes dan is dit prima (tenzij je zou willen afvallen). Koolhydraten kan je nooit helemaal uitsluiten maar met diabetes wil je dit zo veel als mogelijk beperken. Er wordt bij een kha dieet 50-75 gr aangeraden. Wil je keto eten dan wil je onder de 50 blijven.

3 jaar geleden
Reactie op Jeannette_11
Maar hoe zit het dan met dat je wel 175 koolhydraten nodig hebt? Die moeten ...
Vorig jaar had ik een filmpje van de diëtist gekregen dus die heb ik even opgezocht, bij deze de link: https://youtu.be/R-SMtGRZzI8
En als je geen zin hebt om de link te kijken, ze adviseren:
Ontbijt 45-50 gram khd
Snack 15-20 gram
Lunch 45-50 gram
Snack 15-20 gram
Diner 45-50 gram
Snack 15-20 gram
Zo kom je dus aan je hoeveelheid. Verder advies is onder andere om na de maaltijd lekker te bewegen. Bepaalde voedingsmiddelen ook vermijden, zoals sappen, smoothies en appelmoes.
Maar goed, het filmpje is erg informatief

3 jaar geleden
Vorig jaar had ik een filmpje van de diëtist gekregen dus die heb ik even o ...
Ik heb vorige zwangerschap zwangerschapsdiabetes gehad en nu helaas weer. Even balen maar nu schouders er onder. Wat jij hier zegt was bij mij ook het advies. Door de koolhydraten te tellen ben je best vrij met wat je eet! Ik gebruik zelf de app myfitnesspal om per voedingsmiddel uit te rekenen hoeveel koolhydraten er in zitten.
Mijn tip is om een combinatie te zoeken tussen wat je lekker vindt en wat vulling geeft. Je moet namelijk met een maaltijd van 50 gram koolhydraten wel minstens 2 uur doen tot je weer een kleine snack mag! Bij deze app kan je ook recepten toevoegen en deze door het aantal porties delen. Ik maak bv het recept voor de pastasaus en daarna kan je uitrekenen hoeveel pasta je kan eten. Tip is dan linzenpasta, die vult beter!
Gelukkig is het maar een paar maanden en als bijkomend voordeel kom je waarschijnlijk minder aan in de laatste maanden! Ik heb ergens een lijst met lekkere dingen die ik allemaal ga eten als m'n zwangerschap voorbij is. En als je heel erg zin hebt in iets lekkers: een moorkop van 80 gram is "slechts" 14 gram koolhydraten en dus af en toe geschikt als snack 😆🙈

3 jaar geleden
Reactie op Tietskruit
Ik heb vorige zwangerschap zwangerschapsdiabetes gehad en nu helaas weer. E ...
😱😱😱 moorkop!!!
Ja ik was vorige zwangerschap ook een stuk minder aangekomen nadat ik aan het dieet begon, zat zo weer op mijn startgewicht!
Zelf gebruik ik de app mijn eetmeter, die kan hetzelfde qua functionaliteiten als wat jij beschrijft. In ieder geval wel heel fijn om het allemaal inzichtelijk te maken!

3 jaar geleden
Reactie op Tietskruit
Ik heb vorige zwangerschap zwangerschapsdiabetes gehad en nu helaas weer. E ...
Oh een moorkop 🥰

3 jaar geleden
😱😱😱 moorkop!!!
Ja ik was vorige zwangerschap ook een stuk minder aange ...
Haha zeker niet voor elke dag hoor, want op een moorkop kan je niet leven. Mijn diabetesverpleegkundige zei dat door heeeeeel af en toe jezelf iets toe te staan het wel veel makkelijker wordt. Dus heeeeeel af en toe mag dat. Vandaag bestaan mijn tussendoortjes uit snackgroenten en griekse yoghurt (100 gram), frambozen (35 gram) en bosbessen(35 gram).

3 jaar geleden
Reactie op Tietskruit
Haha zeker niet voor elke dag hoor, want op een moorkop kan je niet leven. ...
Ja ik heb vandaag een peer, een halve banaan en een schaaltje skyr op het programma ☺️

3 jaar geleden
Vorig jaar had ik een filmpje van de diëtist gekregen dus die heb ik even o ...
Dit is toch meer het reguleren van de koolhydraten ipv ze te minderen? Dit heeft amper zin. Als je een pinda allergie hebt blijf je toch ook niet een bepaald aantal pinda's eten op een dag omdat 'dat moet'. Je lichaam kan de suikers niet goed handelen, dan moet je het minderen. 175 gr is echt te veel.