13 Reacties

23 dagen geleden

Tja, hier zijn idd de meningen heel erg over verdeeld. Zelf ga ik niet vóór 14 maanden over idd, mijn zoontje slaapt 19-7u zonder voeding, dan 09:30-10u en 13:00u-14:30u. Gaat hij over de 2u dagslaap heen, dan is hij wakker om 06:15u ipv 7u, dus dat doe ik sowieso niet. Maar er zijn ouders die zweren bij 1 slaapje op deze leeftijd. Je zou het kunnen proberen en als het niet blijkt te werken, toch terug gaan naar 2 slaapjes. Hier betekent dit schema wel dat we zonder uitzondering het afgelopen jaar zijn opgestaan om 7u-7:20u, nooit later. Onderzoek heeft aangegeven dat op deze leeftijd 2 slaapjes nog nodig zijn, maar niet alle kindjes zijn hetzelfde.

23 dagen geleden

Hier ga ik gewoon mee in het ritme van mijn zoontje (2-12) heel soms 1 slaapje en soms 2! :) ik zou zeggen volg hem hoe hij is en kijk per dag hoe het loopt.

23 dagen geleden

Wij volgen ook heel erg ons meisje hier in. Ze is van 1 december. Een paar weken geleden bedacht ze ineens dat ze geen ochtendslaapje meer nodig had. Ging op zich prima, na de lunch rond 12.30 lekker naar bed en een lekkere lange middagdut, verder goed energiek en ook 's nachts goed slapen. Na een week of 2 toch vaak wel weer in de ochtend moe, dus we zijn nu weer terug naar 2 slaapjes. Zal wel even een sprongetje geweest zijn. Komt vanzelf wel weer.

23 dagen geleden

Ik zou vooral eerst proberen om het eerste dutje in te korten. En kindje dat 2 zulke goede slaapjes doet nog, lijkt niet toe aan overgaan op 1 dutje. Dat dat gister goed ging, zal ik komen doordat de dag laat begon. Dus lekker 9:30 op bed en 10 of uiterlijk 10:15 er weer uit. En dan na een paar dagen kijken hoe het dan gaat in de nacht. 3 uur dagslaap is veel, en kan best voor de onderbreking in de nacht zorgen.

23 dagen geleden

Ik ben zelf van het niet snel naar nog maar 1 dutje gaan aangezien het wat vroeg is. Maar ieder kind is anders natuurlijk. Wij volgen ons meisje en zij slaapt ook 2x anderhalf uur. Dat past bij haar. Bijvoorbeeld in de ochtend 3 kwartier of een uur slapen en dan s’middags langer lukt haar niet. Meestal word ze na 1,5 uur ook zelf wakker. Soms bij 1 van de dutjes na een uur. Als jouw zoontje 2x anderhalf uur slaapt zou ik dat blijven doen aangezien hij het dan gewoon nodig heeft. Maar jij kunt dat zelf het beste inschatten. En je zou wat kunnen uitproberen.

23 dagen geleden

Reactie op Domensino

Tja, hier zijn idd de meningen heel erg over verdeeld. Zelf ga ik niet vóór ...
Hoii, wat is de reden dat je niet voor 14 maanden op 1 slaap wilt?

23 dagen geleden

Hier sinds gister ook op 1 slaapje omdat hij n de ochtend later wakker wordt. Kwart over 8 ipv half 7. Daardoor kom ik ook uit op 1 slaapje, hij gaat dan rond half 12/13u naar bed. Voorheen was het 2x 1uur. Ochtend en middag. Maar vind dit helemaal prima, hij is nu 11 maanden. Eindelijk ook een beetje uitslapen voor ons;)

23 dagen geleden

Ik zou je eigen gevoel volgen 🤎 en gewoon uitproberen. Mocht je merken dat hij toch oververmoeid word van 1 keer slapen, ga je weer naar 2 slaapjes. Of om en om. Dat je kijkt hoe hij zich om 10:00 voelt? Is hij moe leg je hem 2x en anders 1x 😘 er zijn altijd richtlijnen voor maar gewoon naar je kindje kijken! Ze zeggen dat vaak op de site van slaapcoaches omdat het kan zijn dat een kindje zijn ochtend slaapje gaat weigeren maar nog niet klaar is voor 1 slaapje, maar dat is vaak even zo’n vervelende tussen fase! Ik zou het lekker per dag bekijken 💕

23 dagen geleden

Reactie op Domensino

Tja, hier zijn idd de meningen heel erg over verdeeld. Zelf ga ik niet vóór ...
Hoezo zou je niet voor 14 maanden over gaan dan? Stel jouw kindje is hier aan toe? Why not, toch?

23 dagen geleden

Ik volg mn eigen gevoel, mijn zoontje doet sinds 10 maanden 1 dutje en dat gaat goed. Inmiddels is hij net 1. Wist niet dat het afgeraden werd om voor 14 maanden 1 dutje te doen. Zou gewoon proberen en kijken wat werkt!

23 dagen geleden

Reactie op Floraison

Ik ben zelf van het niet snel naar nog maar 1 dutje gaan aangezien het wat ...
Maar het gaat hier om mogelijk de hele nacht doorslapen, wat hij dus niet doet op 2 lange slaapjes. Dan kan ergens overdag minder slapen echt wel helpen en je kindje met zo goed laten uitrusten. Een middagdut van 1,5 uur is prima als er ook een ochtenddutje van 30-45 minuten is geweest.

23 dagen geleden

Reactie op H0bbezak

Hoezo zou je niet voor 14 maanden over gaan dan? Stel jouw kindje is hier a ...
Eens. Als je kindje structureel de ochtenddut gaat weigeren, kan je gewoon naar 1 dut gaan, ik dacht bij m'n dochter ook dat het te vroeg was met 1 jaar en zou nu willen dat ik me daar toen niet druk om gemaakt had een lekker haar gevolgd had.

23 dagen geleden

Reactie op ezzie95

Hoii, wat is de reden dat je niet voor 14 maanden op 1 slaap wilt?
Voornamelijk dat uit onderzoek blijkt dat ze er vóór die tijd eigenlijk nog niet aan toe zijn, over het algemeen. Ik denk dat ik zelfs wacht tot 16 maanden ongeveer. Ben met 7 maanden overgegaan naar 2 slaapjes, maar wel lange slaapjes en op gekke tijden toen nog. Later naar de normale tijden gegaan en nu nog steeds doet hij weleens een 3e powernapje in de auto nog rond 17u. Als we op dat tijdstip in de auto zitten in elk geval, sukkelt hij weg. Overigens weigert hij zijn ochtenddutje ook nooit, hij is nog steeds gelukkig dat hij om 09:30u even terug in bed gelegd wordt. Dus ik vind hem echt nog lang niet klaar voor 1 slaapje. 😊