18 Reacties

3 dagen geleden

Het feit dat jullie er financieel op vooruit gaan geeft ook rust en ruimte voor meer leuke dingen oid. Een opvang kan juist ook echt een veilige plek zijn waar ze ook weer veel uitdaging vinden en veel leren. Ik zou het persoonlijk wel proberen om 3 dagen te doen. Wel zou ik kijken naar de verdeling van dagen en zorgen dat het niet 3 dagen achter elkaar is. Mijn kinderen hebben 2 dagen opvang maar 1 dag passen mijn ouders op. We zijn dus ook 3 dagen 'weg'. Wanneer mijn ouders dit niet meer zouden kunnen gaan ze ook 3 dagen naar de opvang.

3 dagen geleden

Hier gaat onze kleine ook 3 dagen naar de opvang net als zijn grote zus. Gaat erg goed en heb niet het idee dat hij het vervelend vind. Op dinsdag, donderdag en vrijdag. Ik zou het gewoon doen als het financieel meer ruimte geeft!! 😊

3 dagen geleden

Hoe gaat het nu met 2 dagen? Het hangt ook van je kinderen af vind ik. Hier moeten ze wel bijkomen na een dag opvang, dus twee dagen was/is hier wel de max. Merk je daar verder niks of niet teveel van en hebben ze het naar hun zin, dan is 3 dagen prima te doen lijkt me. Zeker als dat financieel voor jullie ook beter uitpakt.

3 dagen geleden

Wij zijn het enige land in West Europa waar het niet normaal is dat je kind 5 dagen per week naar de opvang gaat. België, heel Scandinavië, daar vinden ze het gek dat een kind minder gaat... Dat gezegd hebbende gaat het natuurlijk gewoon om jullie in Nederland. Wij hebben hier naar het grotere plaatje gekeken. Meer werken levert nu meer geld op, maar later ook voor je pensioen. Daarnaast heb ik het mentaal gewoon nodig om te werken. En ik ben geen pessimist, maar een realist: ik ga er vanuit dat mijn vriend en ik voor altijd samen blijven. Maar mocht er toch iets gebeuren waardoor we uit elkaar gaan, kan ik met 4 dagen werken ook fatsoenlijk doorleven (zowel nu qua huisvesting als later tijdens mijn pensioen). Dit alles heeft voor ons de keuze gemaakt dat we beiden 4 dagen werken en de kinderen dus van jongs af aan 3 dagen naar de opvang gaan. Mijn kinderen hebben het daar fijn en ik voel me goed bij deze opvang, dus ik laat ze ook met een gerust hart achter

2 dagen geleden

Reactie op Esmée87

Wij zijn het enige land in West Europa waar het niet normaal is dat je kind ...
Denk hier precies hetzelfde over! Mijn zoontje gaat ook 3 dagen en hij vindt het ook helemaal geweldig daar met zijn vriendjes. Begint nu ook steeds meer thuis te kletsen over zijn vriendjes dus ik zie het alleen maar positief (vooral nu ze wat ouder zijn)

2 dagen geleden

Reactie op Esmée87

Wij zijn het enige land in West Europa waar het niet normaal is dat je kind ...
Klopt! Wij wonen in Zweden en hier worden we gek aangekeken dat onze dochter ‘maar’ 4 dagen gaat. Wij doen die 4 dagen juist wel achter elkaar, want dan zitten ze in het ritme en dat brengt hier in ieder geval rust. Als het financieel beter is en jullie het zelf ook zien zitten, dan is het toch goed 😊

2 dagen geleden

Dank voor jullie reacties! Ik denk inderdaad dat ik mij erover heen moet zetten. Mijn oudste gaat nu 2 dagen en vindt het hartstikke leuk. Ik denk dus dat een derde dag niet heel erg gaat zijn voor hem. Mijn 2de zoontje wordt rond feb geboren, dus die zal het dan meteen gewend zijn.

2 dagen geleden

Ik zit precies met hetzelfde euvel. Mijn (betaalde) ouderschapsverlof stopt over een aantal maanden waardoor ik er financieel behoorlijk op achteruit ga als ik maar 3 dagen blijf werken. Maar tegelijkertijd vind ik het ook heel fijn om zoveel met mijn zoontje thuis te kunnen zijn (mijn partner werkt ook 1 dag in het weekend.) Ik stel het persoonlijk zo lang mogelijk uit want mijn zoontje is geen goede slaper. Als hij goed zonder middagdutje kan voel ik mij wel minder bezwaard om hem 3 dagen te brengen. Ik wil namelijk niet dat hij oververmoeid thuis komt en dat x3. Een andere optie kan zijn om om de week een 4e dag te werken? Dat je bijvoorbeeld op 28uur (gemiddeld) uit komt? Ik weet niet of de kinderopvang de optie aanbiedt om bijvoorbeeld de oneven weken een extra dag af te nemen. Of misschien familie die om de week een dagje wil oppassen?

2 dagen geleden

Mijn dochter gaat 3 dagen (woe, do, vrijdag) en vindt het geweldig! Woe en vrijdag zijn ook rustige dagen. Misd kan je daar nog wat mee spelen :)? Dat het de rustigere dagen betreft?

2 dagen geleden

Mijn zoontje vindt het heerlijk daar, 3 dagen.

2 dagen geleden

Reactie op Junae

Ik zit precies met hetzelfde euvel. Mijn (betaalde) ouderschapsverlof stopt ...
Het duurt echt wel even voordat je kindje geen middag slaapje meer doet 🙈 mijn dochter van 2 slaapt in de middag nogsteeds 2 uur soms zelfs langer

2 dagen geleden

Reactie op kayleighvanboxel

Het duurt echt wel even voordat je kindje geen middag slaapje meer doet 🙈 ...
Nee hoor, hier regelmatig geen dutje meer met bijna 2 jaar. Slapen is niet zijn hobby 🙈

2 dagen geleden

Reactie op Junae

Nee hoor, hier regelmatig geen dutje meer met bijna 2 jaar. Slapen is niet ...
Oh balen zeg!!

2 dagen geleden

Reactie op Elliema

Het feit dat jullie er financieel op vooruit gaan geeft ook rust en ruimte ...
Hier precies hetzelfde. Wij zijn als ouders ook 3 dagen weg. Ons zoontje gaat 2 dagen naar de opvang en 1 dag is oma bij ons thuis. Mocht dat haar inderdaad ook niet lukken, dan zou ons zoontje 3 dagen naar de opvang gaan. Ik vind het zelf ook wel veel. dit leek het mij vooral toen mijn zoontje nog heel jong was. Maar nu hij wat ouder is (bijna 2 jaar) voelt dat minder zo. Nu is 7 maanden natuurlijk anders. Maar dan ga je al wel merken of je zoontje het goed heeft bij de opvang of juist wat moeilijk. Ons zoontje had het eigenlijk altijd heel goed en dat zou zo'n keuze als dit natuurlijk echt makkelijker maken.

gisteren

Ja, mijn zoontje is dan tegen die tijd ook alweer 2,5 en hij vindt het leuk daar, dus denk dat hij het prima vindt. Mijn andere zoontje heb ik natuurlijk nog geen idee van haha, maar ik hoop 🤞🏻 dat hij net zo “makkelijk” wordt 😂 ik denk dat we het gewoon moeten uit testen en het kan altijd nog terug gedraaid worden. Bedankt allemaal!

gisteren

Ons zoontje gaat niet naar de opvang en is alle dagen of bij mama of bij papa. Wij kiezen er juist bewust voor om nu minder te werken, minder geld te hebben en alle tijd met de kinderen te kunnen doorbrengen. Deze tijd krijg je nooit meer terug en is ontzettend belangrijk voor het opbouwen van de relaties. Als de kinderen ouder zijn en naar school gaan kunnen we altijd nog meer gaan werken

13 uur geleden

Als jullie het ook prima redden met het financiële plaatje zoals die nu is, zou ik er persoonlijk voor kiezen om meer werken nog even uit te stellen (totdat ze naar de basisschool gaan bijvoorbeeld). Ze zijn maar heel kort zo klein en vind het zelf belangrijk om nu ook veel quality time met ze te besteden en ook het meeste van de week een rustige omgeving met ‘exclusieve’ aandacht te bieden. Hoewel ze veel leren op de opvang, doen ze daar naar mijn idee ook veel prikkels op en krijgen ze niet altijd de aandacht die ze nodig hebben. Hier gaan ze 2 dagen per week naar de opvang. Als ik meer zou gaan werken, zouden wij er financieel ook flink op vooruitgaan, maar we maken nu dus de bewuste keuze om dat niet te doen. Als ze naar de basisschool gaan, wil ik 1 of 2 halve dagen extra gaan werken. Succes met de keuze. Belangrijkste is denk ik om te doen wat voor jezelf goed voelt :)

8 uur geleden

En als je met je nieuwe diploma wel 3 dagen blijft werken, ga je er dan niet ook op vooruit? Opvang in verschillende landen is ook wel verschillend. Ik vind zelf de kdv in Nederland vaak druk en vol en uit onderzoeken blijkt dat een kind tot 2 jaar geen baat heegt bij naar de opvang gaan. Het is ook niet perse schadelijk, dat wil ik niet zeggen, maar het voegt voor je kind niet iets toe tot de leeftijd van 2 jaar. Wat ook past bij het starten van peuterspeelzaal vanaf 2 jaar. Is het nodig voor je werk, prima, zo niet, dan is zoveel mogelijk bij jullie simpelweg het fijnste voor je kind in die eerste 1000 dagen. Dan ligt het ook nog aan je kind. Onze dochter trok het helemaal niet. Ik heb voor haar moeten stoppen met werken. Was totaal niet het plan. Zij is nu 4 en zij heeft nu ook erg moeite met de volle schoolweek. Is extreem hooggevoelig, waarschijnlijk hoogbegaafd, en door hoe intens zij alles beleeft halverwege de middag gewoon uitgeput. Ze doet het gewoon anders dan gemiddeld. Haar broertje die bijna 2 wordt zou het denk ik veel beter trekken. Maargoed, ik ben nu thuis tot hij naar school gaat ook. Dus denk goed na over mogelijkheden, en kijk ook hoe jullie 2e zoontje straks is.