19 Reacties
2 jaar geleden
Ik zat wel een beetje met hetzelfde bij de eerste. Nu voor de tweede heb ik het wat meer helder 😅
Ik investeer zelf in mooie hoeslakens, die gebruik je ook nog als ze in de fase van slaapzakken komen.
Ik heb 2 wollen wiegdekens van disana, die ik ook beneden op de bank, in de box of wandelwagen gebruik. Daarnaast echt voor in bed: 2 dekens handgemaakt, 1 van teddy en wafelstof (iets dikker) en 1 van 2x wafel. 2 of 3 lakens is echt voldoende. De wiegdekens gebruik ik als extra laagje over de deken.
Ik kocht ze online bij madebysamantha. Blij me de kwaliteit, maar er zijn heel veel shops met hetzelfde.
Een deken van Meyco of Jollein is ook prima
2 jaar geleden
Een molton en hoeslaken (2 stuks) fijn lakentje (je kunt ook een grote hydrofiele doek gebruiken) (2stuks) en deken. Ik zelf had twee dekens ( ook eentje voor de kinderwagen) en die kon ik dan gebruiken in de eerste dagen als de temp te laag was. Ik gebruikte daar ook wel eens een wikkeldoek voor. Hydrofiele doek voor het spugen. Ik had zelf een reflux baby dus heb later doeken bij gekocht. Maar als je eerst een stuk of 10 hebt dan heb je wel genoeg. Je besteld het makkelijk bij. Ik vind zelf de hydrofiele doeken van nanami heel fijn. Daar had ik dan 2 grote en 2 kleine van. 2 grote als laken en 2 kleine voor het hoofdje om op te slapen.
Ik heb destijds ook een onderlegger gekocht maar dat was echt niet nodig dus bespaar je geld. Dat wordt pas interessant bij zindelijkheid. En een groot deken voor het ledikant is ook niet nodig. Tenzij je de baby meteen in een ledikant laat slapen ipv co sleeper of wieg.
2 jaar geleden
Oh sorry je vraagt ook nog naar merken. Ik had de dekens ook van Nanami. Eentje met een tussenwarmte maar voor de december baby’s ga ik voor een lekker dik deken.
Ik twijfel nog over een wollen onderlegger maar ik denk dat ik die meer in de kinderwagen ga gebruiken omdat de kou dan van onder kan komen. M’n andere baby was een zomerbaby.
2 jaar geleden
Wij hebben een wiegdeken en een ledikant deken van wol hekocht, voelt super fijn! Wij slapen zelf ook onder een wollen dekbed. Wol reguleert zowel warmte als kou goed. We combineren het met een lakentje eronder en uiteraard hoezen om het matras. Kindje in pyjama pakje en eventueel nog in een slaapzakje maar dat gaan we zien op basis van de temperatuur en hoe het kindje zijn eigen temperatuur reguleert.
https://wearewovens.nl/product/wollen-wiegdeken/
2 jaar geleden
Molton, hoeslaken voor t matras en direct lekker een slaapzakje aan!
Geen gedoe met (vind ik) onhandige lakentjes etc.
2 jaar geleden
Ons werd toendertijd aangeraden om het volgende te hebben in bedje:
-Een hoeslaken met een hydrofiele doek tegen het spugen.
-een lakentje met daar boven een gebreid dekentje
- 1 of 2 kruiden
Gewone Slaapzakjes werd ons afgeraden maar wel een inbakerdoek of puckababy.
Onze dochter is wel in mei geboren dus ik ga nu zelf voor een wat dikker dekentje met fleeche aan de binnenkant. Dat is net wat warmer.
Een molton kan je eventueel doen maar hebben wij nooit gebruikt. Een waterdicht zeil zou ik zelf niet doen ivm verstikkingsgevaar als je baby op een gegeven moment omdraait. Lijkt mij sowieso een beetje gek aangezien er veel gepromoot wordt met bijv aerosleep matrassen. Dan doe je zo’n matras te niet met een waterdicht zeil.
Maar goed, ik weet ook niet alles natuurlijk.
2 jaar geleden
Ik heb ook geen idee wat ik moet kopen qua dekens… ik ben van plan om te gaan inbakeren (tot circa 4 maanden) en daarna wil ik overgaan op slaapzakjes. Heb ik dan eigenlijk überhaupt wel lakens en dekens nodig voor het ledikant? Ons huis is sowieso nooit koud…
2 jaar geleden
Reactie op KleineCas
Herkenbaar! Lees ook over een waterdicht zeil voor nog onder de molton, heb ...
Ik heb een vriendin die in de kraamzorg heeft gewerkt. Op haar aanraden hwb ik dit aangeschaft (voor bed en ook voor op het aankleedkussen). Wel de kleinste maat en het moet alleen onder de billetjes, nooit onder het hoofdje (geen waterdicht hoeslakentje kopen dus) omdat onder het hoofdje verstikkend kan werken. Onder het hoofdje kan evt extra hydrofiele doek voor spugen.
2 jaar geleden
Klopt het dat je voor de eerste periode de wiegdekens ook kunt gebruiken voor de ledikant (ivm laag opmaken)?
Wij willen beginnen in de co sleeper met hier en daar wennen in de ledikant. Tegen de tijd dat hij ook in de nachten in zijn ledikant gaat slapen, hoop ik dat hij de puckababy slaapzak kan dragen en zijn alle dekens niet nodig..
Dikke dekens voor de wieg en ledikant voelt voor mij nu dubbel en beetje zonde van het geld.
2 jaar geleden
Reactie op 84samsam
Klopt het dat je voor de eerste periode de wiegdekens ook kunt gebruiken vo ...
Ja hoor, wiegdekens en "normale" dekens kan je prima door elkaar gebruiken, dat deden wij in ieder geval wel.
Bij ons in de slaapkamer kan het vrij koud worden in de winter, dus wij hebben wel een tijdje slaapzak+deken gebruikt. Het is maar net wat je nodig hebt. Desnoods stop je ze toe met een handdoek als extra laag, zolang ze maar lekker warm blijven :)
2 jaar geleden
Reactie op 84samsam
Klopt het dat je voor de eerste periode de wiegdekens ook kunt gebruiken vo ...
Klopt helemaal! Je kunt het deken dan gewoon in de breedte leggen. En daarna ben je alweer zoveel verder dat je dan kunt kijken of je nog een groot deken wilt of niet. Ik heb dat zelf dus nooit gebruikt omdat het te gevaarlijk is als hij ouder wordt
2 jaar geleden
Bij onze eerste dochter (juli), hebben we haar vanaf het begin in een puckababy gelegd aangezien ze heel veel aan het woelen was tijdens haar slaap. Nooit lakentjes of dekens gebruikt in bedje (ivm stikking gevaar), enkel twee dekens voor in de buggy (1 gekocht en 1 gekregen). Totaal 4 hoeslakens gekocht ivm reflux/spugen