113 Reacties
3 jaar geleden
Reactie op Lebasi
Gent, eerste zwangerschap.
Eerste afspraak bij gynaecoloog was op 7+1 voor ...
Doet je gynaecoloog ook de NIP test?
Bij mij in het ziekenhuis vertelden ze mij dat ze je ook na de bevalling je kunnen begeleiden. Ik denk dat wel praktisch is als je hen al hebt ontmoet voor je bevalling? Zo weet je of er een klik is of niet.
En geen idee of het echt nodig is. Ik denk dat zij je kunnen begeleiden met de meer praktische zaken. Bedoeling lijkt mij dat je verloskundige of je huisarts eerst aanspreekt en daarna pas je gynaecoloog.
3 jaar geleden
In België wordt je naar huis gestuurd op materniteit met een vroedvrouw die je opvolgt sowieso aan huis. (Ik ben er zelf eentje en heb zelf 3jaar als zelfstandige gewerkt)
Op dag 4, als je kindje zijn/haar geboorte gewicht bereikt en gebeurt de bloedname van jouw kindje voor het op te sporen van metabole ziektes.
Die afname gebeurt aan huis.
Ze volgen het gewicht en de voedingen op, de kleur (kindjes kunnen, zeker in de donkere wintermaanden) gaan geel zien en moeten dan indien te erg terug in opname om onder de lamp te gaan liggen.
Maar ook de mama wordt gecontroleerd en opgevolgd. Borstvoeding, herstel, er wordt ook naar jouw welzijn gekeken, je krijgt tips en tricks als je zelf het bos door de bomen niet vindt.
Maw, meer dan aan te raden en de mutualiteit betaald deze visites terug (in de tijd dat ik werkte waren dat 3 visites in de zwangerschap, en 7 direct postpartum en 3 tot kind 1j is)
Dit wel op voorwaarde dat de vroedvrouw is geconventioneerd. Indien geen conventie, komt de mutualiteit maar gedeeltelijk tussen
3 jaar geleden
Reactie op Poogie
Doet je gynaecoloog ook de NIP test?
Bij mij in het ziekenhuis vertelden ...
Gynaecoloog zal ook de nip test doen inderdaad. Als ik vragen heb, is mijn huisarts voorlopig mijn eerste aanspreekpunt. En ook voor na de bevalling ga ik er precies van uit dat ik geen verloskundige nodig zal hebben, maar met mijn vragen wel terecht zal kunnen bij de huisarts of bij de bezoeken aan Kind en Gezin?
Ik zie de echte meerwaarde precies niet zo om ook nog eens langs te gaan bij een verloskundige.
Mss ben ik wat te naïef dat ondersteuning van de gynaecoloog/ziekenhuis wel zal volstaan?
Ervaringen hierover zijn welkom! :)
3 jaar geleden
Reactie op emsholvoet
In België wordt je naar huis gestuurd op materniteit met een vroedvrouw die ...
Dag Ems, je wordt naar huis gestuurd met een vroedvrouw die je opvolgt... is dit dan iets dat automatisch gebeurd via Kind en Gezin ofzo? Of, moet je daarvoor zelf actie ondernemen en iemand zoeken hiervoor?
3 jaar geleden
Reactie op Lebasi
Dag Ems, je wordt naar huis gestuurd met een vroedvrouw die je opvolgt... i ...
Kind en gezin staat los van de vroedvrouwen..
Een vroedvrouw is echt een deskundige die nauw samenwerkt met zowel pediater als gynaecoloog
Vroeger was het zo dat mensen na een bevalling 6-7 dagen in het ziekenhuis bleven. Die gingen pas met hun kindje naar huis toen die al ruim het geboortegewicht had overschreden en de mama en papa hun kindje al kende.
Nu worden vrouwen, als alles loopt zoals voorzien, al met kind naar huis gestuurd na 2 (soms 3 dagen als je savonds ofzo bevalt, en afhankelijk van ziekenhuis tot ziekenhuis) naar huis gestuurd.
In vele (of zelfs alle?) ziekenhuizen vragen de vroedvrouwen van de afdeling voor jouw ontslag of je al een vroedvrouw hebt. Als je er zelf eentje hebt bellen ze haar op met het nieuws dat je naar huis komt, hoe alles verlopen is, en wat de aandachtspunten zijn die in het oog moeten worden gehouden.
Heb je zelf voor de bevalling nog geen vroedvrouw, dan krijg je een lijst waar je iemand op mag kiezen die aan huis komt in jouw regio. En dan wordt de vroedvrouw van jouw keuze gebrieft.
Dus gebeurd idd relatief automatisch, maar uit ervaring weet ik dat het leuk is als je jouw vroedvrouw al vooraf kent.
Op materniteit krijg je verschillende adviezen afhankelijk van vroedvrouw tot vroedvrouw, en dan is een vaste waarde met evenveel kennis, die je al kent en na het ziekenhuis verder opvolgt leuk.
Ik kreeg vaak van op materniteit al berichtjes van ‘ik weet niet meer wat ik moet doen, de ene vroedvrouw zegt dat ik heel de fles er moet induwen, de andere zegt dat ik niet mag opdringen’
En dan is het leuk als je even een advies krijgt van iemand die jou kent :)
3 jaar geleden
Nog een weetje, kind en gezin zijn niet altijd vroedvrouwen, zijn vaak gewone verpleegkundigen die zich hebben toegespitst op groei en ontwikkeling en verder opgeleid zijn door K&G
Maar die gaan u niet kunnen helpen met een borstvoeding die niet lukt en gaan ook jou als mama niet controleren of jouw bloedverlies normaal is, of jouw baarmoeder mooi terug achter het schaambod zakt enzo :)
3 jaar geleden
Reactie op Poogie
Hoe zit het met de begeleiding tijdens de zwangerschap? ☺️
Je hebt 3 consultaties. De eerste is vaak kennismaking, opstellen van dossier en jouw parameters controleren.
Afhankelijk van jouw zwangerschapstermijn doen zij bloednames (waaronder ook nipt en suikertesten) thuis, zij controleren de groei van de buik, of je abnormale klachten hebt, de ligging van het kindje en de harttonen
En ze geven info die nuttig om al te weten voor je bevalt
Helpen met keuze borst-flesvoeding
Sommige praktijken geven workshops (wel betalend vaak) voor bvb leren puffen, info sessies over hoe de partner kan helpen tijdens de bevalling enzo :)
Tips voor wat je in jouw valies moet steken en wanneer die klaar moet staan
Heb je een acuut probleem kan je ook bij hun terecht, denk je dat je in arbeid gaat of dat de vliezen gebroken zijn komen ze langs om te kijken wat de situatie is en of je naar ZH moet,..
3 jaar geleden
Reactie op Poogie
Zijn er vaste tijdstippen dat je langsgaat of is dat echt enkel als je vrag ...
Nee, geen vaste tijdstippen. Ik heb bijvoorbeeld bij 6 weken een echo gepland bij de vroedvrouw omdat ik bij de gynaecoloog pas op 8 weken terecht kon en ik zeker wou zijn dat alles op zijn plek zat. Ik kan daar 12 extra echos laten nemen buiten de gynaecoloog om en na de geboorte komen ze aan huis en kan ik nog een jaar ze altijd bellen met vragen.
Geeft me een gerust gevoel dat ik ergens snel terecht kan.
3 jaar geleden
Hoi, Limburgse in Brussel hier. Ik ben ook op 7w al bij de vroedvrouw hier in BXL geweest, daar mag ik nu elke maand een keertje langsgaan voor een opvolgafspraak, de suikertest, extra workshops/infoavonden... Leek me fijner om die extra begeleiding te krijgen tijdens onze eerste zwangerschap 😊
3 jaar geleden
Reactie op emsholvoet
Je hebt 3 consultaties. De eerste is vaak kennismaking, opstellen van dossi ...
Hey emsholvoet,
Super bedankt voor je uitleg. Ik had gevraagd aan huisarts bij wie ik moest zijn, welke personen er allemaal aan te pas kwam, maar daar kreeg ik een zeer afwijkend antwoord. Nu weet ik ten minste wie wat doet.
Ik ga waarschijnlijk kiezen voor een verloskundige die ook in het ziekenhuis werkt waar mijn gynaecoloog werkt.
Nog een bijkomende vraag: moet je de NIP test en glucosetest laten doen door je verloskundige? Ik had dit liever laten doen die meer frequent bezig is met het nemen van bloed. Ik ben heel moeilijk in het laten nemen van bloed. Mijn huisarts ziet er telkens tegenop om bloed te nemen bij mij omdat ik zo’n moeilijk geval ben 😅. In het ziekenhuis heb je mensen die ganse dagen bloed prikken, vandaar dat ik liever door hen laat doen.
3 jaar geleden
Reactie op Poogie
Hey emsholvoet,
Super bedankt voor je uitleg. Ik had gevraagd aan huisart ...
Je kan dat normaal ook in het ziekenhuis doen,das wat je het liefst hebt :)
3 jaar geleden
Van regio kempen en zwanger van derde kindje.
Eerste echo gehad bij de gyn op 3 mei, tweede echo staat gepland op 25 mei, ben dan 12 weken en wordt de nipt ool gedaan bij een goede echo
Vroedvrouw is een aanrader. Mijn eerste twee waren een keizersnede dus vroedvrouw kwam nadien ook aan huis de wonde controleren en hechtingen er uit doen.
Ik kon mijn vroedvrouw dag en nacht bellen als ik met vragen of problemen zat. Ze kwam in overleg x aantal keer op bezoek, woog het kindje, besprak mee de voeding, de hoeveelheden, gaf tips en tricks.. ik heb ze telkens 1 keer gezien voor de bevalling (omdat ik toch KS ging hebben) maar ze geven ook lessen over de arbeid en bevalling.
Misschien afhankelijk van de vroedvrouw zelf, of ze al dan niet alleen werkt, misschien wel informeren of ze nog ruimte heeft in de periode dat je gaat bevallen.