26 Reacties
2 jaar geleden
Ik lees ook mee! Ik volg ook slaaptipsvoorbaby's en heb een klein beetje hetzelfde gevoel als jij (bedtijd te vroeg). Anderzijds zie ik ook dat mijn kindje in deze leeftijd op een goede nacht 6u zonder voeding kan. Dat is heerlijk, maar ook net onhandig, het is nl van 22:30u tot 05:00u/05:30u. Als ik dan voed, kan hij daarna nog maar lastig in slaap komen en het ontbijt hoeft hij eigenlijk niet echt meer, waardoor je de hele dag een beetje loopt te hannesen met de voeding (ik wel althans 🙈). Overigens ook de boeken 'slaap baby slaap' en 'Slaap!' hanteren ongeveer 18:30u als bedtijd op deze leeftijd, dus het zou toch wel kunnen...
2 jaar geleden
Reactie op Loes9
Volgens mij is het niet de bedoeling om je kind wakker te maken uit dutjes? ...
Ik wek mijn zoontje al sinds dat hij 6 weken is elke dag om 10u uit zijn ochtenddutje, om 14u uit zijn middagdut en - laatste is bijna nooit nodig - om 17u uiterlijk uit zijn namiddagdut. Wordt hij eerder wakker, breng ik hem ook consequent terug in slaap. Dit zodat zijn slaap mooi gespreid is over de dag en hij niet over- of ondervermoeid raakt. En dat werkt super. Hij is nu 12 weken en ondanks dat hij allerlei issues heeft met zijn voeding, slaapt hij als de beste. Mijn huisarts zei gisteren nog dat als ik dat niet zo consequent gedaan had, hij gezien zijn voedingsproblemen en onrust waarschijnlijk een huilbaby was geworden. Sommige kinderen gaan prima op go with the flow, maar andere (ik denk: veel) kindjes hebben echt baat bij routine en voorspelbaarheid.
2 jaar geleden
Reactie op Loes9
Zeggen ze niet juist ook vaak dat kindjes van deze leeftijd nog prima een l ...
Nou, niet nu meer volgens mij; baby's hebben zo'n 11 à 12u nachtslaap nodig vanaf het moment dat ze een dag- en nachtritme beginnen te ontwikkelen (rond de 6 à 8 weken). Zeg maar zodra ze echt wakkertijd krijgen en meer doen dan voeden en even knuffelen. Maar opnieuw zijn er vast ook baby's die wel een late bedtijd kunnen hebben, maar veel dus niet. Wel is het zo dat wakkertijd in acht nemen het belangrijkste is en de totale hoeveelheid slaap. Hoe laat gaat jouw kindje naar bed?
2 jaar geleden
Ik heb meerdere methodieken gelezen, ook die van bureau van slaap. Ze spelen daar meer in op wakkertijd, maar zeggen niet dat je kindje wakker moet maken na 45 min. Zo interpreteer ik het niet in ieder geval.
Het gaat er meer om, dat je bij vaak jonge kinderen vaak moeilijk een ritme kan vormen en dat je dan op basis van wakkertijd kan bepalen wanneer de volgende dut mag plaatsvinden en dat je dus niet vasthoudt aan een vast schema. Om stress te voorkomen bij jezelf en je kinds
Bijvoorbeeld, je legt je kind om 08:30 op bed. Je hebt een schema dat zegt dat je je baby om 10:00 wakker moet maken.
Stel, je baby wordt dan toch om 09:30 wakker. Dan leg je je baby na 60/90 min (als dat z’n wakkertijd is) weer op bed.
Terwijl je schema dan zou zeggen dat je baby pas weer om 11:30 naar moet zou moeten gaan. Maar omdat je baby eerder wakker was is de rek van 09:30 tot 11:30 te lang.
Je geeft aan dat je baby nu 18:30 naar bed brengt.
Je kan denken aan een droomvoeding. Wellicht dat je je kindje dan wel beter doorslaapt tot de vroege morgen.
Het kan wel een paar dagen duren voordat je kindje dit accepteert.
Ik zou de bedtijd aanhouden die je nu hebt. De natuurlijk bedtijd voor jonge kinderen is tussen 18:00 en 20:00 (volgens slaap!)
2 jaar geleden
Reactie op AylinA61
Ik volg bureau van slaap ook. Voor zover ik het weet hoef je je kindje niet ...
Ja er staat inderdaad een richtlijn in voor de wakkertijden maar niets over de lengte van een los dutje of hoe je die verspreid over de dag, alleen een totaal aantal uren dag slaap en aantal dutjes. Dus ben benieuwd hoe anderen dit verdelen!
2 jaar geleden
Reactie op Domensino
Ik wek mijn zoontje al sinds dat hij 6 weken is elke dag om 10u uit zijn oc ...
Help jij je zoontje ook in slaap? Onze dochter slaapt thuis vrijwel niet. Lukt vaak gewoon niet, lijkt ze ook niet veel last van te hebben. Maar op de opvang slaapt ze wel. Dus nu denk ik ja misschien moet ik thuis iets anders doen?
2 jaar geleden
Reactie op 19Ramona95
Help jij je zoontje ook in slaap? Onze dochter slaapt thuis vrijwel niet. L ...
Ja wat is helpen? Als hij echt huilend zijn bedje in gaat (dat heeft bij mijn zoontje eigenlijk altijd met kramp te maken), sus ik hem door mijn hand op zijn buikje te leggen en de speen aan te bieden. Dan tel ik tot ik bij een minuut ben, soms nog een keer, soms nog een minuut erbij blijven staan, maar daarna ben ik wel weg hoor. Hij slaapt dan ook, hij wordt wel vaak na de eerste slaapcyclus van 45 minuten wakker en roept me dan, maar de keren daarna niet, terwijl ik hem dan ook vaak genoeg op de babyfoon wakker heb zien worden. Maar dan slaapt hij gewoon verder. Overdag gaat het ook vaak zo!
2 jaar geleden
Bureauvanslaap adviseert in principe niet om je kindje wakker te maken, maar zelfs te laten bepalen hoe lang hij slaapt.
Alleen in specifieke situaties, maar dan altijd na een volledige cyclus en niet midden in een slaapje
https://www.bureauvanslaap.nl/post/hoe-lang-mag-het-ochtendslaapje-duren
2 jaar geleden
Reactie op Domensino
Ja wat is helpen? Als hij echt huilend zijn bedje in gaat (dat heeft bij mi ...
Oh dat is wel fijn. Hier valt ze overdag sowieso niet zelf in slaap haha
2 jaar geleden
Reactie op lieske040
Dankjewel voor het delen! Hoe doen jullie dit in de praktijk? Want zo weet ...
Er vormt zich vanzelf wel ongeveer een ritme. Meestal zit er bij mij hooguit 3 kwartier tussen, afhankelijk van of hij 3 of 4 slaapjes aan elkaar koppelt. Maar we nemen elke dag gewoon zoals hij komt