35 Reacties
2 jaar geleden
Hey, je kan je borsten insmeren met je eigen moedermelk. Zalfje van wedela werkte goed bij mij, wie weet ook bij jou. Hoe veel pijn doet het op een schaal van 1 tot 10 want zo veel pijn hoort het niet te doen, misschien kan je een lactatiekundige mee laten kijken.
2 jaar geleden
Ik had dit ook. Heb het 4 dagen volgehouden in die pijn en huilen. Heb je ooit een schimmelinfectie gehad? Ik namelijk wel 1.5 jaar geleden en volgens de kraamverzorgster zit dat dan nog in mijn lichaam, wat onwijze pijn doet echt niet te harde is bij borstvoeding. Ik doe inmiddels kolven en dat helpt wel voor mij :)
Voor de schimmelinfectie heb ik nu een zalfje voor mn tepels
2 jaar geleden
Zoek een lactatiekundige. Voeden moet geen pijn doen. Google even op nipple flip voor het aanleggen.
Ik heb het bij mijn eerste de eerste 4 weken ook erg gehad, toen ik er eenmaal achter was hoe ik het beter kon doen, was het in 2 dagen over. Je kan eventueel als het nu zo erg is een tepelhoedje doen voor een deel van de voedingen, zodat je tepels kunnen herstellen.
Sterkte en hou vol als je graag wilt voeden, want het komt echt goed!
2 jaar geleden
Reactie op Boymommy21
Hey, je kan je borsten insmeren met je eigen moedermelk. Zalfje van wedela ...
Jaa doe ik ook maar het helpt niet echt,…. Er komt esn vroedvrouw aan huis en volgens haar doe ik het wel goed qua positie enzo…
Het doet echt heeeel veeel pijn ik zou zelfs durven zeggen 20 op 10 de pijn 🥲
2 jaar geleden
Reactie op Ximenaa
Danku voor u antwoord!
Nee nooit gehad… er komt nog een vroedvrouw aan huis ...
Heel veel vrouwen hebben ook een schimmelinfectie terwijl ze het niet merken. Is best vaak voorkomend dus zou het inderdaad even bespreken :) candida gaat het om en die gaat ook van zelf weer over (alleen blijkbaar niet bij je tepels)
2 jaar geleden
Gefeliciteerd!
Een vroedvrouw is meestal geen IBCLC lactatiekundige, die zou ik zoals anderen al aanraden echt zsm benaderen om mee te laten kijken naar de aanhap en mondanatomie. Zoveel pijn hoort niet en het zou jammer zijn als je om deze reden het niet kan volhouden, als je dat eigenlijk wel graag wil.
2 jaar geleden
Allereerst gefeliciteerd met de geboorte van je kindje! 🥰
Ditzelfde heb ik ook gehad tijdens het geven van borstvoeding aan mijn eerste kindje. Zij bleek een veel te strak tongriempje te hebben, klieven heeft hierbij geholpen! Tevens heb ik een lactatiekundige laten komen en heel tips en adviezen gekregen. Daarnaast heb ik een tijd tepelhoedjes gebruikt omdat ik een beetje teruggetrokken tepels heb (minimaal maar net dat het nodig was).
Daarnaast hoort borstvoeding geen pijn te doen, maaaaar dat heb ik van meerdere kundige in het ziekenhuis en lactatiekundige gehoord: in het begin moet je tepel wennen aan deze enorme zuigkracht. De eerste paar weken kan aanlappen best wat pijn doen. Je zal merken dat het gedurende het drinken afneemt en na verloop van tijd doet het aanhappen ook geen pijn meer omdat jullie op elkaar ingespeeld raken.
2 jaar geleden
Reactie op hilde32
Ditzelfde heb i ...
Plus: verzorg je tepels goed. Vervang de compressed regelmatig, smeer lanolin zalf (die van Kruidvat eigen merk is ook 100% lanolin) en zet af en toe de warme douche even op je borsten. Dat kan veel helpen
2 jaar geleden
Hi!
Mijn zoontje is 24/11 geboren en ik was ook begonnen met bv geven. In het begin lukte het helemaal niet want ik had nog niet genoeg melk, later ging het iets beter maar begon het ook gigantisch veel pijn te doen. Kreeg ook heel erg last van stuwing. Mijn tepels waren helemaal kapot en ik vond het verschrikkelijk dus daarom toch de keuze gemaakt om te stoppen met bv en over te gaan op kv. Ik had er teveel stress van en dat is ook niet goed voor de kleine.
Mocht het bij jou ook allemaal niet lukken; het is niet erg om over te stappen naar kv.
2 jaar geleden
Goede hygiene, dus vaak schone zoogcompressen en lekker smeren met tepelzalf. Ik heb vorige keer in het begin ook een aantal dagen gehad dat ik mn kaken op elkaar moest bijtenbmet tranen in mn ogen maar tepels moeten gewoon wennen. Vaak gaat het na paar dagen over als je het ook goed verzorgd, maar zo niet voel je dan niet schuldig of gefaald en stap lekker over op kunstvoeding.
2 jaar geleden
Bij mijn eerste kindje hebben deze mijn tepels gered, heb ze nu ook alvast in huis. Erg prijzig (2 pads per 24 uur, daarna gooi je ze weg) maar heeft voor mij een enorm verschil gemaakt. Na een week alleen nog lanoline van Kruidvat gebruikt.
Daarnaast natuurlijk overige genoemde adviezen zoals tongriem en manier van aanhappen laten checken. Succes!

2 jaar geleden
Gefeliciteerd met je kindje! Heb het meerdere al zien zeggen maar idd borstvoeding hoort geen pijn te doen! Het is wel normaal dat je tepels wat gevoelig zijn de eerste dagen. Tepel pijn komt vaak doordat de aanhap van je kindje niet helemaal goed is. Een reden hiervoor kan zijn dat je kindje bijvoorbeeld een te kort tongriempje heeft of iets anders wat niet helemaal lekker zit. Ik zou adviseren om een lactatiedeskundige mee te laten kijken! 😊
2 jaar geleden
Reactie op I-89
Bij mijn eerste kindje hebben deze mijn tepels gered, heb ze nu ook alvast ...

Absoluut deze, life savers voor pijnlijke nippies. Heel prettig verkoelend na een voeding en het helpt in het herstel vd tepel. En idd laagdrempelig contact met een lactatiekundige voor controle van de aanhap techniek. En nee, bv hoort geen pijn te doen, maar de een heeft gevoeliger tepels dan de ander en ook met een goede aanhap techniek kan het die eerste dagen/weken voelen als een piranha die aan hapt. Is bij mij destijds wel vanzelf beter geworden en verwacht dat nu ook weer
2 jaar geleden
Reactie op hilde32
Ditzelfde heb i ...
Dat je tepels moeten wennen is natuurlijk zo, maar dat ts echt kloven heeft is niet een onderdeel van wennen. Dat is echt iets met aanhap/aanleggen/mondanatomie.
Ik hoop dat het inmiddels wat beter gaat Ximenaa. En dat je steun hebt in je omgeving.
Ik wilde destijds een half jaar voeden en wist 4 weken doorbijten echt niet meer hoe het nog moest. Paar dagen later was het over een heb ik uiteindelijk veel langer dan een half jaar gevoed. Ik wil geen druk geven, maar weet wel dat ik veel meer had aan steun dan goedbedoelde het is prima om kv te geven adviezen. Als je graag bv wil geven, is het echt de moeite waard om vol te houden, want die pijn raak je echt kwijt met de juiste hulp! 🤗
2 jaar geleden
Ik denk niet iets waar de TS veel aan zal hebben maar mogelijk wel iemand anders die zoekt op 'tepelpijn bij bv': bij mij blijkt de overgevoeligheid van mijn tepels veel minder te zijn met wasbare dan synthetische zoogcompressen. Ik had niet door dat ik last had van die wegwerp maar was uit groen oogpunt overgestapt en merk duidelijk verbetering in de overgevoeligheid van mijn tepels bij aanhappen. Hopelijk heeft iemand iets aan deze suggestie!