6 Reacties
vor 4 Tagen
Wat een nare situatie! Veel sterkte. Bij mij zijn op mijn 18e twee cysten verwijderd van mijn eierstokken. 1 dermoid cyste (met weefsel) en 1 met vocht. Bij de eerste operatie in een normaal ziekenhuis durfde de arts het niet aan. Bij de tweede operatie in het UMCG is het wel goed gegaan. Ze moesten wel een klein stukje van mijn eierstok verwijderen. Herstel ging heel snel.
vor 4 Tagen
Hier werd een cyste van 8 bij 9,5cm ontdekt bij de eerste echo van mijn vorige zwangerschap. Heel naar, ik voelde m soms bewegen in m’n buik. Als je eenmaal zwanger bent wordt er een afwachtend beleid gevoerd, weghalen kan immers leiden tot een miskraam omdat ze toch “bezig zijn” in het gebied waar een vruchtje groeit. Pas bij een cyste van 10cm is de richtlijn dat ze ook terwijl je zwanger bent ingrijpen en opereren (tenzij je natuurlijk niet wil). Vanaf de 10cm is de kans namelijk groter dat de cyste (door de omvang en gewicht) gaat draaien en daardoor je eileider wordt afgeknepen en je eierstok mogelijk afsterft. Dat kan natuurlijk effect hebben op een latere wens om weer zwanger te raken (want dan heb je nog maar 1 eierstok over). Ze opereren dan liever van tevoren en gepland, zodat ze de operatie goed kunnen voorbereiden. Anders kan t zo zijn dat je midden in de nacht een spoedoperatie krijgt bij t draaien van de cyste, bij de dan dienstdoende arts. Na de 16 (of 26?) weken zwangerschap opereren ze niet meer omdat de baby dan te groot is en ze er niet goed meer bij kunnen.
Bij mij was het een twijfelgeval omdat ik net onder de 10cm zat en hebben we ervoor gekozen om de cyste te laten zitten. Dan is het zo dat je na 6 maanden na de bevalling een operatie krijgt (zodat je weer wat bent aangesterkt en ook met borstvoeding niet zo in de knoei komt). Bij mij bleek echter bij de controle na de bevalling (na 6 weken op controle geweest) dat de cyste weg was. Wellicht dat onze kleine er zo’n harde schop tegen heeft gegeven dat ie weg is gegaan ;) in ieder geval een opluchting dat ie weg was.
Ik snap je zorgen en zwangerschapswens. Ik zou toch even wachten tot de afspraak in januari want zwanger worden met cyste is echt niet fijn. Zoveel onzekerheid…
Sterkte in ieder geval ♥️
vor 4 Tagen
Hier ook een cyste ontdekt bij mn eerste zwangerschap(waarbij gedacht werd aan buiten baarmoederlijke zwangerschap) Van 6cm uit mn hoofd. Tijdens zwangerschap 3x gecontroleerd en 4 mnd na bevalling ook. Nu elk jaar controle of hij groter wordt. Verder is het inderdaad zoals xxsanhello zegt afwachtend beleid.