4 Reacties

4 weken geleden
Begin bij dutjes en in een week dat hij niet naar de opvang gaat (bijv meivakantie). Hij is inmiddels wel op de leeftijd dat het zinvol is om hem te vertellen dat jullie gaan oefenen met slapen in eigen bedje. Heeft hij daar nog nooit geslapen? Laat hem dan eerst een paar dagen spelen op zijn kamer zodat hij daar went. Daarna dus starten met de dut daar doen. Maak een ritueeltje of verplaats het ritueeltje naar zijn slaapkamer. Geef hem een kus en leg hem in zijn bedje. Daarna komt het aan op zeer consistent zijn: vanaf dat moment geen dutjes meer bij jullie en als je start met de nacht dan ook écht niet meer naar jullie bed. Anders is het erg verwarrend voor hem en zal hij waarschijnlijk huilen totdat hij weer naar jullie mag. Maar hij zal dus moeten leren dat hij in zijn eigen bedje ook veilig kan gaan slapen. Als hij huilt, zou ik er na een paar min heen gaan en hem troosten in zijn bedje. Zou hem ook een knuffeltje geven waar hij dan vast mee slaapt zodat je daar ook mee kunt helpen. Geef je 's nachts ook nog borstvoeding? Dat is niet meer nodig en kan de slaap ook verstoren, dus dat zou ik dan ook afbouwen.
Succes! Op deze leeftijd lijkt het me een pittige stap, maar met 2 weken super consistent zijn, steeds liefdevol troosten in eigen bed maat niet meer bij jullie nemen, zal hij wel kunnen wennen.

4 weken geleden
Reactie op JJJDL?
Dank voor je reactie.
Nee nog nooit geslapen in z’n eigen bed.
Moet ik hem ...
Ja, wakker in bed leggen zodat hij leert zelf in te slapen en uiteindelijk ook terug in te slapen. Heeft hij weleens ergens anders geslapen of los van jou?
Je hebt een beetje twee keuzes afhankelijk van hoe je je er zelf bij voelt:
1. Je doet het in fases. Dan zijn het minder stappen in 1x, dat is het voordeel. Het nadeel is dat je dan 2x een week of 2 bezig zult zijn. Maar je leert dan eerst het zelfstandig slapen aan in jullie bed (dwz niet meer in slaap vallen aan de borst, dus eerst die slaapassociatie aanpakken), bijvoorbeeld met een knuffeltje, en vervolgens (als hij dat onder de knie heeft) verplaats je hem naar zijn eigen bedje. Andersom kan ook, eerst eigen bedje dan leren niet aan de borst inslapen, maar dat betekent voor jou wel heel vaak eruit 's nachts totdat je de volgende stap neemt.
2. Alles in 1x. Dat is zeker het meest effectief, al is het een grote verandering en zal hij zeker heftig protesteren. Je bent er dan wel sneller doorheen. Je kunt bijvoorbeeld de chair methode toepassen, je blijft er dan steeds bij totdat hij slaapt en verplaatst steeds je stoel wat verder weg. Zo leer je hem dat hij het zelf kan.

4 weken geleden
Nog 2 dingen als aanvulling:
- Je kunt zeker nog 's avonds borstvoeding geven voordat hij gaat slapen, ik geef ook een flesje in de stoel, alleen niet meer inzetten om mee in slaap te vallen. Dus probeer hem dan wakker te houden of geef de borstvoeding op een andere plek, of poets daarna nog de tandjes bijvoorbeeld. 's Nachts bv geven zou ik niet meer doen, want dan blijft dat een gewoonte.
- Stel je er echt op in dat je even bezig bent en er doorheen moet, zeg maar. Halverwege na een dag of 3 stoppen maakt het een volgende keer nog lastiger. Dus bedenk je van tevoren of je het echt wil en zo ja geef het dan echt even 2 weken. Na een week zul je overigens wel al veel verbetering merken verwacht ik.