13 Reacties

vorig jaar
Mijn schoonzus is apotheker en zij raad omeprazol siroop aan. De apotheker kan dat maken en dit wordt vaker gedaan bij kindjes met reflux. Dit heeft ook een smaakje, dus is makkelijk te geven.
Verder zegt ze dat ook altijd het advies is om recht te houden na de voeding, 2 uur tussen voeding en slapen laten en meerdere kleinere voedingen verdelen ipv een paar grote voedingen.
Hoplijk heb je hier iets aan.

vorig jaar
Wij hebben ervaring met allebei.
Nexium kreeg ik echt niet naar binnen ivm de korrelige substantie. Kon ook niet door de fles, maar met spuitje naar binnen accepteerde zoontje echt niet.
Omeprazol is veel fijner, vind ik. Kan hier door de fles (gewoon 30cc aanmaken en daarna omeprazol vloeistof er door) en dan geven.
Moet eerlijk zeggen: zoontje spuugt nog wel de hele dag door mondjes. Maar geen hele bogen/golven meer. En minder zuur gezicht erbij, ook minder onrustig na het drinken. Alleen bij grote hoeveelheden in 1x.

vorig jaar
Nog een kleine aanvulling: nexium is wel een stuk goedkoper.
Er is in NL een nieuwe wetgeving waarbij maagzuurremmers de eerste 6 maanden niet vergoed worden.
Omeprazol voor 1 maand kost ons zo uit mn hoofd €105.
Uiteindelijk hebben wij met veel gedoe na 2 maanden omeprazol een vergoeding gekregen omdat we daarvoor ook al nexium en verschillende voedingen hebben geprobeerd.

vorig jaar
Hier compleet andere ervaring. Omeprazol en Nexium bij beide kindjes gehad. Omeprazol heeft idd een smaakje, namelijk PEPERMUNT, voor een baby?! Dit is van Pedippi. Google even op Lareb 'omeprazol verslikken baby meldingen ', dan schrik je je rot. Wij hebben hetzelfde meegemaakt.
Daarnaast: Omeprazol bevat links en rechtdraaiende moleculen, Esomeprazol (Nexium) bevat alleen links draaiendd moleculen, dat is de gezuiverde vorm en geeft minder maag/darmklachten ook op latere leeftijd en de werking is effectiever.
Omeprazol moet opgehoogd worden naar gewicht.
Esomeprazol (Nexium) niet.
Hier beide keren mega dankbaar voor de Nexium na veel ellende met Omeprazol.
Hier maanden lang: 2 maal daagsNexium (werking is 12 uur). Op de juiste manier aanmaken is belangrijk en geven met het Nuby medicijnenflesje, niet met het spuitje.
Daarnaast betaal je voor Omeprazol en Nexium wordt vergoed, terwijl dat in de markt duurder is❤️.

vorig jaar
Reactie op Ilmi
Hier compleet andere ervaring. Omeprazol en Nexium bij beide kindjes gehad. ...
Ps wij gave. Een iets hogere dosis Nexium in maand 2. 2 maal daags 5ml en we zitten nu op 2 maal daags 3 ml, gaat gelukkig nu de goede kant op.
Geef Nexium een volle week de tijd en pas desnoods de hoeveelheid aan in overleg met de arts. Hier was de standaard dosering niet voldoende en 1 maal daags was een hele. Waarschijnlijk is dat ook de ervaring van de meeste mensen. Esomeprazol is echt twee maal daags nodig voor de juiste werking

vorig jaar
Hi! Voor ons oudste zoontje (nu 21 maand) hebben wij vanaf 5 maand tot zo'n 8/9 maand oud nexium gegeven. Hij had veel reflux in combi met tracheomalacie (ademhalingsaandoening). Onze zoon heeft van de nexium nooit bijwerkingen gehad en het hielp hem ook met de benauwdheid doordat hij geen geïrriteerde slokdarm meer had. Het hielp hem tegen de pijn en irritatie van de slokdarm, niet tegen het spugen. Hij bleef altijd veel teruggeven na voedingen, ook uren erna en dus ook met nexium. Ik hield hem zelfs snachts minimaal 40min rechtop.. dat vond ik echt zwaar maar ik was zo bezorgd over de benauwdheid dat ik het met liefde deed. Voor ons jongste zoontje een paar weken nexium gehad, ook geen bijwerkingen. 🙏

vorig jaar
Reactie op H0bbezak
Wij hebben de eerste 2 weken zelf moeten betalen en daarna heeft de kindera ...
Nee sinds 2024 is dat dus niet meer zo gaf de apotheker aan.. Hier ook op voorschrift van de kinderarts. Ik dacht dus ook dat het na de eerste keer vergoed zou worden, maar helaas.
Zelfs nog met de zorgverzekeraar gebeld.
Misschien is dat bij nexium anders?
Bij Omeprazol kan je wel de eerste keer een volledige vergoeding krijgen door een formulier op te sturen naar de fabrikant. En de tweede tot en met zesde keer krijg je een lagere vergoeding met dat formulier.
Overigens heb ik een heel verhaal opgehangen bij de apotheker dat ik het er echt niet mee eens was. En ze hebben ze hem nu toch op vergoeding gezet.
Nou was het geen leugen hoor, maar wij hebben alle soorten voeding geprobeerd, nexium, puffers voor ademhaling/hoesten (wat waarschijnlijk ook met de reflux te maken heeft) en 2x omeprazol zelf betaald. Ze moesten goed overleggen of het mogelijk was maar gek genoeg krijg ik het nu vergoed.

vorig jaar
Reactie op Juulie
Nee sinds 2024 is dat dus niet meer zo gaf de apotheker aan.. Hier ook op v ...
Oké, wij hebben inderdaad nexium en wij hebben het nu de afgelopen 4 maanden wel gewoon vergoed gekregen. Inderdaad misschien anders met pedippi e.d.
Wij zijn eerst nexium gaan proberen want zouden eigenlijk pedippi krijgen maar die was 120 euro ofzo 🥲🥲. Maar nexium werkte hier ook top dus ik dacht: nou helemaal mooi 😂

10 maanden geleden
Reactie op Sabineee
Hier nog even een nieuwe vraag voor de Nexium gebruikers. Herkennen jullie ...
Het spugen kan geen kwaad zolang hij er geen last van heeft. Herken het niet dat het door de Nexium komt. Nexium zorgt er ook niet voor dat spugen minder wordt, alleen dat het zuur geneutraliseerd wordt. Heeft hij recent een vaccinatie gehad waar hij nu even misselijk van is? Of nieuwe hapjes?

6 maanden geleden
Hoe dienen jullie esomeprazol toe? Ik kreeg het advies om een heel zakje van 10mg aan te maken met wat borstmelk. De helft te geven. En de andere helft bewaren in de koelkast voor de volgende dag.
Vind ik toch gek want op de verpakking staat dat het maar 30 minuten na aanmaak houdbaar is? En daarnaast werd er aangegeven om 1x per dag te geven omdat het 24 uur zou werken volgens de KA, maar ik lees ook dat het juist maar 12 uur werkt.