21 Reacties

2 jaar geleden

Babies hebben veel zuigbehoefte en het bied vaak ook troost. Ik zie het dan ook niet als laatste redmiddel. Soms is dát juist net wat ze even nodig hebben.

2 jaar geleden

Wij kiezen er wél voor. Voordelen: • het troost • anders goede kans dat ze gaan duimen. Een speen pakt toch makkelijker af Nadelen: • uitkoken • elke 6 weken nieuwe kopen

2 jaar geleden

Tip: luister erin naar je kind. Ik heb zelf 3 kinderen. De oudste moest er niks van hebben, ook al was hij vaak aan het huilen. De middelste had er meteen behoefte aan (en hij vond het enorm fijn, had er geen kind aan). Toen hij 3 jaar was moesten we ermee stoppen (op aanraden tandarts) en nu jaren later heeft hij nergens last van. En de jongste lijkt ook geen speen-kind te zijn, wat verder prima is.

2 jaar geleden

Een speen geeft veel troost en comfort voor een baby. Afbouwen kostte bij de oudste weinig moeite, ik zie geen redem in deze fase de speen te ontnemen!

2 jaar geleden

Het kan ook voorkomen dat een baby veel troost aan bijvoorbeeld de borst vindt. Dat is opzich geen probleem natuurlijk, maar wel meer risico op hoogfrequent voeden (waardoor darmpjes weinig rust krijgen = krampjes) en tepelkloven etc.

2 jaar geleden

Onze kraamzorg attendeerde ons erop dat het afleren van een speen makkelijker is als duimen. Zij had namelijk 2 kindjes waarvan 1 een speen gebruikte en de andere haar duim. Die duimde deed het nog steeds in haar tienerjaren 🤪 de speen had ze na 2 jaar afgeleerd. Dus het is maar net wat je zelf wil natuurlijk

2 jaar geleden

Wij geven onze dochter ook een speen. Ikzelf heb er vroeger ook een gehad en had moeite met loslaten (maar ik vind dan ook dat m’n moeder heel laks was hierin). De reden dat wij onze dochter een speen geven is zuigbehoefte en troost inderdaad. Ze zuigt er even op maar spuugt m zelf ook snel genoeg uit als ze er genoeg van heeft. Dus ze zit niet heel de tijd met die speen in haar mond (bijvoorbeeld tijdens het slapen). Ik kan me nog herinneren dat ik m’n speen wel praktisch altijd in m’n mond wilde omdat dat fijn voelde. Zo zie je maar dat ieder kind hierin anders is

2 jaar geleden

Mijn oudste kindje (nu bijna 2 jaar) wilde als baby geen speen. Ik gebruikte mijn pink als ze krampjes had maar had verder weinig zuigbehoefte. Ik vond het prima want daardoor hoefde ik het ook niet af te leren. Mijn baby nu twijfel ik over om het te gaan geven. Hij heeft wel iets meer zuigbehoefte (tijdens krampjes en soms om in slaap te vallen) dan zijn zus maar geef daar nu ook mijn pink. White noise vind hij ook fijn om in slaap te vallen ben ik gisteren achter gekomen, dus dat scheelt😂 Je kan ook proberen niet te geven en mocht je kindje gaan duimen dan vervangen voor een speen?

2 jaar geleden

Het kan ook voorkomen dat een baby veel troost aan bijvoorbeeld de borst vi ...
Oei dit is wel herkenbaar inderdaad. Ik geef borstvoeding en ze vindt het af en toe wel fijn om wat langer te sabbelen. En we zitten hier ook met behoorlijke darmkrampjes... Dit is zeker een reden om een speen goed te overwegen.

2 jaar geleden

Ik wilde deze keer ook geen speen, maar het helpt echt bij de reflux en krampjes. Met spatiebalk spuugt hij geen eigenijk ook vrij snel weer uit. Wij gaan met 4 maanden de speen cold turkey weer weghalen. Dat hebben we bij onze eerste ook gedaan en was heb enkel probleem. Ivm slaapproblemen hebben we toch weer de speen gegeven in de hoop dat het iets zou helpen. Dat was niet zo en nu op ruim 2 komen we er niet vanaf. Dus deze keer is hij echt weg op 4 maanden. Uitkoken moet bij veel spenen juist niet, maar wel steriliseren in de magnetron of in kokend heet water leggen. En elke 6 weken een nieuwe kopen doen wij niet hoor 🙈 dat lag best iets langer mee. (Hangt wel beetje af van hoeveel het gebruikt wordt natuurlijk)

2 jaar geleden

Reactie op 3L1N3

Oei dit is wel herkenbaar inderdaad. Ik geef borstvoeding en ze vindt het a ...
Je weet natuurlijk helemaal niet zeker of de krampjes echt erger zijn daardoor, maar het kan wel heb ik begrepen! Ik geef flesvoeding deze keer en stiekem vind ik het zelf ook wel heel fijn dat ze even sabbelt op de speen terwijl ik een fles warm maak, in plaats van dat ze enorm schreeuwt die paar minuten.

2 jaar geleden

Nu is het zuiden op de speen een natuurlijke reactie. Rond de leeftijd van 3 maanden verandert dit en moet het zuigen op de speen worden aangestuurd vanuit de hersenen. Dit kan een goed moment zijn om te stopen. Dan kan je nu troost bieden in de zuigbehoefte, maar zit je niet heel lang aan de speen vast. Mijn zoontje (nu 3jr) snapte rond 3 maanden ineens niet meer wat hij met die speen in zn mond moest doen dus zijn wij er mee gestopt. Hij had er daarvoor ook niet veel behoefte aan. Mijn dochter van nu 6 weken snapt ook niet echt wat ze er mee moet.

2 jaar geleden

Mijn oudste wilde een enkele keer een speen, maar al snel niet meer. Ze gebruikte mij als speen. Dat was best intensief, maar wel wat ze nodig had. Het stoppen met aan de borst in slaap vallen ging met heel wat tranen gepaard. Dar vond ik ook wel zwaar. De jongste heb ik nog geen speen aangeboden, maar weigert de fles dus wellicht ook een speen. Ze gebruikt mij nog niet echt als speen, dus zij heeft het misschien helemaal niet nodig.

2 jaar geleden

Mijn middelste heeft een speen gehad en dit werd een op een gegeven moment een negatieve slaap associatie. Wij hebben de speen toen met 6 maanden per direct weggehaald. Was even moeilijk, maar binnen 2 dagen was ze het vergeten en sliep ze eindelijk als een roosje (we moesten er anders keer op keer heen om speen terug te geven). Daarom nu bij de jongste ook echt twijfels eraan te beginnen. toch zie ik dat ze echt behoefte had en heeft om nog extra te zuigen na de fles. Daarnaast biedt het haar ook troost en bij het i slapen. Het kan dus ook zeker wel een positief iets zijn. Wij gaan de speen echter wel wegnemen wanneer de natuurlijke zuigbehoefte afneemt. Dat is geloof ik na 3 maanden. Dan daarna ook geen gedoe met terugstoppen of afleren als ze oude zijn 😊

2 jaar geleden

Ik riep tijdens mijn zwangerschap ook; géén speen! Maar nu heeft ze ‘m toch😂. Voor nu idd heeft ze het nodig, die zuigbehoefte is wel groot bij haar. Zeker ‘s avonds om in slaap te vallen. Kan moeilijk de hele avond met mijn pink in haar mond liggen voor het sabbelen.. mijn dochter is wel heel duidelijk; soms wilt ze de speen echt niet, en dan duwt ze ‘m er zelf ook wel weer uit. Ik merk ook dat ze tijdens het slapen haar speen er zelf uit duwt.. dan leg ik ‘m ook weg en biedt ik m niet opnieuw aan.. voor nu lijkt dat te werken. Als ze wat ouder is, is de speen echt alleen voor in bed, of ze moet heel verdrietig zijn/pijn hebben.

2 jaar geleden

Reactie op LisetteMichelle

Ik riep tijdens mijn zwangerschap ook; géén speen! Maar nu heeft ze ‘m toch ...
Nou had zij ook de eerste dagen al dat ze al enorm op haar vuistje/duim aan het sabbelen was. En een speen is dan toch makkelijker afleren dan een duim.. want die hebben ze altijd bij zich.. dus uit voorzorg dat ze haar vuist/duim helemaal zou ontdekken, hebben we een speen gegeven.

2 jaar geleden

Beide hebben een speen voor troost en rust. De oudste krijgt hem alleen bij het naar bed gaan of onderweg als ze heel moe is. In bed pakt ze hem als ze even wakker is, maar eigenlijk heeft ze hem heel weinig in haar mond. Soms denk ik dat het knuffeltje alleen ook goed is..

2 jaar geleden

Wij geven tot nog toe geen speen. Hij drinkt normaal aan de borst, gebruikt mij niet als speen en heeft niet duidelijk extra zuigbehoefte, mijn pink is na 30 sec al niet meer interessant. Als hij zijn duim gaat ontdekken krijgt hij er wel 1, maar als het enigszins kan niet. Mijn neefjes zijn nu 2,5 en stoppen gaat erg lastig, dus dat wil ik proberen te voorkomen

2 jaar geleden

ik vind het heftiger om in de newborn fase niet toe te kunnen geven aan een speen. Dan het afleren dat we hebben gehad bij onze oudste met 2 jaar. ja het was 2 dagen even pittig met inslapen, maar niets vergeleken met een onrustige newborn.

2 jaar geleden

Babies hebben nou eenmaal zuigbehoefte en zou niet weten waarom je daar niet aan zou toegeven. Dat kan natuurlijk met borst of pink maar speen is soms wel makkelijker... Onze dochter heeft een speen gehad, vooral bij inslapen of in de auto, en we zagen op tegen het afleren maar bij 2.5jaar Cold Turkey gestopt en na 2 nachtjes wat huilen was het klaar. Kwestie van doorzetten en korte periode van onrust accepteren.