199 Reacties
één maand geleden
Reactie op Lizzietje007
De 150 ml klopt volgens mij niet meer want dan zit je met een gewicht boven ...
Klopt, ik had niet gerekend 😅 Het neemt dan steeds meer af inderdaad.
Ouder dan 6 maanden: 100 ml x gewicht in kg
Zou je rond 800 uitkomen. Maar het ene kind drinkt ook meer/minder dan de ander. Bij de oudste krijg ik het er ook lastig in, nu 3 jaar, maar drinkt gewoon minder (ook als baby al).
Zou zeker nog een rietjesbeker proberen, 360 snapte ze ook niet, maar rietje ging meteen goed!
Ik merk hier dat ze het beste drinkt in de middag, na het slapen en bij het avondeten. Eerder op de dag zijn het ook maar een paar slokjes. Misschien merk je daar ook verschil in?
Daarnaast thee al eens geprobeerd? Eventueel met een schepje flesvoeding?
Het wordt ook vanzelf beter, gaat soms best een tijdje overheen..
één maand geleden
Onze dochter lijkt sinds deze sprong niet meer goed van de fles te willen drinken. Is dat voor anderen ook herkenbaar en hebben jullie misschien tips hoe ik haar toch voldoende vocht kan laten binnenkrijgen?
Onze dochter is geboren met een schisis inclusief open gehemelte, dus qua vast voedsel kan ze een hele boel ook (nog) niet eten… en met amper 400cc flesvoeding en een halve yogolino komen we niet ver…
één maand geleden
Reactie op DianaDJ
Onze dochter lijkt sinds deze sprong niet meer goed van de fles te willen d ...
Je zou advies kunnen vragen aan een logopediste. Wij worden (op verwijzing van het ziekenhuis) ook geholpen door een logopediste (moeite met dunne vloeistoffen door gewenning aan ingedikte voeding ivm reflux). Maar je kunt ook zonder verwijzing contact opnemen (sinds 2011). Hier kwam iemand aan huis die meekeek met een eet- en drinkmoment en zodoende hun mondmotoriek kon beoordelen en tips kon geven.
Van een andere logopediste kreeg ik al eens de tip om een beekje fruithap aan te lengen met water zodat het dikker is en makkelijker te drinken.
En dit heb ik gisteren met onze meisjes geprobeerd en het lukte ook direct al een beetje: https://youtube.com/shorts/ethHNeW3IoI?si=1WNIGxFpbleMidyj.
één maand geleden
Reactie op Milagro
Je zou advies kunnen vragen aan een logopediste. Wij worden (op verwijzing ...
Uit een rietje drinken lukt haar niet, want ze kan door het missende gehemelte geen vacuüm zuigen. Maar bedankt voor de tip van de logopediste. Er zit ook een logopedist in het schisisteam wat ons begeleid. Ik ga die eens vragen.
één maand geleden
We hebben nu sinds kort een rietjesbeker en ze drinkt +- 120 ml water eruit (nog niet eens de hele dag door aangeboden) dus is echt een succes…! Hierdoor krijgt ze nu op goede dagen bijna 800 ml per dag binnen. Dus dat gaat goed en de goede kant op.
Ze vindt water zelfs lekkerder dan diksap aangelengd. Ze houdt niet zo van zoet (net als ik zelf).
Ik heb nu nog een goedkopere Nijntje rietjesbeker maar wil mogelijk nog een Hegen beker aanschaffen.
Iemand ervaring met Hegen bekers??
één maand geleden
Reactie op Lizzietje007
We hebben nu sinds kort een rietjesbeker en ze drinkt +- 120 ml water eruit ...
Hegen bekers zijn vooral fijn als je ook de flesjes gebruikt dan kan je het makkelijk combineren. Verder is het niet perse bijzonder. Wij gebruiken de flessen wel maar niet de rietjesbeker. Maar onze dochter drinkt weer liever uit een open beker dan uit een rietje dus zo zie je maar haha.
23 dagen geleden
Reactie op oudaen
Hoeveel flesvoeding is normaal voor kindje van 10 maanden? Vraag me af of w ...
Volgens mij zo'n 400-500 ml?
16 dagen geleden
Hoeveel flesvoeding geven jullie nog in de avond? Ze weigert hier al een paar dagen ontbijt, dus ik denk dat we de avondfles misschien wel kunnen verkleinen..
16 dagen geleden
Reactie op Leeuwtje91
Hoeveel flesvoeding geven jullie nog in de avond? Ze weigert hier al een pa ...
Bedoel je de laatste fles voor ze naar bed gaan? Hier bied ik 120 aan maar die drinkt ze niet eens op.
Of bedoel je een nachtvoeding? Die bied ik hier al heel lang niet meer aan omdat ze niet meer komt. Als ze ooit overstuur is oid savonds dan wil ze ook niet eens drinken.
Maar ik weet niet of een avond fles echt invloed heeft op ontbijt. Een nachtfles waarschijnlijk wel.
16 dagen geleden
Reactie op Elliema
Bedoel je de laatste fles voor ze naar bed gaan? Hier bied ik 120 aan maar ...
Nachtvoeding krijgt ze hier ook al heel lang niet meer. Ik bedoel inderdaad de laatste fles voor ze naar bed gaat rond 18:30/19:00. Ah kijk, wij zitten nog op 180+6 🙈
16 dagen geleden
Reactie op Leeuwtje91
Wij eerst 210 + pap. Maar merken ook dat hij met minder kan, en hadden het idee dat hij soms gewoon te vol zat in de nacht oppeens, dus zijn terug gegaan naar 180 (zonder pap). Terwijl juist die pap eerst het enige was dat hij doorsliep, heel vaak geprobeerd het niet te geven dat het mis ging.
16 dagen geleden
Reactie op Leeuwtje91
Wij hadden het hier juist andersom, hier weigert ze al heel lang de avondfles en drinkt ze in de ochtend juist wat meer. Wij doen nu rond 16.30 de fles, dan 17.30 avondeten en rond 18.30 naar bed. Daar redt ze het dan prima mee tot de ochtend.
16 dagen geleden
Reactie op Ryrywire
Wij hadden het hier juist andersom, hier weigert ze al heel lang de avondfl ...
Krijgt ze dan tussen de middag nog een 3e fles? Hier krijgt ze nu nog 120+4. Ik denk dat die avondfles wel wat naar beneden kan, deze drinkt ze nog wel graag voor het slapen gaan.
16 dagen geleden
Reactie op Leeuwtje91
Krijgt ze dan tussen de middag nog een 3e fles? Hier krijgt ze nu nog 120+4 ...
Of we moeten het in de ochtend weglaten als ze dat gewoon niet wil 🤷♀️ Misschien een broodje en wat water/thee ofzo..
16 dagen geleden
Reactie op Leeuwtje91
Krijgt ze dan tussen de middag nog een 3e fles? Hier krijgt ze nu nog 120+4 ...
Sporadisch, hangt vooral van haar ochtenddut af. Ze wil hier vooral fruit en brood eten, fles laat ze dan gewoon staan. Als ze vrij vroeg is met de ochtenddut drinkt ze eind van de ochtend nog zo'n 80ml, maar meer zal het niet zijn. Interesse in de fles is hier gewoon al heel erg weg.
6 dagen geleden
Vraagje 🙂 Borstveoding is hier inmiddels aan het einde, mijn productie is opgehouden. Ik heb nog wel veel melk in de diepvries, maar mijn dochtertje weigert dat vaak (door de geur en smaak die veranderen bij invriezen/ontdooien). Voorheen dronk zij het wel wanneer ik het aanmengde met verse melk, maar inmiddels heb ik nagenoeg geen verse melk meer. Nu denk ik er dus over na om het aan te mengen met kunstvoeding. Bijv een fles van 120 ml moedermelk, aanmengen met 30 ml kunstvoeding, zodat we op 150ml komen ongeveer.
Nu vraag ik mij alleen af hoe ik dat praktisch kandoen:
Ik geef de flesjes vooraf mee aan de opvang. Zij drinkt het vaak diepvreiskoud of op kamertemperatuur.
Kan je kunstvoeding al vooraf maken en mengen? Dus koud zeg maar? of moet het per se met warm water en dan binnen een uur opgedronken worden?
Ben even zoekende. Vind het zo ingewikkeld voor de opvang als ik de leidsters moet vragen om de 120 ml uit de koelkast te pakken, dan een schep poedermelk met heet water en dan er door te mengen zeg maar.
Vooral bij de 2e fles. Die is maar 100 ml. Dan zou ik dus bijv 75 ml moedermelk en dan een halve schep kunstvoeidng of oz. Dan wordt het wel heel complex
kortom, benieuwd:
- Kan je kunstvoedingsflesjes vooraf maken en in koelkast bewaren?
- Hoelang is het dan houdvbaar in de koelkast? en hoelang evt na het uit de koelkast halen?
- Moet het dan ook warm gedronken worden of kan het ook koud?
Zie ik iets over t hoofd? Iemand andere tip?
- of zou het ook mogelijk zijn het aan te mengen met een plantaardige drink? Niet per se de soya groei drink maar gewoon plantaardige amandelmelk bijv? Ze krijgt i.p dan al ee meeste voedingsstoffen gewoon via de moedermelk. Dat lijkt me het belangrijkste de rest is enkel voor se smaak. Ze heeft echt geen KV meer nodig gezien ze genoeg moedermelk kan drinken en ook al volwaardig eet. Maar ik weet niet of ie deze melk al mag geven?
Ze is nu 10,5 maand oud
Ik wil iig wel graag zo veelmongelijk vd gekolfde melk geven. :)
6 dagen geleden
Reactie op Chb1989
Vraagje 🙂 Borstveoding is hier inmiddels aan het einde, mijn productie is ...
Ik zou eerst proberen thuis of ze jouw melk uit de vriezer gemengd met kunstvoeding wel drinkt.
Van te voren kunstvoeding klaarmaken is niet handig, je kan het vaak maar ong 30 min uit de koelkast bewaren bijv.
Als je dochter het accepteert zou ik je melk uit de vriezer meegeven aan het kdv en ze het daar laten mengen met kunstvoeding. Opzich is dat zo gedaan! Niet veel extra moeite. Een flesje kv is zo gemaakt en dan roeren ze de bv er even doorheen. Met andere soorten melk mengen heb ik geen ervaring. Met mengen van kv en bv wel en ik vond dat niet heel ingewikkeld.