24 Reacties
2 jaar geleden
Zodra die van 3,5 naar school gaat wordt het anders. Na school zullen ze meestal met vriendjes afspreken, dan zullen de dagen weer anders zijn. Of kan die misschien nu al op een van die middagen naar een sport of een ander hobby clubje? Ik zou zeggen, probeer te genieten van deze tijd, voor je het weet hebben ze allen een eigen planning en zou je willen dat ze bij je waren gebleven.
2 jaar geleden
Waarom moet je wat doen? Rondje in de wijk/bos? Peuter zal zijn/haar energie kwijt moeten. Blijf weg van teveel schermen voor jezelf en de peuter, ga iets doen in de keuken samen al is het maar een fruithapje snijden, maak ga naar de action, koop wat knutsel spullen en maak iedere week een weekkalender. Als je je echt ongelukkig/futloos/uitzichtloos voelt dan zou ik toch hulp vragen en eens met je huisarts kletsen. Misschien een x bloedprikken; wellicht heb je een vitamine tekort en ben je daarom zo moe.
2 jaar geleden
Reactie op fairynowings
Zodra die van 3,5 naar school gaat wordt het anders. Na school zullen ze me ...
Dat eerste ben ik het helemaal mee eens! Reken je alleen niet te snel rijk wat betreft afspreken, dan startte hier pas echt in de loop van groep 2. Maar de tijd dat je kind op school is kan echt lucht geven. Even aandacht aan 1 kind.
Het laatste stuk geldt voor mij niet. Mijn oudste twee zijn 6 en 8 en ik vind het heerlijk dat ze hun eigen planning op een aantal momenten hebben. Hoef ze echt niet meer bij me dan ik ze heb. Klinkt hard, maar ik heb gewoon ook graag mijn eigen leven.
2 jaar geleden
Heel fijn deze post. Herken het ook. Vind de dagen zo op elkaar lijken en denk ook dat het slechte weer niet helpt. Peuter is ook erg eigen gereid. Hij gaat binnenkort extra ochtend naar peuteropvang, om echt even zn energie goed kwijt te kunnen. De hele - geniet er nu nog van en waarom moet je iets doen - adviezen, zijn natuurlijk deels waar maar ook makkelijker gezegd dan gedaan. Sommige mensen zijn nou eenmaal wat onrustiger van aard en hebben meer prikkels nodig. Ik heb dat ook erg en als ik de dagen als eentonig ervaar, krijg ik echt het gevoel dat de muren op me af komen. Eventueel wat dingen die je kan proberen:
- Ga naar voorlees/koffie/knutselochtenden in de bieb. Leuk voor de oudste en je kan rustig baby voeden enz. Ook meer ouders daar, dus gezellig.
- Peutergym (bij ons wordt dit ook gratis op consultatiebureau gegeven 1x per maand)
- Kijk eventueel naar een sportlesje voor nieuwe moeders, misschien een leuk groepje om buiten sport om met de kindjes af te spreken.
- Boek een vakantie (als het mogelijk is financieel natuurlijk), maar iets in het vooruitzicht helpt mij heel erg. Wij gaan over 3maanden een maand naar Azie, volop avontuur :)
Daarnaast - hoe lastig ook - probeer het te accepteren. Niet elke dag hoeft leuk te zijn en veel van begintijd bestaat uit allerlei taken achterelkaar. Als je baby wat ouder is wordt het makkelijker. Kunnen de kids elkaar ook beetje vermaken en zijn onze peuters hopelijk eindelijk uit hun peuterpuberteit fase 😅
2 jaar geleden
Ik herken deels wel wat je schrijft. Hier ook een peuter van 3,5 en een baby van 9 weken. Onze baby heeft een hele moeizame start en de laatste weken draaien alleen maar om hem.. het is zo eenvoudig om jezelf te verliezen met 2 kindjes. Ik merk dat wij ook nog enorm moeten wennen aan de nieuwe samenstelling van ons gezin. Ik heb helaas niet zoveel tips.. maar gelukkig vindt onze oudste zoon het vaak prima om lekker in huis te spelen met zijn auto’s en trekkers etc. Als de baby slaapt krijgt hij al onze aandacht en als de baby wakker is moet het verdeeld worden. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan overigens.
2 jaar geleden
Dingen voor mezelf doen in de avonden.. ondanks moe zijn! Ga zaterdag met vriendinnen uit eten en dat vooruitzicht maakt het een stuk aangenamer.
Het indoor speelding doet het ook goed, maar dat doe ik wel met iemand samen...
Oma komt haar vaste oppasdag langs en dat betekent hele dag peuter verwennen.
Hier ook dat de peuter het huis onder plast vanwege zindelijk worden en een man met stress op het werk (= snel chagrijnig). Gezellig gezinsleven....
Lastig is dat de baby niet zo lekker gaat op de prikkels en de 3,5 jarige gaat klieren als we hele dagen thuis zijn .
2 jaar geleden
Ik had het kunnen schrijven 🤭
Dochter 2 jaar en 9 maanden en baby 12 weken, 2 dagen alleen mer beide kinderen (waarbij peuter behoorlijk in de driftbuien zit). Alle aandacht gaat bijna naar peuter, enkel wanneer baby de fles moet ben ik met de baby bezig.
Ik loop buiten een rondje, spelen in de tuin, ga knutselen, koken. Abonnement op afivauna (vogelpark met grote speeltuin) dus als het droog is ga ik vaak daarheen, is om de hoek.
Maar ik vind het ook erg pittig 😮
Vooral omdat de peuter hooguit 10 minuten alleen speelt.
Tegelijk denk ik ook vaak, hoelang zijn ze nou zo klein.. nog even en dan is het voorbij en willen ze niks meer samen doen🥺
2 jaar geleden
Pfoeh zo herkenbaar dit! Baal er ook van dat ik je dus geen tips kan geven want ben zelf ook flink aan het zoeken de hele tijd. 🫠 Ook van die dagjes in het weekend of de momentjes voor mezelf voelen alleen als een tijdelijke pleister. Ik hoop gewoon heel erg dat alles er anders uit zal zien als mn verlof voorbij is. Waarbij je zelf ook weer een eigen leven/ritme hebt.
2 jaar geleden
Zo herkenbaar. Ik had dit al met 1 kind. Ik vind het sowieso met een baby lastig de dag door komen. Vanaf 10 maanden vind ik dat minder moeilijk worden. Zelf vind ik een peuter dus makkelijker dan een baby. Onze baby huilt veel en daardoor ben ik constant bezig met hem ipv dat ik aandacht kan geven aan mijn oudste.
Mijn tips:
-intratuin en dan laten spelen bij het restaurant.
-binnenspeeltuin
-mocht je budget het toelaten een abbo op een museum of dierentuin
VRIEND
2 jaar geleden
Heel herkenbaar! Kan jouw peuter een beetje zelf kleertjes aandoen al? Ik heb echt uren kunnen verslijten door een hele berg kleding mee naar beneden te nemen en een spiegel. M’n dochter een dag allemaal verschillende outfits laten aantrekken en foto’s maken als een soort show haha met muziekje erbij, andere dag met dezelfde berg kleding haar alle kleding op kleur laten ordenen/bij elkaar doen als spelletje, andere dag te kleine kleertjes van de baby bij dr knuffels of poppen aan laten trekken, etc. Baby lekker op schoot erbij. En papa mocht alles opvouwen toen hij thuiskwam haha 🤣👌🏼
2 jaar geleden
Reactie op CSVD1988
Heel herkenbaar! Kan jouw peuter een beetje zelf kleertjes aandoen al? Ik h ...
Oh dat is nog wel een erg leuk idee. Wellicht dat ze dan ook meer zelf wil spelen. Want ze wil continu ook aandacht en samen dingen doen. Terwijl ik die niet altijd kan geven. En dan heb je een frustrerende puber
VRIEND
2 jaar geleden
Reactie op Chanty92
Oh dat is nog wel een erg leuk idee. Wellicht dat ze dan ook meer zelf wil ...
Ja precies! Want als je op bank zit met de baby en zegt dat de jury bent of toeschouwer van de show dan doe je ook nog mee met het spel haha. Zat nog even te denken wat we verder deden waar ze paar uurtjes zoet mee was; grote vloerpuzzels, raamstickers plakken (van de action zijn grote vellen en goedkoop!), samen boodschappen doen en haar met eigen karretje voor kids achter me aan laten gaan en een boodschappenspel doen, baby verzorgen imiteren - als ik de baby ging verschonen ging zij mee en mocht ze met een echte luier haar pop verschonen, omkleden, en met een billendoekje de pop schoonmaken. En de absolute favoriet: dan kwam ze naast ons op de bank en dan streamde ik met Apple TV allemaal media van haar als baby op de tv daar wilde ze ook uren naar kijken. Filmpjes en foto’s scrollen en de verhaaltjes er bij vertellen. 😄
2 jaar geleden
Reactie op Anke2302
Waarom moet je wat doen? Rondje in de wijk/bos? Peuter zal zijn/haar energi ...
Dit, maak het niet te moeilijk. Ga boodschappen halen, dan ben je lekker buiten, peuter lopen of op een loopfiets. Dan heeft die lekker beweging. En dit wat dingen in het huishouden. Laat je peuter helpen. Gewoon de dagelijkse dingen en je kindje daarbij betrekken. Eet aan tafel en eet samen met je kindje. Smeer ook je eigen boterhammen 1 voor 1 en eet die op voor je de volgende smeert. Dan maak je van die dingen al meer en activiteit. En hoe meer tv hoe vervelender mijn kind. Dus dat doe ik sinds kort eigenijk pas en dan een kwartiertje in de namiddag of helemaal niet. Zorg voor puzzels en boekjes en dingen die je kindje zelf kan doen. Verveling is goed! Daarvan leert je kindje zichzelf te vermaken en zich dus minder te vervelen. We moeten het gewoon niet te moeilijk maken voor onszelf.
MOD
2 jaar geleden
Reactie op H0bbezak
Zo herkenbaar. Ik had dit al met 1 kind. Ik vind het sowieso met een baby l ...
Herkenbaar! Ik ben echt gewoon niet geschikt voor baby's. Die onvoorspelbaarheid qua ritme, continu zorgen en de hele dag bezig zijn met proberen te laten slapen en dan dat gehuil/gekrijs😣
Bij de oudste vond ik het ook al lastig, maar toen ging ik veel wandelen of even naar een strandtent ofzo, maar met dit weer 😮💨
Ik probeer wel dingen te doen, maar op de een of andere manier komt het vaak net niet uit of het duurt weer een eeuwigheid voordat alles/iedereen in de auto is🙈
Zo'n zin in het voorjaar/de zomer als ik gewoon de tuindeur open kan zetten en m'n peuter in ieder geval z'n energie kwijt kan in de tuin.
En inderdaad vanaf een maand of 10 is meer mijn ding, komt waarschijnlijk ook omdat er dan minder slaapjes zijn per dag en ik daar niet continu mee bezig hoef te zijn.
2 jaar geleden
Reactie op 2021Baby1
Herkenbaar! Ik ben echt gewoon niet geschikt voor baby's. Die onvoorspelbaa ...
Precies dat inderdaad. Het constant bezig zijn met die dutjes. Wordt je toch helemaal gek van. Echt niet leuk.
Hier ook een heerlijke tuin waar onze peuter in kan spelen. Lekker in het voorjaar/zomer met de watertafel spelen en in de zandbak.
Ik ging ook lekker vaak naar buiten toen mijn dochter net geboren was (zelfde maand geboren als jouw eerste kindje). Kon je lekker wandelen met 25 graden en ook in de avond kon je nog lekker naar buiten omdat het lang licht was in de avond.
Nee, een kindje krijgen in de winter is niet ideaal met het weer..
MOD
2 jaar geleden
Reactie op H0bbezak
Precies dat inderdaad. Het constant bezig zijn met die dutjes. Wordt je toc ...
Ooh ja ik kijk er zo naar uit! Zo heerlijk als ze lekker buiten kunnen spelen.
Ik ben überhaupt geen wintermens (tenzij het een mooie zonnige dag is zoals zondag), ben een beetje gevoelig voor een winterdip. Dus t wordt er allemaal niet beter op. Merk ook dat ik op dagen zoals zondag gelijk wat beter in m'n vel zit.
Ja 's avonds ook inderdaad! Ik heb echt bijna dagelijks kilometers gelopen met de oudste, ook 's avonds, ivm het niet willen slapen. Had gehoopt dat z'n zusje meer op dr moeder zou lijken met slapen 😅 ben ook zo bang voor de 4 maanden regressie 😣 toen ging het van kwaad tot erger met de oudste.
2 jaar geleden
Ik wil ook graag altijd dingen doen met mijn oudste zoontje en ik zeul de jongste nu overal mee naartoe 😂 mijn man vind het gelukkig ook leuk om dingen te ondernemen:
- zwemmen (ik zet mijn jongste dan even voor 1.5/2 uur bij mijn moeder)
- Kids Cafe —> echt gigantische aanrader ik kan daar koffie drinken terwijl mijn dreumes speelt en het is allemaal kindvriendelijk en hij kan ook niet weglopen want het is omheind!
- Avifauna (Alphen a/d Rijn in ZH)
- Sea Life (Scheveningen)
- Mall of the Netherlands (Leidschendam) je hebt daar ook Peppa Pig World eventueel
- Wandelen/Boodschappen doen
- Tuincentrum
- Boerderij ‘t Geertje (Zoetermeer) kan je geitjes ook flesje melk enzo geven
- Duinrell/Tikibad (Wassenaar)
- Indoor speelparadijs