Hoi allemaal, tijdje geleden maar ik moet even iets van me af schrijven en zoek herkenning.
Onze dochter is begin januari 2 geworden, alles is letterlijk 2 is nee en zelf doen. Nou herken ik dit ook wel van onze zoon, maar niet zo heftig als dit.
Om alles wordt ze boos, schreeuwen wanneer ze woest wordt: 'Teen Jaaaaaap (speen schaaaaapknuffel)'.
Wij zijn heel kalm en rustig, gaan in een open houding ook op de grond zitten en benoemen dingen en ze komt uiteindelijk ook lekker knuffelen. We weten dus wel hoe ermee om te gaan, maar het is zó intens en echt 10x per dag om helemaal niks. Aan tafel met ontbijt als ze bijvoorbeeld in haar stoel klimt en de stoel ook maar een klein beetje verkeerd staat is het al mis en dit is maar 1 klein voorbeeld.
We laten haar ook zoveel mogelijk zelf doen, vindt ze fijn! Maar ook dan wanneer het niet helemaal gaat helemaal over de toeren.
Nou krijgt ze twee kiesjes door en ze lijkt daar, denken we, ook wat last van te hebben dus pcm gedaan.
Ik zoek herkenning, bij wie is dit gedrag net zo en komen er bij jullie ook kiesjes door bijvoorbeeld?
Hier precies hetzelfde. Het helpt als we benoemen wat ze voelt: “je bent nu boos omdat je het zelf wilde doen.” Etc. Maar pittig en vermoeiend! We halen haar (als het kan) wat eerder op de middag op van de opvang, heb het idee dat overprikkeling het erger maakt. Succes!
Elk kind heeft een ander karakter. Ik merk wel dat hoe meer ons zoontje kan praten, hoe minder zijn frustratie omdat hij steeds meer op andere manieren kan duidelijk maken