6 Reacties
2 jaar geleden
Na 12 weken is de kans op een miskraam heel sterk afgenomen en na 24 weken is je baby in principe levensvatbaar als hij/zij geboren wordt
2 jaar geleden
Reactie op Ro0mmy
Ik denk ook 12 weken, dit is mijn eerste zwangerschap die goed gaat, en ik ...
Snap ik meid!! Vind wel soms echt de negatieve verhalen de overhand nemen hier soms, dus dan denk ik Tsjaa je word er continu mee geconfronteerd dat het ook dus na de 12 weken goed fout kan gaan, en Tsja heb jij de 20 weken echo al gehad?
2 jaar geleden
Ik heb gelezen dat vanaf de 12 weken de kans op miskraam aanzienlijk kleiner zou zijn, omdat alles vanaf dan al aanwezig zou zijn. Vanaf de 12 weken zal de baby voornamelijk of alleen nog maar groeien.
Natuurlijk ga je hier en op andere fora andere verhalen lezen, verhalen waar het ook daarna misgaat. Het zijn net die mensen die vaak eens te meer de behoefte hebben om hun verhaal (anoniem) te vertellen, op zoek zijn naar lotgenoten.
Daarnaast is de kans op miskraam, of iets dat er misgaat, niet nul.
Waar ik naar toe wil: de grote meerderheid van de zwangerschappen gaan veelal goed. Ik denk dat we dat allemaal dat moeten proberen te in-house , inclusief mezelf. De verhalen waarbij het niet goed gaat bezorgen mij (ook) angsten dat er bij mij iets misgaat. Ik kijk dan ook altijd uit naar de afspraken met de gynaecoloog. Hoewel dat echo’s telkens momentopnames zij , op dat moment weet ik dat het dan goed gaat met haar.
2 jaar geleden
Het eerste trimester is de gevarenzone.
Daarna is natuurlijk de 20 weken echo natuurlijk spannend of alles goed gaat met je kindje. Als je de nipt en 13 wekenecho gedaan hebt, is er natuurlijk al veel nagekeken.
Vanaf 24 weken is je kindje levensvatbaar, dat vind ik zelf ook echt een mijlpaal. En verder is er pas weer echt algemener risico als je te ver overtijd gaat lopen. Dus 41+, maar zeker na 42 weken. Al heeft een vriendin van mij de natuurlijke bevalling op 42+5 afgewacht en was dat kindje 3700 gram en heel gezond en tevreden.
Later in de zwangerschap, als je gewend bent je kindje dagelijks te voelen, is dat gewoon iets om alert op te zijn. Als jij tegen het eind van je zwangerschap het idee hebt dat je je kindje minder voelt dan normaal, moet je gewoon aan de bel trekken. Bij mijn schoonzus was dat nl en signaal dat ze minder vruchtwater had en toen is ze ingeleid een dag later, en heeft ze een heerlijk en gezond jongetje op de wereld gezet.
Hoeveel je je kindje voelt, verschilt per persoon en per kindje. Maar hou in de gaten dat het in het normale patroon van die zwangerschap past.
Verder krijg je ook de signalen van de verloskundige waarbij je aan de bel moet trekken ivm zwangerschapsvergiftiging. En als je je daaraan houdt, is dat gewoon goed.
Ik had zelf in mijn vorige zwangerschap ook dat ik me niet lekker voelde op het einde, toen heb ik gebeld en was het niks, bleef bij dat telefoontje, maar werd mij wel gezegd dat ik vooral moest bellen bij twijfel voor overleg.