17 Reacties

2 jaar geleden

Heb je een suikertest gehad? Vaak linken ze een grote buik aan zwangerschapsdiabetes. Het kan ook een momentopname zijn. Bij m’n 20 weken echo was het buikje iéts aan de grote kant. Mijn suiker was goed en met de groei echo was zijn buikje weer helemaal gemiddeld.

2 jaar geleden

Kan ook verkeerd gemeten zijn. Ze kunnen pas iets als je meerdere groeiechos hebt gehad. Anders is het net een momentopname Krijg je suikertest?

2 jaar geleden

Reactie op KikiVis

Heb je een suikertest gehad? Vaak linken ze een grote buik aan zwangerschap ...
Ja die heb ik gehad en alle waardes waren prima. Dus vraag me dan af waarom het erg zou zijn als buikje te groot is

2 jaar geleden

Bij ons is het hoofdje goed op termijn en de rest juist te klein.. vorige week gemeten. Vandaag extra bloedtoevoer echo (gelukkig goed) en volgende week nogmaals bloedtoevoer en opnieuw groei. Gyn gaf aan dat op basis van één zo'n echo nog niet echt een conclusie valt te trekken.. het kan gewoon weer bij getrokken zijn volgende keer 🤞 probeer je vooral niet al te veel zorgen te maken nog

2 jaar geleden

Bij mij zeiden ze ook met de 20 weken echo dat de buik groot was(p98) in vergelijking met de rest van het lichaam. Met 27 weken een suikertest gedaan, deze was goed. Vandaag met 30+5 een groeiecho gehad, buikomvang was nog steeds groter(p87) maar al meer in verhouding. Met 34 weken nogmaals groeiecho gepland om dit te monitoren. Mij werd gezegd om me geen zorgen te maken, de kleine groeit nog door en dit kunnen ze pas tegen einde zwangerschap goed inschatten.

2 jaar geleden

Reactie op Kimm96

Bij mij zeiden ze ook met de 20 weken echo dat de buik groot was(p98) in ve ...
Oke, bedankt voor je berichtje. Fijn om te lezen dat het dus vaker voorkomt. Ik maak me gewoon dan veel te veel zorgen wat het evt zou kunnen zijn qua afwijken o.i.d. Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn natuurlijk

2 jaar geleden

Is er een groeiachterstand of is het buikje harder gegroeid dan de rest? Besef je dat ze heel voorzichtig zijn en dat ze niks willen missen en er daarom bovenop gaan zitten. Daarnaast zegt 1 meting heel weinig en heb je meerdere groei echo’s nodig om echt een beeld te kunnen vormen. Daarnaast is de kans dat er echt iets onderliggends bij de baby is, heel klein. Ook al is dat natuurlijk absoluut niet wat je wil, probeer er aan vast te houden dat die kans heel klein is. We hebben inmiddels een heel circus achter de rug en zitten er nog in ook, maar de mindset is nu wel anders dan in het begin. Dus als je er even over wilt kletsen of meer wilt weten dan mag je altijd even een berichtje sturen. 🍀

2 jaar geleden

Bij ons was het eerst andersom. Baby loopt sowieso een week achter in groei maar het buikje was eerst nog meer achter gaan lopen. Vorige week weer een groei echo gehad en nu is het buikje bijgetrokken maar juist het beentje minder goed gegroeid. De verloskundige gaf aan dat 1 pixeltje meer of minder al een hele andere uitslag geeft, dus dat je er niet te zwaar aan moet tillen. Als ze vermoeden dat er iets ernstigs aan de hand is zullen ze gelijk alle toeters en bellen erbij halen (doorsturen ziekenhuis, placenta werking meten, ecg etc), je kunt uiteraard vragen of ze je kunnen doorsturen mocht je het zelf niet vertrouwen! Maar wat mijn verloskundige zegt is dat ze vaak eerst een wat langere tijd de baby proberen te volgen dmv groeiecho’s. Misschien dat dit bij elke praktijk anders is, dat weet ik niet. Maar mocht je je zorgen maken kun je dit altijd aangeven bij je verloskundige!

2 jaar geleden

Wij hebben hier precies een zelfde situatie gehad. 20 weken echo, nipt test en suikertest gehad. Alles was helemaal goed. 28 weken groei echo bleek het buikje van de kleine aan de grotere kant (70p) het hoofdje iets onder gemiddeld (40p) maar de beentjes waren kort (3p). Maar, het was een 2e meting, en ze willen graag een eigen groei lijn van de baby zien dus we moesten afwachten op groeiecho van 32 weken. Die was vorige week. Hoofd was op de lijn van p40 mooi door gegroeid. Het buikje was iets groter (p85) maar geen gekke groei lijn afwijking. Maar opnieuw waren de beentjes weer heel kort, zelfs

2 jaar geleden

Reactie op AnneLouise

Wij hebben hier precies een zelfde situatie gehad. 20 weken echo, nipt test ...
Oke en wat denken ze er dan nu bij jullie van? Bedankt voor je berichtje!

2 jaar geleden

Hier met 20 weken al gezegd dat ze groot is, 24 weken heb ik n eerste groei echo gehad en kregen we hetzelfde te horen, 27 ongeveer of 28 hadden we weer een groei echo, toen ineens was een beentje te klein en kleiner dan de vorige meting en hoofd en buikje gingen op dezelfde lijn verder (beide boven de boven lijn) verteld dat er kans is dat ze eerder gehaald moet worden en dat ik volledig word overgenomen door t ziekenhuis ipv alleen de echo’s. Toen 2 week later weer een groei echo.. daar kwam uit dat alleen haar buik heel groot is, hoofdje en beentje waren beide goed en op de gemiddelde groei lijn en zij zag geen reden voor eerder halen en overnemen… Het kan echt zo enorm verschillend zijn elke keer. Heel verwarrend wel.

2 jaar geleden

Reactie op Jojo11

Oke en wat denken ze er dan nu bij jullie van? Bedankt voor je berichtje! ...
Oh ik zie dat niet mijn hele bericht er op staat. Conclusie bij ons was dat het kindje een eigen groeilijn volgt. Bij 20 weken is een start punt. En nu is buikje wel groot en beentje wel klein, maar dat is bij elke meting zo. Het kindje krijgt gewoon voedingstoffen binnen, anders zou het buikje ook niet groeien. En heeft gewoon de aanleg om kleiner te blijven dan gemiddeld.

2 jaar geleden

Mag ik daarnaast nog aanvullen dat het verschil tussen p1 en p100 vaak maar om een paar mm gaat? En op een echo kunnen ze ‘maar’ een schatting van een meting doen. Je ziet niet altijd precies waar het botje begint en eindigd ivm schaduwvlekken en een echoscopist doet soms een achatting waar ze de markers voor het meten zetten. Mocht ze dan net 3 mm ernaast zitten (elke kant 1,5 mm verkeerd inschatten is niet gek) dan is je p-waarde wellicht al uit de bocht gevlogen terwijl het ook niets over de werkelijkheid zegt. Heb hier vaker verhalen gelezen van dames die een grote baby verwachtten nav een groeiecho en een prachtige ‘gemiddelde’ baby ter wereld hebben gebracht. Wil niet je ongerustheid onder het tapijt vegen. Het is goed om alert te zijn maar hou ook in gedachte dat de metingen nooit 100% accuraat zijn.

2 jaar geleden

Gister met 29.6 groeiecho gehad ivm zwangerschapsdiabetes. Hier op zag ik bij hoofdomtrek ruim 1 week achterstand en ook bij bovenbeenbotje, bij de buikomtrek ruim 1 week voorsprong. Ik vind zelf die ruim 2 weken groeiverschil erg groot lijken en dit maakt me best wel onzeker ook omdat ik foute cellen in mijn bloed heb zitten.

vorig jaar

Wij hebben afgelopen week de laatste groei echo gehad bij 36 weken. En de kleine blijft het zelfde, korte ledematen en dikkere buik. Maar deze keer liet de vriendelijke dame even zien wat nou het verschil zou zijn. Ons kleintje zit op p5 voor de beentjes. En het verschil met p50 zou 3mm zijn. En ze liet ook nog zien dat de buik van de baby zo 8 of 10 p minder was toen de baby lekker had bewogen en een andere houding (meer gestrekt) had gevonden. Mijn eigen ongerustheid was al minimaal. Maar met deze cijfers laat het mij wel zien dat het echt moment opnamens zijn en maar minimale verschillen.