37 Reacties
3 maanden geleden
Mijn zoontje is vandaag 10 maanden. Hij kan al lang rollen, kan goed kruipen en ook staan. Maar zwaaien, in zijn handjes klappen kan hij ook niet. Dat komt vanzelf wel, denk ik. Ik denk dat de fysio gelijk heeft dat je jezelf niet te druk hoeft te maken. Maar je moedergevoel speelt natuurlijk ook een rol. Wat zegt de huisarts?
3 maanden geleden
Reactie op CinA
Mijn zoontje is vandaag 10 maanden. Hij kan al lang rollen, kan goed kruipe ...
Mijn zoontje kruipt of tijgert dus ook niet. Hij wilt wel graag. Maar hoe goed we ook oefenen, het lukt hem niet.
Ik ga de huisarts komende week bellen. We wilden eerst de kans geven met fysio
3 maanden geleden
Reactie op Meriam85
Mijn dochter is ook 9,5 maand. Zwaaid ook nog niet en klapt ook niet in de ...
Ze moeten natuurlijk niks. Maar als ik kijk naar kindjes van zijn leeftijd, dan kunnen zij dat wel.
Kruipen en/of tijgeren is hier ook nog niet aan de orde helaas
3 maanden geleden
Hi! Geen ervaring mee, ik snap dat je je zorgen maakt. Zeker als je het vergelijkt met alle gemiddelden die overal op internet staan (die overigens heeeel erg verschillen!)
Tenminste, ik denk dat je daar op doelt met de dingen die je opnoemt.
Ik denk dat je het oordeel van de fysio mag vertrouwen, het is een professional. Maaaaaaar, neemt niet weg dat ik begrijp dat je het gecheckt wil hebben door een kinderarts. Ik zou zeker vragen om een verwijzing van het consultatiebureau of de huisarts. Dan heb je dat ook afgevinkt.
Wij hebben in een hele pittige fase gezeten met onze huilbaby, hebben afgewacht tot de huilpiek een beetje voorbij zou zijn. Maar het werd alleen maar erger en toen werden we ook erg ongerust of er niet medisch iets aan de hand was. Dat hebben we toen wel laten checken. Eigenlijk kregen we gelijk een verwijzing (oke, na 2x huisarts) en konden we diezelfde dag nog terecht. Niet omdat er spoed bij was, maar onze huisarts begreep gelukkig de onrust die je als ouder kan hebben als het niet gaat zoals het “zou moeten.”
3 maanden geleden
Hier klappen en zwaaien ze ook nog niet hoor. Reactie op de naam is bij de een ook beter dan bij de ander.
Met kruipen en staan zijn ze wel vlotter dan mijn oudste dochter (nu 4 jaar). Maar die begon ook wat later met praten bijvoorbeeld, maar loopt daar inmiddels juist in voor. Waarschijnlijk wachtte ze totdat ze het idee had het 'perfect' te kunnen voordat ze het daadwerkelijk ging doen. Wat ik ermee wil zeggen: staar je niet blind op wanneer je kindje iets zou moeten kunnen. Het loopt echt zover uiteen. Net als tandjes krijgen. De gemiddeldes zijn gevormd vanuit een breed scala aan variatie: van kindjes die veel sneller zijn tot kindjes die meer hun tijd nemen. Laat ook vooral topics als die over de mijlpalen lekker aan je voorbij gaan. Ik ben er ook gevoelig voor om dan te gaan twijfelen, dus heb die bewust geskipt. Je kunt echt vertrouwen op het oordeel van de fysiotherapeut, het is inderdaad een professional.
Die test die je bedoelt is een paar maanden geleden ook bij één van mijn twins gedaan. Is een hele koffer bij met materialen enzo. Uiteindelijk was de uitslag dat ze aan de onderkant van het gemiddelde zat, maar nog steeds binnen de normale marges. Inmiddels kruipt ze en vandaag is ze gaan staan. Dus ook dat is maar een momentopname.
Laat alle normen, mijlpalen en opscheppende ouders je alsjeblieft niet onzeker maken lieve mama. Geniet van je kindje, voor je het weet breng je hem met tranen prikkend in je ogen naar de basisschool. Mijmerend over de dagen dat hij nog niet kon kruipen. 😘
3 maanden geleden
Reactie op Kippetje94
Ze moeten natuurlijk niks. Maar als ik kijk naar kindjes van zijn leeftijd, ...
Daar hoor je misschien minder over. Hier zelfde leeftijd en ze kruipt ook nog niet. Tijgeren lijkt wat te komen sinds een paar dagen.. Zelfstandig zitten kan hij wel zeg je, maar dat is hier bijv. ook nog niet aan de orde. Ze klapt wel al een hele tijd en heeft de pincetgreep al goed onder de knie. Brabbelt/kletst veel en zegt papa/mama. Ze doet dingen in een andere volgorde en die grove motoriek staat daarin niet vooraan 🤷♀️ Er is zo ontzettend veel variatie in wanneer kindjes wat kunnen. Ze hebben nog een hele periode voor zich waarin ze dat kunnen ontwikkelen en dat valt dan zelfs nog binnen de 'normale' marges.
Wij kunnen je allemaal vertellen dat elk kindje zich anders ontwikkelt en dat je je geen zorgen moet maken (ook als de fysio dat aangeeft), maar je eigen gevoel is iets wat alleen jij voelt. En daar handel je al naar, dus je doet het goed! ❤️
3 maanden geleden
Mijn dochter is iets jonger, bijna 9 maanden, maar is ongeveer net zo ver als jij zegt. Ze zit zelfstandig, maar alleen als wij haar neerzetten en kan dan alleen omvallen, niet zelf gaan liggen. Rollen kan ze, maar doet ze zeer weinig. Ze komt iets vooruit, maar op een hele gekke manier, zeker niet tijgerend, laat staan kruipend. Zwaaien doet ze wel eens, maar zeker niet op commando. Klappen doet ze niet. Wat onze dochter wel doet is de hele wereld in zich opnemen. Wij denken dat ze vooral heel veel observeert om het later 'ineens' te gaan doen
3 maanden geleden
Reactie op Esmée87
Mijn dochter is iets jonger, bijna 9 maanden, maar is ongeveer net zo ver a ...
Oh fijn om te horen dat onze zoon niet de enige is. Hoe gaan jullie er “relaxt” mee om. Ik merk toch dat ik mij snel zorgen maak dat er iets mis is
3 maanden geleden
Reactie op Kippetje94
Oh fijn om te horen dat onze zoon niet de enige is. Hoe gaan jullie er “rel ...
Ze is onze 3e en ookal ontwikkelden de oudsten zich op dit gebied echt wel sneller, ik weet onderhand dat er echt wel heel veel variatie in zit. Daarnaast heb ik pedagogiek gestudeerd en ook daarvan weet ik dat de ontwikkeling enorm kan verschillen zonder dat er meteen sprake hoeft te zijn van een probleem. Zo spreken ze tot 6 jaar ook alleen van een ontwikkelingsvoorsprong of -achterstand en niet van hoog- of laagbegaafd. Er kan namelijk nog zoveel veranderen in relatief korte tijd
3 maanden geleden
Mijn 1e dochtertje was/is ook met alles heeel laat! Die was 10 maanden toen ze ging tijgeren, 11 maanden ging ze pas van rug naar buik rollen, kruipen rond haar 1e verjaardag en lopen met 1 jaar en 8 maanden.
Ze is nu 5 en er is helemaal niks aan de hand.
Ze is wel hypermobiel dus dat speelt wel mee. Ze is nog steeds motorisch niet heeel sterk maar dit belemmerd haar echt niet in haar dagelijks doen en laten. Probeer je aub niet te veel zorgen te maken! Komt echt wel goed met je kleintje ☺️
3 maanden geleden
Klappen en zwaaien, balletjes in bakjes? Is dat dan "normaal"?😅 Doet ze hier ook niet hoor, kruipen als een torpedo dan weer wel.
Maar onze andere dochter sloeg rollen en kruipen over en deed lang niets ze ging uiteindelijk van schuiven naar lopen.. het is allemaal zo anders.. proberen los te laten en te genieten van wat hij leert, uiteindelijk komt het bij iedereen goed 💜
3 maanden geleden
Wauw, mama maak je wat minder druk ❤️
Ons zoontje klapt ook niet in zijn handjes en doen ook geen balletjes in bakjes. Zwaaien doet hij ook niet. Dat is echt heel normaal als je kindje dat nog niet kan hoor. Tuurlijk hoor je van iedereen dat hun kindje dat wel allemaal kan maar waarschijnlijk kan jouw kindje weer dingen die anderen niet kunnen. Ons zoontje is met de fijne motoriek niet zo snel maar in bijvoorbeeld al optrekken tot staan en lopen langs de meubels. Alles op zijn tijd 🥰
3 maanden geleden
Als je je echt zorgen maakt, kan je het Van Wiechenonderzoek erbij pakken. Dat gebruiken ze ook op het consultatiebureau om te bepalen of kinderen vertraagd zijn in hun ontwikkeling of niet. Je kan het hier vinden: https://www.ncj.nl/onderwerp/van-wiechenonderzoek/van-wiechen-kenmerken/
Per ontwikkelpunt staat op welke leeftijd (meestal) 95% van de kindjes dit kan. Zit je kindje op meerdere ontwikkelingpunten bij de traagste 5% (dus kan hij/ zij het later dan de leeftijd die erbij staat) is er een reden om aan een ontwikkelingsachterstand te denken.
3 maanden geleden
Mijn zoon is ook 9.5 maand en klapt, zwaait ook nog niet en ook geen balletjes in de bak! Hier gaat al het speelgoed voornamelijk in zijn mond. Hier tijgert die wel sinds 3 weken en sinds 2/3 dagen wil die zich ook optrekken aan dingen en kan zelfstandig tegen iets aan staan. Ook kruipen lijkt die in 2 dagen opeens te kunnen kleine stukjes.
Elk kindje op zijn eigen temp😘
3 maanden geleden
Het kan ineens omslaan. Ik snap je zorg wel. Hier en zoontje dat 4 weken geleden echt stil op zijn rug bleef liggen, als je hem zo neerlegde. Nu in 3 weken tijd heeft hij leren rollen, gaat zelf zitten en terug in de kruiphouding, tijgert hard, begint met kruipen en gaan staan. Klappen en zwaaien doet hij nu ook, maar dat is ook een ontwikkeling voor rond deze tijd, helemaal niet gek als hij dat nog niet doet. En hij doet soms wel blokjes in een bakje. Maar nogmaals, 4 weken terug deed hij niks. Laat het dus nakijken en blijf hard oefenen, dat geven wij ook gedaan, en houd hoop en moed!
2 maanden geleden
Mijn zoon is 9,5 maand en rolt ook niet, (kan het wel, maar boeit hem niet) dus zeker ook niet kruipen of tijgeren. maar ventje is een blije bakkes en volgt lekker zijn eigen weg! Ik maak me geen zorgen, consultatiebureau ook niet, fysio ook niet. Komt wel :)
2 maanden geleden
Reactie op Leeuwtje91
Hoe gaat het nu? En hoe is de test gegaan?
Hij blijkt in z’n grove motoriek een paar maanden achter te lopen. Z’n fijne motoriek is prima. Toch zit het ons niet zo lekker (moedergevoel) en hebben we een verwijzing gevraagd en gekregen. Nu afwachten tot wij terecht kunnen