20 Reacties

2 jaar geleden

Ik heb er ervaring mee, heb je een specifieke vraag?

2 jaar geleden

Ik slik het ook, maar stop met 12/13 weken (wat volgens mij gebruikelijk is). Blijf jij het gebruiken?

2 jaar geleden

Ik mocht na mijn icsi pas stoppen na een goede echo. Ik had vorige week een goeie gehad en mocht dus stoppen op 8 weken met de utrogestan.

2 jaar geleden

Ik had utrogestan bolletjes die je vaginaaal moest inbrengen na een ivf traject. Toen ik positief testte met 4 weken kon ik direct stoppen en ben nu 9+6 weken zwanger en heb vorige week nog een kloppend hartje gezien.

2 jaar geleden

Volgens mij is de situatie hier om t te gebruiken om miskraam te voorkomen. Snap ik dat goed? Na icsi/ivf is t gebruikelijk om op week 8 (natuurlijke cyclus terugplaatsing zonder oestrogenen) of weer 12 (kunstmatige cyclus terugplaatsing met oestrogenen) te stoppen. Zelf alleen ervaring met t tweede, met 8-9 weken gestopt na terugplaatsing en nu 9+5. Het is een beetje gedoe met de pillen vaginaal inbrengen (pillen om te slikken geven vaak meer misselijkheid), maar verder prima te doen en voor t goede doel!

2 jaar geleden

Ik ben vorige keer ook op 17 weken bevallen en nu ben ik terug zwanger en ik moet deze keer tot 36 weken blijven nemen.

2 jaar geleden

Ik ga ermee starten op 12 weken ivm vroeggeboortes. Vorige zwangerschap in injectievorm gehad. Mijn ervaringen waren wel positief.

2 jaar geleden

Ik neem het ook, de vaginale twee per dag Geen idee waarom ik het moet nemen Door mijn leeftijd misschien (39) ooit twee miskramen gehad maar voor kloppend hartje en daarna twee perfecte zwangerschappen

2 jaar geleden

Ik 3x1 per dag vaginaal omwille van laag progesterongehalte en herhaald miskraam.. Gestart vanaf positieve zwangerschapstest en al verder geraakt dan vorige 2 zwabgerschappen dus voorlopig 🤞🏼

2 jaar geleden

Reactie op charlotte111

Ik slik het ook, maar stop met 12/13 weken (wat volgens mij gebruikelijk is ...
Ik heb eigenlijk nog geen idee wat precies de bedoeling is. Ik heb het nu mee gekregen om het vaginaal in te brengen om de baarmoedermond te versterkten omdat de vorige keer deze te zwak en te kort was waardoor ons kindje te vroeg is geboren. Ik denk misschien tot de volgende ego/afspraak?

2 jaar geleden

Reactie op Jip2

Ik heb er ervaring mee, heb je een specifieke vraag?
Niet perse maar het leek me ook een beetje raar om het in te nemen zonder dat er nog gecontroleerd wordt of alles verder oké is… eng idee om iets in te brengen waarvan je de bijwerkingen niet kent.

2 jaar geleden

Namen jullie dit ook bij het zien van het eerste bloed verlies of meteen al vanwege de vorige ervaring..

2 jaar geleden

Ik neem dit ook na een ivf traject met kunstmatige cyclus. Eerst drie per dag maar aangezien ik wat bloedverlies en laag progesteron had bij vier weken was de dosis opgehoogd naar vier per dag. Onlangs een goede echo gehad bij 7 weken, en sinds dan mag ik afbouwen. Ik zal dus bijna 12 weken zijn als ik volledig gestopt ben. Vind het echt niet aangenaam, vooral dan door de vele afscheiding erdoor. Qua bijwerkingen merk ik er niets van.

2 jaar geleden

Ik gebruik het ook, vanwege herhaalde miskramen. Nooit eerder in zo'n hoge dosis gebruikt (2x 2 per dag, 200 mg per capsule). Het geeft weliswaar wat troep, maar heb het idee dat naar de eerste gewenningsperiode mijn baarmoeder er veel rustiger van is geworden. Had bij andere, mislukte zwangerschappen veel meer pijnlijke krampen en nu nauwelijks last van. Heel fijn. Heb ook gelezen dat de progesteron in de utrogestan helpt om je immuunsysteem te reguleren en ook bepaalde cellen stimuleren die bevorderlijk zijn voor embryo-ontwikkeling.

2 jaar geleden

Mocht je interesse hebben in een recente studie op basis waarvan veel artsen bij vroeg bloedverlies en eerdere miskramen utrogestan voorschrijven, zie: https://www.midirs.org/latest-news/news/2021/updated-nice-guidance-on-miscarriage-using-progesterone-to-help-prevent-pregnancy-loss/

2 jaar geleden

Reactie op troelieboelie

Mocht je interesse hebben in een recente studie op basis waarvan veel artse ...
Bedankt voor de links! Heb het gelezen! Klinkt een beetje als baat het niet dan schaadt het niet!

2 jaar geleden

Reactie op troelieboelie

Ik gebruik het ook, vanwege herhaalde miskramen. Nooit eerder in zo'n hoge ...
Klinkt we geruststellend, ik krijg de zelfde hoeveelheid. Ik heb sinds gisteren wel echt hoofdpijn.. maar weet niet of het daarvan komt. Hebben jullie nog bijwerkingen?

2 jaar geleden

Ik gebruik het ook na 3 miskramen, 1x 200 mg per dag. Tot nu toe 7 weken en 3 dagen. Normaal ging het rond de 6 al mis.

2 jaar geleden

Reactie op foochichi

Klinkt we geruststellend, ik krijg de zelfde hoeveelheid. Ik heb sinds gist ...
Toen ik net begon met utro had ik ook wat hoofdpijn en er vermoeid van, maar dat trok.best snel weg. Sommige vrouwen krijgen blijkbaar ook last van borsten bij utro gebruik, maar dat heb ik niet.